به اعتقاد کارشناسان صنعت ساختمان کشور نیازمند به روز شدن و فناوری‌های نوین است از این رو استفاده از روش‌های جدید و فناوری‌های روز در کاهش قیمت تمام شده و ارتقا و افزایش ایمنی این صنعت مهم کشور تاثیر بسزایی در بخش‌های مربوط دارد.

آنان می‌گویند ‌پذیرفته نیست همچنان در صنعت سازه کشور از سیستم‌های سنتی در ساخت و سازها استفاده شود باید برای رفع موانع فرارو و استفاده همه جانبه از دانش روز در این حوزه تدابیری اصولی اندیشید. 

این تولیدکنندگان تاکید کردند برغم اقدامات و حمایت های انجام شده از سوی دولت، مشکلات فراروی یادشده نفس این صنعت و حتی دیگر صنایع کشور را گرفته و مشکلاتی را برای فعالان این بخش بوجودآورده است که باید برای رفع آن اقدام اساسی کرد.

 ساختمان سازی موتور محرکه اقتصاد کشور است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: ساخت‌ و ساز و ساختمان سازی موتور محرکه اقتصاد کشور بوده که می‌توان این مهم را یکی از موارد رونق تولید و ایجاد آن دانست.

غلامحسین عسگری با اشاره به اینکه به نمایش گذاشتن محصولات صنعت ساختمانی برای عموم مردم محل تلاقی ایده‌ها و استفاده از توان داخلی است، تصریح کرد: اکنون شاهد اغتشاش بصری در شهرها هستیم که به جهت آن استانداردی برای پوشش‌های ساختمانی تعریف نشده از این رو وجود این نمایشگاه‌ها در نظم بخشی نماد شهر و تلاش برای ‌کیفیت بخشی و استفاده از لوازم داخلی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

 مواد اولیه مشکل اصلی خط تولید آجر است

یکی از صنعت‌گران محصولات پوشش ساختمانی اصفهان در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: ابتدایی‌ترین مشکلات ما مواد اولیه است، همه مواد در اصفهان و ایران است و هیچ گاه از دیگر کشورها از جمله آجر به این شهر بارگیری نمی‌شود.

رحیم مریخی پور در حاشیه برگزاری نخسیتن نمایشگاه پوشش ساختمانی در اصفهان با بیان اینکه در حالی که از داخل ایران و معادن این کشور مواد اولیه تامین شود اما باز هم با مشکلاتی در این راستا مواجه هستیم، گفت: مالیات یکی دیگر از مشکلات این صنعت است.

وی ادامه داد: از آن جایی که ما خاک را تبدیل می‌کنیم باید از ما حمایت کنند تا مجبور به صادرات مواداولیه به دیگر کشورها از جمله چین نباشیم تا آن‌ها دوباره مواداولیه را تبدیل و به خودمان بازگردانند.

این صنعتگر اصفهانی اضافه کرد: ‌اصلی‌ترین مشکل ما معادن اطراف ایران و به ویژه اصفهان است، اصفهان از قدیم تمدن بالایی در تولید آجر داشته است و این مشکلات زیبنده شهری همچون اصفهان نیست.

وی تصریح کرد: در زمان حال تکنولوژی و مکانیزه را وارد صنعت آجر کردیم و هر خط تولید در این صنعت نیازمند به روز رسانی است اما هیچ حمایتی در این راستا صورت نگرفته است.

مریخی پور با بیان اینکه مواد اولیه اصلی‌ترین موضوع برای کارخانه‌های تولید آجر است، اظهارداشت: اکنون از مرند آذربایجان مواداولیه تهیه می‌کنیم که باید برای رفع این مشکل تدابیری اندیشید.

وی اضافه کرد: ما ناچاریم برای تامین مواد اولیه پول حواله کنیم و یک ماه در نوبت بمانیم تا به ما مواداولیه تعلق گیرد، بنابراین مواداولیه مشکل اصلی خط تولید آجر است، هرچقدر مسافت برای تهیه و تامین مواد اولیه بیشتر باشد قیمت تمام شده تولیدات افزایش پیدا می‌کند و بستر برای واردات آن ایجاد می‌شود.

 حمایت از تولیدکننده بستری برای جلوگیری از واردات

این تولیدکننده اصفهانی ادامه داد: درخواست ما این است که برای جلوگیری از واردات از ما حمایت کنند تا بتوانیم محصولاتمان را با قیمت مناسب در کشور به مشتری ارائه دهیم و ناچار به واردات از دیگر کشورها نباشیم.

مریخی پور دیگر مشکل صنعت آجر را دارایی و ارزش افزوده بالا دانست و خاطرنشان کرد: همه شرکت‌های ایرانی درگیر این موضوع هستند و با کسری بودجه دولت قصد فشار بر تولیدکننده را دارند.

