رئیس اداره محیط زیست اردستان گفت: منطقه خارو، که دارای گونه‌های حیات وحش کمیاب است به پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کرد.

حسین شواخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان در اردستان، اظهار کرد: منطقه خارو در سال 1390 به علت اینکه جمعیت حیات وحش خوبی داشت و دارای پتانسیل گردشگری بود، منطقه شکار ممنوع معرفی شد.

وی با بیان اینکه منطقه خارو به دلیل هم‌جواری با پارک ملی کویر سمنان، بکر بودن منطقه، بلامعارض بودن آن، وجود آبگاه طبیعی و پوشش گیاهی و... از دیگر زیستگاه‌ها، متمایز شده است، افزود: این منطقه با وسعت ۱۰۲ هزار هکتار از ظرفیت منحصر به فردی در منطقه کویر مرکزی ایران برخوردار است.

رئیس اداره محیط زیست اردستان، گفت: با گشت‌هایی که از طرف اداره کل محیط زیست استان اصفهان و سازمان محیط زیست کشور به منطقه داشتند و درخواست‌های متعدد شهرستان تصمیم‌گیری شد این منطقه از شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کند که در جلسه شورای عالی محیط زیست که با ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد در نهایت این موضوع تصویب شد.

شواخی با بیان اینکه منطقه خارو و کوه بزرگی شهرستان نائین در مجموع با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار دارای گونه‌های حیات وحش کمیاب است که به همین دلایل به پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کرد، افزود: گونه‌هایی مانند قوچ و میش، کل و بز، کاراکال، گربه شنی، کفتار، گرگ، روباه، پلنگ، جبیر، هوبره و زاغ بور که جزو گونه‌های کمیاب و در حال انقراض ویژه اقلیم کویری است، در پناهگاه حیات وحش خارو به چشم می‌خورد. همچنین به دلیل گزارش‌های دریافتی این احتمال می‌رود که گونه پلنگ و یوزپلنگ در منطقه خارو باشد.

وی با بیان اینکه منطقه خارو در اردستان بسیار منطقه مستعدی برای ارتقا است، افزود: در حال حاضر در شهرستان اردستان یک منطقه حفاظت شده کهیاز و پناهگاه خارو وجود دارد. قطعاً ارتقای مناطق حفاظتی محیط زیست نیازمند تجهیزات بیشتر، نیروی انسانی بیشتر و امکانات قابل توجهی است که از طرف اداره کل استان قول‌هایی را دادند که امیدواریم زودتر تحقق پیدا کند.

رئیس اداره محیط‌زیست اردستان با اشاره به بارندگی‌هایی که در ابتدای امسال انجام شده است، گفت: تعداد وحوش در مناطق زیستی اردستان افزایش داشته است، اما در سال جاری هنوز سرشماری انجام نشده ولی این تخمین زده می‌شود که 10 درصد افزایش وحوش را داشته باشیم.

کد خبرنگار: 13095


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.