بررسی سابقه تعطیلی مدرسه‌ها به‌دلایل مختلف در سال جاری در استان اصفهان نشان می‌دهد که از ماه آبان تا امروز دهم آذر، ۶ روز تحصیلی تعطیل اعلام شد که خود معادل یک هفته است.

بر این اساس، مدرسه‌های نواحی ۶ گانه اصفهان روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان و نجف آباد روز ۲۷ آبان به‌دلیل مشکلات عبور و مرور دانش آموزان در پی نا آرامی‌های اخیر تعطیل اعلام شد.

همچنین مدارس شمال و غرب استان اصفهان از جمله نطنز، مهردشت، میمه، فریدن و فریدون‌شهر روز دوشنبه ۲۷ آبان به دلیل بارش برف و برودت هوا تعطیل شد.

علاوه بر این موارد، انباشت آلایندگی‌ها و آلودگی هوا، مدارس اصفهان و ۱۱ شهر دیگر این استان را در روزهای چهارم، پنجم، هشتم و نهم آذر امسال به تعطیلی کشاند و شهر کاشان نیز روز نهم آذر به جمع آنها اضافه شد.

این مسائل باعث شد تا دانش‌آموزان در این مناطق در ماه‌های نخستین سال تحصیلی در چند روز به‌طور ناخواسته و به‌دلیل شرایط اضطرار از فضای مدرسه و آموزش دور بمانند و همین امر، دغدغه‌هایی را برای آنها و خانواده‌ها ایجاد کرده است.

هرچند در این چند روز، برخی از مدیران مدرسه‌ها با ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه، مطالبی را به خانواده‌ها و دانش آموزان متذکر شدند و برخی از معلمان به‌ویژه برای دوره ابتدایی، تکلیف‌هایی را برای دانش‌آموزان تعیین و درباره آن اطلاع‌رسانی کردند.

مادر یک دانش آموز دوره ابتدایی با تاکید بر اینکه این تعطیلی‌ها باعث فراموش شدن مباحث آموزشی در ذهن دانش‌آموزان می شود، به ایرنا گفت: آنها در این چند روز هیچ فعالیت آموزشی نداشتند و فقط برخی از معلمان، تکلیف هایی را برای آنها تعیین کردند.

هاشمیان با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس باعث مشکلاتی برای مادران شاغل نیز می‌شود، افزود: مساله مهمتر، عقب ماندن فرزندانمان از برنامه‌های سال تحصیلی است به‌طوریکه این نگرانی را داریم که معلمان ناچار به تدریس درس‌های عقب افتاده در زمان کوتاهی باشند و همین امر، یادگیری دانش آموزان به ویژه در مقطع حساس ابتدایی را با مشکل مواجه کند.

به گفته وی، با توجه به سابقه تعطیلی مدارس در کشورمان در چنین شرایطی، بهتر است آموزش و پرورش، ساز و کار و برنامه مشخصی را جهت ارائه مباحث آموزشی و استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید در نظر بگیرد و معلمان در این زمینه آموزش‌های لازم را ببییند و به خانواده‌ها نیز اطلاع رسانی شود تا در حد ممکن از بروز اختلال در روند تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری شود.

معلم یکی از مدارس دوره متوسطه نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: معلمان برای تدریس دروس مختلف دارای بودجه‌بندی کتاب هستند و باید طبق برنامه از پیش تعیین شده درس‌ها را به پیش برند اما با تعطیلی ناخواسته چند روز اخیر، آنها از این برنامه زمان‌بندی شده عقب ماندند.

نجفی با تاکید بر اینکه فاصله افتادن بین آموزش دروس منجر به فراموشی مباحث و مفاهیمی می‌شود که آموزش داده شد، افزود: در این صورت معلمان ناچار به یادآوری مجدد این درس‌ها هستند که کاری زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه اگر بودجه‌بندی کتاب‌های درسی تغییر نکند، معلمان ناچار به تدریس با عجله و شتاب خواهند شد، گفت: شاید نیاز باشد که تاریخ برخی امتحان‌ها تغییر کند.