وی بیان کرد: برای تولیدکنندگان اصلی هر عدد آجر ۲۰۰ هزار ریال سود دارد از این رو واسطه همین میزان را دریافت می‌کند پس نباید تفاوت‌ها، اختلاف و قیمت‌ها ‌را پیدا کنیم ما به ناچار باید به واسطه آجر بدهیم به این دلیل که چکی به مشتری پرداخت می‌کنند و این در حالیست که ما به دلیل شرایط تولید به مشتری محصولات را به صورت نقدی پرداخت کنیم.

این صنعت‌گر محصولات ساختمانی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین موجود حمایتی است؟ گفت: در برههای از زمان حمایتی است، در واقع متولی متخصص مربوط نیست، در آجر زمانی اتحادیه داشتیم که در هر دوره‌ای در شهرهای تهران، یزد و اصفهان صورت می‌گرفت این سه منطقه تولید آجر داشتند که قطب اصلی آن اصفهان بود و تصمیمات خوبی در این جلسات گرفته می‌شد.

به گفته وی نتوانستیم تصمیم‌گیری برای مشکلات و جلسات را تداوم بخشیم چون هیچ‌یک از مسئولان از این صنعت حمایت نکرده‌اند.

 تحریم بر صنعت پوشش‌های ساختمانی تاثیرگذار بوده است

مریخی پور همچنین در بحث تحریم و تاثیر آن بر صنایع ، اظهارداشت: از آن جایی که تمامی ماشین آلات ما خارجی است به طور قطع تحریم‌ها تاثیر بسیاری بر این صنعت گذاشته است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی تا جایی که توانستیم قطعات را باز کردیم و از برخی شرکت‌ها درخواست شد این قطعات را به تولید داخل تبدیل کنند که با تمامی اتفاقات ماشین آلات و قطعاتی که دشوار بود و در ایران موجود نبود آن‌ها را داخلی کردیم، اگرچه با مشکلاتی روبه‌رو شدیم اما توانستیم آنها را برطرف کنیم.

این صنعت‌گر بیان کرد: شرایط اقتصادی ما بد نیست و با بالا رفتن قیمت‌ها سوددهی‌ها بهتر شد از این رو بالا رفتن قیمت‌ها تاثیر خوبی بر افزایش تولید داشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما نزدیک به سه تا پنج سال گذشته سود نداشتیم و تنها ضرر می‌کردیم یعنی ۲۰ درصد از سرمایه‌های موجود استفاده می‌کردیم، حتی به جایی رسیده بودیم که یکی از خط تولیدهای ما در مدت یک سال حدود ۱۰ میلیارد ریال ضرر داد و آن را تعطیل کردیم.

مریخی پور اضافه کرد: بازار اجازه بالارفتن حجم تولید را نداشت همچنین نمی‌توانستیم قیمت تمام شده را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کم کنیم از این رو مدرن‌ترین کارخانه را حفظ کردیم و تغییراتی از جمله برون سپاری در ماشین‌آلات به وجود آوردیم.

 بانک‌ها تسهیلات بهره کم به صنعت‌گران بدهند

وی با بیان اینکه بانک‌ها شرایط بدی در ارایه تسهیلات دارند، اظهارداشت: بانک‌ها باید تسهیلات با بهره کم در اختیار صنعت‌گران قرار دهند حتی باید فرجه برای این فعالان اقتصادی کشور در نظر بگیرند.

این صنعت‌گر اصفهانی اضافه کرد: زمانی تولیدکنندگان تسهیلات با سود ۱۲ درصد دریافت می‌کردند از این رو می‌توانستیم خط تولید را از آلمان وارد کنیم و توسعه داشته باشیم.

مریخی پور تصریح کرد: اکنون تولیدکنندگان بنگاه‌های کوچک و کارخانه‌داران همه تسهیلات با سود ۱۸ درصد دریافت می‌کنند که این منصفانه نیست و باید باید میان کارخانه‌دار و بنگاه‌دار کوچک تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از این رو باید بنگاه داران کوچک سود ۳۰ درصدی و تولیدکنندگان سود ۹ درصدی برای ارائه تسهیلات خود دریافت کنند.

مریخی پور گفت: در شرایط کنونی بنگاه‌های بزرگ می‌توانند چشم انداز و آینده روشن داشته باشند اما بنگاه‌های کوچک قادر به انجام این کار نیستند.

 دولت به واحدهای تولیدی نگاه منطقه‌ای داشته باشد

وی اظهار داشت: دولت باید مرزها را مشخص کند و نگاه منطقه‌ای به این بخش داشته باشد از این رو باید به بخشی که مواد اولیه بیشتری خریداری می‌کند توجه داشته و قیمت دلار مشخص شده باشد.

