امیرمحسن ولی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد ریال به اجرا در خواهد آمد.

وی شهرهایی مانند ورزنه و هرند در شرق اصفهان را کانون‌ بیماری سالک دانست و افزود: این طرح شامل لانه‌کوبی و لانه‌گذاری است تا موش‌ها از سطح عرصه‌ها خارج شوند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به طرحی دیگر برای مهار ریزگردها و مقابله با پدیده گرد و غبار تصریح کرد: نهال‌کاری تاغ و قره داغ در ۲۵۰ هکتار از اراضی بیابانی شرق منطقه در یک بازه زمانی ۲ ساله انجام خواهد شد.

ولی با بیان اینکه شرق اصفهان از جمله اصلی‌ترین کانون‌های بحرانی فرسایش خاک به شمار می‌رود، ادامه داد: برای طرح مذکور حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: در موضوع ریزگردها باید بیشتر به پیشگیری توجه کنیم و اجازه ندهیم کانون‌های بحرانی جدید به منطقه افزوده شود و در کنار آن طرح های مقابله با گرد و غبار را با جدیت پیش ببریم.

سالَک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود، شرق اصفهان یکی از مناطق سالک خیز در این استان است به طوریکه به گفته مسئولان مرکز بهداشت اصفهان از بین حدود ۶۰۰ مورد ابتلا به سالک در سال ۹۷ بیشترین آن مربوط به این منطقه بوده است.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل(۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل(۳۲ درصد) دربرگرفته است.

اصفهان اقلیم خشک و نیمه‌خشکی را داراست و از این پهنه۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شن‌زار تشکیل داده که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند،این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار ۱۰۰ هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده‌اند، بطور کلی ۱۰ درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می‌دهد که این میزان در ایران ۲۰ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.