مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: مشاغل خانگی در کشور ما به صورت دکوری ایجادشده‌اند، اما در طرح این سازمان تلاش شده تا در مشاغل خانگی شرکت‌های پشتیبانی را پیدا کنیم و مواد اولیه را برای کارآموزان فنی حرفه‌ای تأمین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، آرش اخوان صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، به معرفی و راهبرد آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای اشاره و اظهار کرد: تفاوت فنی حرفه‌ای با آموزشگاه‌های دیگر در هدف نهایی این آموزشگاه‌ها است، در فنی حرفه‌ای افراد آماده حضور در بازار کار می‌شوند و آموزش‌ها بر اساس همین مشاغل انجام  و از هزینه‌های اضافی کاسته می‌شود.

وی افزود: فنی حرفه‌‌ای با برقراری ارتباط با صاحبان مشاغل و حرف می‌تواند میزان بیکاری را کاهش دهد و بعد از آموزش، افراد سریعاً به کار مشغول شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: فنی و حرفه‌ای در حال حاضر با اصناف و صنایع مختلف در ارتباط است و این مهم پیگیری و انجام می‌شود و به ویژه در بخش کشاورزی، آرایش مردان و حِرف این چنینی آموزش و اشتغال قوی انجام شده است.

وی گفت: در بخش‌هایی از مراکز استان، کارگاه‌های بلااستفاده وجود دارد، در گذشته اعتبار وجود داشت و کارگاه‌ها مشغول بودند، چند سال  است که جابجایی تجهیزات انجام می‌شود و اگر نقصی در کارگاه شهرهای دیگر بوده سعی کردیم با به اشتراک‌گذاری تجهیزات مراکز کامل، نواقص را مرتفع کنیم.

اخوان افزود: با واگذاری آموزشگاه‌ها به بخش خصوصی، آن‌ها را تجهیز و تکمیل کردیم و امروز به افراد آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد کم درآمد دغدغه جدی هستند، تصریح کرد: قبلاً اگر فردی به اداره مراجعه می‌کرد و سازمان متوجه کمبود مالی وی می‌شد، آموزش‌های رایگان ارائه می‌شد، اما امروز به روش‌های دیگر از طریق بهزیستی و سازمان‌های ذی‌ربط این اتفاق رخ می‌دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: بخش خصوصی، کارگاهی را اجاره و مشکلات مالی سازمان را حل می‌کند، اما در روش آموزش محور، آموزش انجام می‌شود و بعد تولیدات آن‌ها در بازار توسط بخش خصوصی به فروش می‌رسد .

وی با بیان اینکه شرکتی ایجاد شده که تولیدات فنی حرفه‌ای را خریداری و به فروش می‌رساند، خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی در کشور ما به صورت دکوری ایجاد شده، اما در طرح این سازمان تلاش شده تا در مشاغل خانگی شرکت‌های پشتیبانی را پیدا کنیم و مواد اولیه را برای کارآموزان فنی حرفه‌ای تأمین کنیم و بعد توسط همین شرکت‌ها تولیدات به فروش می‌رسند.

اخوان تصریح کرد: اداره کار آن طور که باید در خصوص بخش ایمنی بهداشت حمایتی نمی‌کند. در حال حاضر از هر انجمنی که قصد همکاری داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه با نهادهای مختلف از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و نهادهای مردمی و دیگر نهادها در بخش کشاورزی آماده همکاری هستیم، اظهار کرد: با اکثر اصناف مذاکرات انجام شده و یکی از پایه‌های تأیید صلاحیت برای حضور فرد در اصناف و اشتغال، گواهی‌نامه فنی حرفه‌ای و یا ارجاع افراد به این سازمان است تا فنی حرفه‌ای فرد را مورد آزمون قرار دهد‌. بنابراین طرح آموزش دوگانه و تأیید صلاحیت تغییرات خوبی در اصناف به وجود خواهد آورد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: در حال حاضر رابطه با آموزش و پرورش برقرار شده، اما در آموزش و پرورش بخش‌هایی هستند که خودشان آموزش‌های فنی را انجام دهند و از ورود سازمان فنی حرفه‌ای استقبال نکنند، اما این سازمان آماده همکاری با آموزش و پرورش است.

اخوان با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی باعث ورود افراد دیگر به این رشته شده که هیچ تخصصی در این خصوص ندارند، اظهار کرد: اگر الزامی گذاشته شود که فردی که بنا است و کار انجام می‌دهد، باید گواهی از سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشند، آموزش‌های هدفمند در جامعه به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: ناهماهنگی‌های موجود در اداره کار و نظام مهندسی وجود دارد که تخصص کارگران و افراد مشغول در مجموعه‌های کاری مورد بازرسی قرار نمی‌گیرد و ضعف جدی مهارت‌ها باقی می‌ماند. دستگاه‌های نظارتی باید با سازمان فنی حرفه‌ای هماهنگ شوند. لازم است تا رویکرد مهارت‌آموزی در سطح شهر در قالب زیباسازی شهری دیده شود و فرهنگ مهارت‌آموزی و استفاده‌ از مهارت‌ها در شهر متداول شود.

آموزشگاه‌های آزاد و دولتی تقویت شوند

همچنین فریده روشن- رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر اصفهان، گفت: در بحث کارآفرینی با تلاش‌های مرکز پژوهش‌ها، ستاد ایجاد کارآفرینی راه‌اندازی شد، ولی نیاز است تا مجموعه فنی حرفه‌ای همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشد، انتظار داریم آموزشگاه‌های آزاد و بخش دولتی تقویت و پیگیری‌های مجدانه‌ای انجام شود.

وی افزود: آموزشگاه‌های آزاد فنی حرفه‌ای نباید به عنوان مکان تجاری دیده شوند، اما طبق قوانین این آموزشگاه‌ها مجبور به پرداخت هزینه هستند که امکان اجاره اماکن تجاری برای آن‌ها وجود ندارد و باید این مسئله مورد بازبینی و رفع مشکل قرار بگیرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.