مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در کلیه مناطق درگیر سالک در شهرستان اصفهان اجرا می شود و تا آبان سال جاری ادامه خواهد یافت.

رضا فدایی با بیان اینکه در این طرح، صید زنده جَونده صحرایی و نمونه گیری از آنها انجام می شود، افزود: این طرح با عنوان " بررسی مخازن لیشمانیوز از نظر میزان آلودگی به انواع انگل سالک " در حال اجراست و نتایج آن برای برنامه ریزی بهتر و دقیق تر جهت مقابله با این بیماری در سال آتی به کار می رود.

لیشمانیوز (leishmaniosis) یک بیماری است که از طریق نیش نمونه‌های خاصی از پشهٔ خاکی گسترش می‌یابند و نوع پوستی آن، همان سالک است.

وی با بیان اینکه تا کنون چنین طرح تحقیقاتی جامعی در استان اصفهان اجرا نشده بود، تصریح کرد: تا به امروز مشخص نیست که چند درصد از موش های صحرایی در مناطق سالک خیز ، مخزن انگل سالک هستند و اینکه چه نوع انگل هایی را با خود منتقل می کنند.

فدایی با اشاره به اینکه انجام آزمایش های مربوطه برای تعیین این شاخص ها، هزینه بر است، ادامه داد: مقرر شد آزمایش های مربوطه بر روی موش های نمونه گیری شده توسط دانشگاه تهران و با حمایت مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه گیری از موش های صحرایی در مناطق سالک خیز توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری ایستگاه تحقیقات سلامت اصفهان در کانون هایی مانند هرند، تیمیارت و مزرعه شور در شرق این شهرستان انجام شد.

فدایی با اشاره به اینکه امسال ۱۰ برنامه را برای مقابله با سالک در پیش گرفتیم، افزود: استفاده از روش جدید شِکر پاشی برای نخستین بار در کشور یکی از این برنامه هاست که در آن شکر و اسید بوریک ترکیب می‌شود و در زمان حاضر در منطقه امامزاده آقا علی عباس نطنز در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه اگر این برنامه با موفقیت انجام شود در سایر نقاط نیز اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: نتیجه آن پاییز امسال مشخص می‌شود.
فدایی، جونده کُشی را از دیگر برنامه های مرکز بهداشت اعلام و اضافه کرد: این کار نتیجه خوبی برای کاهش موش ها به ویژه در شرق اصفهان و نطنز داشته است.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه طعمه گذاری برای موش های صحرایی را از شعاع ۵۰۰ متری به یکهزار متر افزایش دادیم، افزود: با این کار مساحت عملیات ما چهار برابر شد.
فدایی، انگل شناسی و حشره شناسی را یکی دیگر از اقدامات مرکز بهداشت اصفهان برشمرد و اضافه کرد: امسال با رصد و شناسایی پشه های موجود در منطقه های سالک خیز، زمانی که تعداد پشه ها به حداکثر رسید عملیات سمپاشی انجام شد.
وی، مشارکت مردم را برای نتیجه دادن این برنامه ها و اقدامات ضروری خواند و تاکید کرد: هیچ برنامه بهداشتی بدون مشارکت مردم جواب نمی دهد و آنها زمانیکه زخم ناشی از گزیدگی پشه کوچک است باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
فدایی، آموزش خانه به خانه را نیز ضروری دانست و اظهار داشت: در مراجعه منزل به منزل از خانواده ها سوال می‌شود که آیا زخم ناشی از گزیدگی بر روی بدن دارند تا بررسی‌های لازم درباره آن انجام شود زیرا عده ای خوددرمانی کرده و به عطاری ها مراجعه می‌کنند.
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، نمونه گیری با روش جدید و درد کمتر و آسان تر از بیماران را یکی دیگر از برنامه‌های امسال عنوان و اضافه کرد: همچنین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در صدد است داروی سالک را تولید کند تا نیازی به نمونه خارجی آن نباشد.
وی، واکسیناسیون علیه سالک را از دیگر برنامه‌های مرکز بهداشت اصفهان خواند و گفت: سال گذشته سه هزار نفر در مناطق مختلف استان، این واکسن را دریافت کردند و هر سه ماه یک بار باید کنترل شوند که اگر نتیجه آن موفقیت آمیز بود، بسیاری از اقدام‌های دیگر لازم نیست.
سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار ناشی از این بیماری است.
اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که حدود هشت شهرستان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.
میزان ابتلا به این بیماری در استان اصفهان (در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به غیر از کاشان) در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۸۰۰ و در سال ۹۶ حدود ۹۲۰ مورد بود. زمان اوج ابتلا به این بیماری فصل تابستان می‌باشد و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۸۷ تا کنون سه برنامه را برای کنترل سالک اجرا کرده است.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.