قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمان حاضر ۱۲۹ هزار ریال است اما در چند روز اخیر شاهد بالا رفتن قیمت آن تا ۱۵۰ هزار ریال در استان ها بودیم به طوریکه در برخی نقاط به ۱۷۰ هزار ریال نیز رسید.

در اصفهان قیمت مرغ در بسیاری از فروشگاه ها بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار ریال و در برخی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای ۱۲۹ هزار ریال در تابلوها درج شده است اما به گفته تعدادی از شهروندان، خبری از عرضه مرغ در شماری از این فروشگاه های زنجیره ای نیست.

با این حال مسئولان و فعالان اقتصادی معتقدند که مشکلی از نظر فراوانی و عرضه مرغ در بازار استان اصفهان وجود ندارد و فقط اختلاف بر سر قیمت تمام شده گوشت مرغ است.

به گفته معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان، در زمان حاضر مشکلی از نظر فراوانی و توزیع مرغ در استان وجود ندارد و در بازار قیمت هر کیلو مرغ حدود بین ۱۴۵ تا  ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ ریال است.

اسماعیل نادری با بیان اینکه معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت وظیفه توزیع و تنظیم بازار را به عهده دارد، افزود: اولویت نخست ما عرضه این محصول غذایی در فروشگاه هاست.

وی با بیان اینکه مرغداران ادعا می کنند که با توجه به افزایش دمای هوا و شیوع بیماری نیوکاسل، متضرر شده اند و با قیمت ۱۲۹ هزار ریال نمی توانند مرغ عرضه کنند، اظهار داشت: در بسیاری از استان های دیگر نیز این قیمت رعایت نمی شود و اگر ما در این زمینه زیاد سخت گیری می کردیم ممکن بود این محصول به استان های دیگر عرضه شود.

نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند. 

نادری ادامه داد: بر اساس گفته مرغداری ها، آنها ناچار شده اند برای جلوگیری از تلفات بیشتر طیور، آنها را زودتر از موعد و با وزن کمتر به بازار عرضه کنند که این موضوع نیز باعث ضرر مالی آنها شد.

به جلسه هایی که با حضور فعالان صنعت مرغداری اصفهان برگزار شد، اشاره و اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از مرغداران استان انتظار دارد که تا نیمه مرداد امسال قیمت مرغ را تعدیل کنند و این موضوع به آنها اعلام شده است.

وی درباره اینکه در برخی استان ها، قیمت توافقی برای عرضه گوشت مرغ به دنبال مذاکره بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و مرغداران مشخص شد، خاطرنشان کرد: درباره این موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار استان به زودی تصمیم گیری نهایی خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برای این موضوع فقط نباید به سراغ عرضه کنندگان نهایی رفت بلکه باید بررسی کرد که چرا قیمت از مبداء افزایش یافته است، تاکید کرد: کاسبان بر اساس آخرین برگه خریدی که به آنها داده می شود و قیمت کشتارگاه، اقدام به خرید و عرضه می کنند بنابراین دلیل افزایش قیمت باید از ابتدا تا انتها بررسی شود و کاسبان انتظار دارند که دولت در این زمینه نظارت و اقدام کند.

رسول جهانگیری با بیان اینکه قیمت مرغ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ۱۲۹ هزار ریال است و به طور قانونی نباید با قیمت بالاتر از آن عرضه شود، افزود: مرغداران مدعی هستند که قیمت تمام شده مرغ برای آنها بیشتر از این رقم است و متولیان دولتی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید برای این موضوع کاری انجام دهند.

رئیس اتحادیه مرغداران استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه امسال جوجه ریزی در مرغداری ها نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و به طور متوسط ماهانه هشت میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد، تصریح کرد: اما مشکلاتی مانند گرمای شدید و بیماری نیوکاسل باعث تلفات زیاد در واحدهای مرغداری شد.

فرهاد جعفریان با اشاره به اینکه این تلفات در واحدهای مرغداری، متفاوت و از ۱۰ تا ۷۰ درصد بود، افزود: این موضوع باعث شد که بسیاری از مرغداران، مرغ های خود را زودتر از موعد روانه بازار کنند که به دلیل مناسب نبودن برای عرضه گوشت مرغ گرم، بیشتر برای گوشت منجمد استفاده شد.

