مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: عملکرد تولید محصول دیم در سمیرم به علت این عوامل و همچنین سرمازدگی مقطعی ابتدای سال جاری، پایین آمده است.

به گفته احمد تیموری، هر چند به نسبت سال گذشته که کل تولید دیم ما ۱۰ هزار هکتار بود هشت هزار هکتار بیشتر دیم کاری در کل منطقه داشته ایم، اما افت کیفیت با بالا رفتن دمای هوا و بی بارشی های بعد از سیل و بارندگی های خوب بهاره را شاهد هستیم.

وی خاطر نشان کرد: عمده محصول دیم شهرستان جو و گندم است که برداشت آن آغاز شده و تا پایان مرداد نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم درباره تولید سایر محصولات باغی و زراعی این خطه تصریح کرد : سرمازدگی ابتدای امسال و عدم تلقیح ناشی از خشکسالی های یک دهه اخیر باعث کاهش تولید محصولات شده بود اما انتظار داریم با وجود بارندگی های خوب، شاهد افزایش بیشتر تولید در بخش کشاورزی باشیم.

وی کل باغ های سمیرم را ۲۵ تا ۲۶ هزار هکتار در سال های عادی قبل از خشکسالی برشمرد و افزود: ۲هزار و ۵۰۰ هکتار از این سطح تا قبل از سال ۷۵ خشک شد و یکهزار و ۸۰۰ هکتار نیز در سال زراعی ۹۷-۹۸ خشک شده است.

وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره فعالیت های مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم درباره کمک به باغ ها و مزارع سیلزده، بیان کرد: بخش زیادی از راه های دسترسی به مزارع از بین رفته و فقط در بخش پادنا ۸۰ هکتار باغ وجود دارد که همچنان راه دسترسی ندارند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی سمیرم، ۱۱ کیلومتر از راه های بین مزارع تسطیح و بازسازی شده و قرار است اعتباری برای ادامه کار در این بخش به جهاد کشاورزی داده شود تا کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی ادامه داد: ۱۳ میلیارد ریال به منظور لایروبی قنات ها و خاکریزی ۱۴ پل تخریب شده در دو ماه گذشته هزینه شده است.

وی با اشاره به تعیین اعتبار تملک دارایی های شهرستان برای سازمان های دولتی تاکید کرد: مبلغ پیشنهادی ما در بخش آب و خاک افزون بر ۸۰ میلیارد ریال است که امیدواریم محقق شود.

تیموری به موضوع مقابله با سِن گندم هم اشاره کرد و گفت: در  مساحتی بالای ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین زراعی در این رابطه با این آفت، مقابله کردیم.

فرماندار سمیرم نیز چندی قبل از جلسه ستاد بازسازی بحران مناطق سیل زده سمیرم تاکید کرده بود: مهمترین درخواست مردم و کشاورزان سمیرمی ترمیم کانال ها و قنات ها و همچنین تخصیص لوله برای انتقال آب  به باغ ها و مزارع است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در همان جلسه گفته بود: مجموع اعتبار بلاعوض تخصیص یافته مناطق سیل زده برای استان ۳۱۰ میلیارد ریال بوده که سهم سمیرم در این میان ۲۲ درصد و مبلغی معادت ۸۰ میلیارد ریال است.

عباسعلی جمشیدی افزود: سهم اعتبار آب و خاک استان اصفهان نیز ۶۰۰ میلیارد ریال است که هر آنچه قرار شد به شهرستان سمیرم اختصاص داده شود باید در بخش های زیربنایی، راه های بین مزارع، دام و طیور، تولید عسل و دام ها و دامداری های خسارت دیده روستاها هزینه شوند.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می شود.

این خطه کوهستانی، دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۶ درصدی مردم در بخش کشاورزی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.