حسن ذبیحی روز دوشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اردستان افزود: عملیات مبارزه با موش‌های صحرایی نیز در چهار مرحله انجام گرفت و ۱۸ کانون آلوده شامل هفت کانون اصلی و ۱۱ کانون جدید سم‌پاشی شد اما گزش‌های امسال در محل‌های جدید صورت گرفت.

وی با اشاره ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین و تاغزار زیر پوشش در شهرستان اردستان بیان کرد: عملیات لانه‌کونی در چند سال‌ گذشته نتیجه داد و آمار گزیدگی‌ها سال ۹۷ در مجموع به ۴۹ نفر رسید و امسال هم به ۲۱ نفر کاهش یافته است.

رییس مرکز بهداشت اردستان با اشاره به امکان بروز بیماری‌های عفونی روده‌ای و واگیردار در فصل گرما، بر ضرورت رعایت بهداشت فردی تاکید کرد و اظهارداشت: چهار مرکز درمانی و سه مرکز تشخیصی کار درمان مبتلایان به سالک را در این شهرستان بر عهده داشته و مراجعان به صورت رایگان مداوا می شوند.

وی همچنین فرا رسیدن ماه محرم را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: با توجه به انجام ذبح دام در خارج از محیط کشتارگاه‌ها و به ویژه در هیات‌ها احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو نیز در این شهرستان وجود دارد که البته اقدام های لازم برای جلوگیری از حمل و نقل و کشتار غیرمجاز پیش‌بینی شده است.

سالک نوعی بیماری پوستی است و استفاده از پشه‌بند هنگام خواب در فضای آزاد، نصب توری بر درب‌ها و پنجره‌ها، خودداری از نگهداری دام و طیور در واحدهای مسکونی، خودداری از انباشتن و ریختن فاضلاب، خاکروبه و نخاله‌های ساختمانی یا کودهای حیوانی در نقاط مسکونی، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و مبارزه با جوندگان برای مقابله با آن توصیه می‌شود.

ابتلا به بیماری سالک به دلیل وضعیت آب و هوا، جنس خاک و کویری بودن منطقه در نقاط شمالی استان اصفهان بیشتر مشاهده می‌شود، چنان‌که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت در محدوده مناطق آلوده یا مستعد سکونت دارند.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد.

۷۴۳۱/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.