جعفر قیصری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و خلاقیت و شکوفایی در شهرستان های مختلف با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های آنها می تواند زمینه حمایت های مالی و معنوی از گسترش شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان سازمانی پیشرو در امر اقتصاد دانش بنیان در کشور تا کنون اقدام به ایجاد سه پارک علم و فناوری در این استان کرده است، اظهار داشت: ۲ پارک علم و فناوری شیخ بهایی و ابوریحان در کلانشهر اصفهان و پارک علم و فناوری غیاث الدین کاشانی در کاشان ایجاد شده است.

پارک علم و فناوری، سازمانی است که بوسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف آن افزایش ثروت جامعه از طریق توسعه کسب و کارهای دانش محور، تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌هایی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.
تاکنون بیشتر پارک های علم و فناوری در کشورمان توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه ها تاسیس شده است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مجوز تاسیس و راه اندازی ۱۰ پارک علم و فناوری را دارد. 

قیصری به راه اندازی حدود ۱۰ مرکز رشد در شهرستان های مختلف استان اصفهان با همکاری صنایع و دانشگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: برخی این مراکز شامل رشد مقدماتی، جامع فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری فولاد، تخصصی هنر، تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان و واحدهای فناوری نجف آباد و شهرضاست.

مرکز رشد (INCUBATOR)، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که بمنظور حمایت از کارآفرینان تحصیلکرده تأسیس می شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت های جدید دانش بنیان را فراهم می کند. نخستین مرکز رشد کشور سال ۱۳۷۹ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شد.

وی با اشاره به راه اندازی هشت مرکز خلاقیت و شکوفایی در شهرستان های آران و بیدگل، شاهین شهر، اردستان، فلاورجان، اصفهان، لنجان و گلپایگان، اضافه کرد: این مراکز هسته های فناور متشکل از دانشجویان و اعضای هیات علمی را پذیرش می کنند تا آماده راه یابی به مراکز رشد یا موفق به تاسیس شرکت های دانش بنیان شوند.

قیصری با تاکید بر اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، الگوی سایر استان ها در ایجاد پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است، تاکید کرد: تیم ارزیابی مستقر در این شهرک، بیشترین تجربه را در کشور در زمینه بررسی، تقویت و رشد شرکت ها و واحدهای فناور دارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات و حمایت های مالی خوبی نیز برای واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در سراسر استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری اصفهان در گذشته منابع مالی محدودی داشت اما سال ۹۷ سرمایه و خط اعتباری آن با اعتبارات صندوق شکوفایی و نوآوری و مشارکت دولت و بخش خصوصی افزایش یافت.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: میزان منابع تخصیص یافته به صندوق پژوهش و فناوری استان در سال جاری ۴۰۰ میلیارد ریال است و شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور برای ورود به فعالیت های اقتصادی مانند مناقصه ها و تامین مواد اولیه می توانند از این اعتبارات در قالب تسهیلات با نرخ سود چهار تا ۱۱ درصد استفاده کنند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد.

 اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در این شهرک مستقر هستند که ۱۰ درصد از شرکت های دانش بنیان کشور را شامل می شود.

گردش مالی آنها در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد ریال و مجموع فروش دستاوردها و محصولات فناورانه آنها بیش از ۶ هزار و یکصد میلیارد ریال بود.

ارزش محصولات، فناوری ها و خدمات صادر شده یک سال گذشته این شرکت‌ها به ۱۸ کشور ۴.۷ میلیون دلار و حجم قراردادهای پژوهشی و فناوری واحدهای فناور مستقر در شهرک با صنایع و سازمان‌های مختلف نیز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.