وی با بیان اینکه این موضوع از حدود یک ماه پیش اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: مرغداران با موجود زنده سر و کار دارند و برخی عوامل مانند شیوع یک بیماری می تواند بیش از نیمی از محصولات آنها را نابود کند به همین دلیل نباید این ذهنیت ایجاد شود که مرغداران به دنبال منفعت بیشتر هستند.

جعفریان با تاکید بر اینکه اگر مرغ به قیمت هر کیلو ۱۵۰ هزار ریال هم عرضه شود باز مرغداران ضرر می کنند، تصریح کرد: اگر این بیماری و گرمای شدید امسال نبود، در یک ماه اخیر مرغ بیشتری روانه بازار می شد و حتی ممکن بود قیمت ها از مصوب تنظیم بازار نیز کمتر شود.

به گفته وی در برهه ای از بهار امسال، تولید مرغداری ها به اندازه ای زیاد بود که حتی به قیمت کمتر از مصوب تنظیم بازار و تا ۱۰۰ هزار ریال نیز عرضه شد.

رییس اتحادیه مرغداران اصفهان درباره دلیل شیوع بیماری نیوکاسل توضیح داد: امسال نهاده های دامی به موقع به واحدهای مرغداری نرسید و آنها ناچار به استفاده از نهاده های همدیگر از انبارهای مختلف و جابه جا کردن آن شدند که همین امر موجب گسترش بیماری از حدود ۲ ماه گذشته شد.

جعفریان تاکید کرد: با وجود همه این مشکلات، اتحادیه مرغداران اصفهان برای عرضه مرغ به قیمت ۱۲۹ هزار ریال در برخی فروشگاه های زنجیره ای و همچنین تامین گوشت مرغ منجمد اعلام آمادگی کرده است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان به ایرنا اعلام کرد که بر اساس مصوبه جدید هیات دولت، دبیری ستاد تنظیم بازار در استان ها به سازمان صنعت، معدن وتجارت واگذار شد و آنها می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.

اداره کل دامپزشکی اصفهان نیز اوائل مرداد امسال اعلام کرد که مرحله نخست واکسیناسیون ۵۰۰ هزار قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل در ۳۵۳ روستا از ۱۵ شهرستان استان به صورت رایگان آغاز شد و سه مرحله واکسیناسیون نیوکاسل طیور روستایی تا پایان سالجاری در استان اجرا می شود. پیگیری های خبرنگار ایرنا در تماس با مسئولان این اداره کل درباره بیماری نیوکاسل در مرغداری ها تا لحظه مخابره خبر به نتیجه نرسید.

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، کاهش وزن گیری مرغ به دلیل افزایش دمای هوا، تلفات بر اثر بروز بیماری‌ها، کاهش کیفیت نهاده‌های تولید همچون واکسن و ریزمغذی ها و افزایش تقاضا به علت جایگزینی گوشت مرغ به جای گوشت قرمز و ماهی را از عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ برشمرد.

برومند چهارآیین درباره اینکه در روزهای اخیر قیمت گوشت مرغ از مرز ۱۵۰ هزار ریال عبور کرده است، افزود: بر اساس بررسی کارشناسی بر مبنای قیمت‌های مصوب دولتی نهاده‌ها مانند کنجاله سویا، ذرت و هزینه‌های تمام شده تولید باید قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده جلوی در مرغداری بین ۹۷ تا ۱۰۰ هزار ریال و قیمت منطقی برای مصرف‌کنندگان ۱۴۰ هزار تا ۱۴۵ هزار ریال باشد و قیمت‌هایی بیش از این منصفانه نیست.

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: از پانزدهم خرداد تا پانزدهم شهریور به دلیل افزایش دمای هوا وزن گیری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به دیگر ماه‌های سال کمتر است.

وی میزان تلفات را ناشی از بیماری بومی (اندمیک) همانند نیوکاسل دانست و تصریح کرد: اغلب واحدهای متاثر از بیماری نیوکاسل مرغ گوشتی است که این امر می تواند در حجم تولید تاثیر بسزایی داشته باشد.

چهارآیین ادامه داد: همچنین به دلیل پایین بودن قیمت گوشت مرغ و ادامه ضرر تولیدکنندگان، احتمال کاهش تولید مرغ گوشتی در ماه‌های آتی وجود دارد.

استان اصفهان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی و ۱۷ کشتارگاه طیور است.

۶۰۲۲/ ۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.