مریخی پور بیان کرد: ما به روزترین خطوط تولید را تهیه کردیم، قبل از سال ۸۳ معضلاتی داشتیم و با تحقیقات بهترین تکنولوژی را وارد کردیم که برخی از ماشین آلات از هلند و آلمان وارد شده است.

 نبود کارگر ایرانی مشکل صنعتت ساختمان است

وی تصریح کرد: در زمان حاضر با معضل کارگران هم روبه رو هستیم ، کارگران خط تولید آجر افاغنه هستند که به دلیل قیمت دلار در این کشور کار نمی‌کنند زیرا ارزش ریال پایین‌تر است و عنوان می‌کنند کار کردن با ۱۰۰ دلار برای ما به صرفه نیست.

این صنعت‌گر ساختمان با بیان اینکه معتقدم باید از نیروی انسانی کشورهای همجوار استفاده شود، اظهارداشت: باید کشورهایی که توانایی حمایت از ما را دارند باید در این راستا انتخاب شوند از این رو نیازمند آموزش، دانش و تخصص در این زمینه هستیم.

 صنعت محصولات ساختمانی بازدهی کمتری نسبت به صنعت ساختمان دارد

یکی دیگر از صنعت‌گران پوشش‌های ساختمانی گفت: در عمل ما تولیدکننده مرتبط با صنعت ساختمان هستیم، صنعت ساختمان فی نفسه وقتی در ذهن تبادل می‌شود صنعتی پرسود تلقی می‌شود.

علیرضا پرهام در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند فعالان این صنعت به خوبی منتفع می‌شوند اما باید گفت ما بخشی هستیم که تولیدکننده بوده و محصول در صنعت استفاده می‌شود و ما تنها سهم تولید را دریافت می‌کنیم و برای ما بازده سرمایه در ارزش گذاری که در فعالیت‎‌های عمرانی و ساختمان وجود دارد، ندارد.

وی با اشاره به مختصر سود و شرایطی که برای تولیدنندگان صنعت پوشش‌های ساختمانی دارد اشاره و تصریح کرد: مسائل دست و پاگیری وجود دارد که می‌خواهیم در این راستا ما را به حال خودمان رها کنند تا بتوانیم نقش خود را به درستی در این زمینه ایفا کنیم.

این صنعت‌گر پوشش‌های ساختمانی تصریح کرد: بیمه، مالیات، شرایط بدهی‌های تسهیلات بانکی از جمله مشکلات صنعت‌گران پوشش‌های ساختمانی است اما خوشبختانه در این مدت از این فرصت فضای کشور در زمینه رونق تولید در این صنعت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برخی از زیر مجموعه‌ها که سختی‌ها و تنگ نظری‌ها را نسبت به این صنعت دارند و ما را با چالش مواجه می‌کنند و مسائل را با مدیران رده‌های بالایی مطرح می‌کنیم به نسبت معضلات رو به بهبودی پیش می‌رود.

پرهام با اشاره به فضای تولید موجود تصریح کرد: معتقدیم با نیروی انسانی، نیروی کار و مواد اولیه و سرمایه در گردشی که نیاز داریم و همچنین گردش مالی سنگینی که باید رخ دهد و سود محدودی که برای تولیدکننده دارد باید ایجاد شود تا این صنعت نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی سیاست‌های موجود را حمایتی ندانست گفت : سیاست‎های موجود در حد شعار است و اگر تنها شخصی برخی از مدیران مسئولیت پذیر و حامی تولیدکنندگان باشند می‌توان سیاست‌های موجود را حمایتی دانست در غیر این صورت شعاری بیش نیست.

این تولید کننده محصولات ساختمانی اظهارداشت: قوانین و مقررات ما حمایتی نیست و محتوای سیاست ها بگیر و ببند است از این رو باید این قوانین حمایتی باشد و پیچیدگی‌های فراوان در این راستا کم شود.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم چرخ زندگی حدود ۲۰۰ نفر از افرادی که از مجموعه ما ارتزاق می‌کنند، نخوابد، خاطرنشان کرد: تعدیل و خارج کردن نیروها از واحدهای تولیدی برای سرمایه‌گذار اصلی منفعت بیشتری نسبت به کارکردن در این شرایط کنونی دارد و تولیدکننده آزار و اذیت کمتری می‌بیند.