این معلم با بیان اینکه تعدادی از مدرسه‌ها به‌ویژه در مقطع متوسطه اقدام به برگزاری کلاس‌های جبرانی در روزهای پنجشنبه و حتی جمعه کردند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد، خود خانواده‌ها خواهان برپایی این کلاس‌ها در این روزها برای جبران عقب‌ماندگی از تحصیل هستند.

وی با تاکید بر اینکه یک هفته تعطیلی ناخواسته برای سال تحصیلی، بسیار زیاد و جبران آن، کاری دشوار است، افزود: به نظر می‌آید این مشکل با چند روز اضافه شدن به سال تحصیلی حل نمی شود.

نجفی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از معلمان از روش‌های تدریس مستقیم و حضوری استفاده می‌کنند و آن را ترجیح می‌دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش به‌ویژه در چنین روزهایی هنوز آنطور که باید در کشورمان شکل نگرفته است و رغبت چندانی برای آن وجود ندارد.

به گفته وی، هنوز هم شرایط و زیرساخت های لازم برای استفاده از فضای مجازی جهت آموزش در چنین شرایط اضطراری، فراهم نیست.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان درباره جبران روزهای تعطیل در مدرسه ها گفت: به مدیران مدرسه ها توصیه شد که با هماهنگی با انجمن اولیا و مربیان برای برگزاری کلاس آموزشی و جبرانی در روزهای پنجشنبه، اقدام و در این باره اطلاع رسانی دقیق کنند.

رحمت‌الله ممیز در گفت و گو با ایرنا افزود: برای دوره ابتدایی نیز با توجه به اینکه به طور معمول، سال تحصیلی آنها تا پایان اردیبهشت است مقرر شد در سال تحصیلی جاری چند روز به این ایام اضافه و از ماه خرداد نیز استفاده شود.

وی درباره اینکه آیا ارزیابی از میزان خسارت آموزشی به نظام آموزش و پرورش به دنبال این تعطیلی‌ها صورت گرفته است، توضیح داد: برآورد این موضوع در اختیار وزارتخانه است اما خود معلمان و مدیران نیز بابت تعطیلی نگرانی و دغدغه دارند.

ممیز با بیان اینکه برخی از مدیران درباره برگزاری کلاس های جبرانی در روزهای جمعه نیز از اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، سووال و درخواست کرده اند، اظهار داشت: آموزش و پرورش مایل به تعطیلی مدارس نیست و یکی از اعضای کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هواست و تصمیم نهایی درباره تعطیلی مدارس با توجه به شاخص های کیفی هوا و نظر ارگان هایی مانند مرکز بهداشت، محیط زیست و هواشناسی صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به برخی از روش‌های جدید برای تدریس در مدرسه، توضیح داد: یکی از این روش‌ها، آموزش معکوس است به طوریکه ابتدا فیلمی درباره درس جدید توسط معلم آماده و از دانش آموزان خواسته می‌شود تا آن فیلم را قبل از تدریس در خانه مشاهده کنند که تا حدود زیادی به فراگیری کمک می‌کند.

به گفته وی، استفاده از چنین روش‌هایی به ویژه برای دوره تحصیلی متوسطه می‌تواند برای جبران تحصیلی در تعطیلی‌های ناخواسته و شرایط اضطرار، کاربردی و مفید باشد.

وی با بیان اینکه امکان تغییر زمان امتحانات نهایی و سراسری وجود ندارد، خاطرنشان کرد که مسوولان نواحی آموزش و پرورش می‌توانند تاریخ امتحان‌های داخلی را تغییر دهند.

استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه دارد.  

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلان‌شهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و با وجود تاکید همه مردم، مسئولان و کارشناسان برای رفع آن، همچنان این مصیبت دامنگیر این خطه بوده و این روزها نیز شدت آن افزایش قابل توجهی یافته است.

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان، مرکز استان از اول تا امروز دهم آذر در وضعیت ناسالم قرار داشت بطوریکه در سه روز چهارم، پنجم و هفتم آذر به ترتیب با شاخص ۱۶۱، ۱۵۴ و ۱۶۱ ( AQI ) در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک به شمار می‌آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.