پرهام خواهان ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان این صنعت شد و گفت: بحث عمده ما در راستای تسهیلات و سرمایه در گردش است زیرا ما توان مالی مختصری داریم که در پروژه‌هایی که فعایلت می‌کنیم هزینه می‌شود از این رو فرآیند طولانی در این سرمایه هزینه می‌شود تا بعد از بگیر و ببندها و سختی‌های فراوان دوباره به ما بازگردد.

وی با بیان اینکه چرخ دنده‌ها با هم درگیر نیستند، تصریح کرد: از آن جایی که سیستم اقتصادی کشور وابسته به نفت است وقتی پول نفت به درستی وارد چرخه نمی‌شود چرخه هم به درستی نمی‌چرخد که باید این موضوع با رونق تولید جبران شود.

این تولیدکننده اصفهانی بیان کرد: از این رو تولیدکننده باید با نیروی انسانی در اختیار، مواد اولیه و ... رونق تولید را به حرکت در بیاورد تا بخشی از کمبودها جبران شود.

 ماهیت قوانین و مقررات بخش صنعت باید حمایتی باشد

وی اظهارداشت: باید ماهیت قوانین و مقررات حمایتی باشد، در بحث اقتصادی چرخش فعالیت‌ها باید در راستای گلوگاهی کردن گردش مالی نباشد که این مهم زمانی محقق می‌شود که توزیع ثروت در کشور در حوزه پروژه‌های عمرانی به موقع و مناسب اجرا شود.

پرهام ادامه داد: اگر پروژه‌های عمرانی در کشور کلید نخورد و به نوعی از منابع مالیاتی و نفتی که کشور در اختیار دارد پروژه‌های عمرانی تعریف نشود تا پول در سیستم تزریق شود، مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی اگر این معضلات و مشکلات برطرف نشود تولید به سمت توقف حرکت می‌کند.

 رونق تولید به افزایش تقاضا بستگی دارد

وی بیان کرد: اگر بخواهیم تولید را رونق ببخشیم باید تقاضا را افزایش دهیم، چون ما سفارش محور هستیم و تولید ما منطبق با سفارش است ما همانند بسیاری از تولیدکنندگان نیستیم که تولید کنیم و سپس به دنبال فروش و بازاریابی باشیم.

این تولیدکننده اظهارداشت: ما باید به دنبال سفارش دهنده باشیم و پروژه‌هایی را پیدا کنیم تا بتوانیم از آن‌ها سفارش بگیریم زیرا زمانی که پروژه‌ای وجود نداشته باشد سفارشی به سمت ما نمی‌آید.

وی ادامه داد: بخش مختصری از محصولات ما وارداتی است که باید برای طراحی از آن‌ها استفاده کنیم و ارزبر است، در این راستا قرار است با شرکت‌های دانش بنیان جهت تولید بخشی از محصولاتی که وارد می‌شود همکاری کنیم تا از صفر تا صد در این صنعت به خودکفایی برسیم.

به گفته پرهام اگر این فعالیت به صورت بومی سازی وارد کشور شود می‌توان جلوی ارزبری را گرفت و بسیاری از چالش‌ها را در این راستا کاهش داد.

کارشناسان صنعت ساختمانی معتقدند تکنولوژی در صنعت آجر بیشتر بومی بوده و سطح فرهنگ و دانش حاکم بر حوزه تولید و مصرف آجر به نسبت خوب است.

آن‌ها  میگویند از لحاظ مصرف مواد، انرژی و ضایعات وزن آجر و سایر معیارها  نیاز به اصلاح و بهبود زیادی دارد در گذشته صنعت آجر به دلیل عدم بهره‌گیری از تکنولوژی روز و عدم مکانیزاسیون مناسب کار تولید بیشتر به صورت دستی و توسط کارگران افغانی انجام می‌شد که امروزه به نسبت کمتر شده است.

با توجه به بحث توانمندسازی و تربیت نیروی کار بومی در سطوح کارگری و تکنسین اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر با توجه به هرم جمعیتی ایران و نیاز حداقل سالانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی آموزشی تجاری اداری ، نیاز به انواع مصالح ساختمانی از جمله آجر روند روز افزونی دارد و توجه به صنعت آجر و نیازها و کمبودهای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با بهره‌گیری از دانش روز دنیا این صنعت را در زمینه‌های استراتژیک بهره‌وری و کیفیت منابع انسانی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه در جهت رقابت‌پذیری رشد و ارتقا داد.

در شرایط کنونی به تاکید کارشناسان امر دولت بایدبه صورت ویژه با اتخاذ تدابیر اصولی موانع و مشکلات فراروی تولیدکنندگان را یکی پس از دیگر بردارد تا آنها بتوانند چرخ صنایع و اقتصاد کشور را بگردانند تا دچار وقفه و رکود و تعطیلی و بیکاری نشوند.  

/۹۹۱۳/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.