به گزارش ایرنا، بیانیه گام دوم به اعتقاد این کارشناسان حاوی رهنمودها و فرازهایی ارزشمند در خصوص مسایل و موضوعات اساسی و مهم پیش روی کشور و نظام خطاب به ملت و مسئولان است.
این بیانیه ضمن توجه به گذشته پرافتخار انقلاب اسلامی و دستاوردهای کسب شده در این دوران، حاوی بایدها و نبایدهایی است که توجه و عمل به آنها ضامن ادامه حرکت عزتمندانه به سوی آرمان ها و ارزش های تعیین شده انقلاب اسلامی است.
سر فصل های هفت گانه این بیانیه در خصوص موضوعاتی از جمله معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، سبک زندگی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن علم و پژوهش، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، نشان از عمق توجه به مسایل اساسی کشور است .
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با حضور سید رضا عقدایی فعال سیاسی و معاون اسبق سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان، حجت الاسلام حسن بابایی مسئول تشکل های دینی و مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان، نورالدین سهرابی رئیس مجمع جوانان استان اصفهان و استاد دانشگاه آزاد و بشیر اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا برگزار کرد.

**بیانیه گام دوم انقلاب یک رساله علمی و عملی است
مسئول تشکل های دینی و مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب یک رساله علمی و عملی برای کشور است که باید در سطح و عرصه های مختلف تبیین و تشریح شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن بابایی در میزگرد ایرنا با اشاره به ابعاد مختلف این بیانیه افزود: این اقدام رهبر معظم انقلاب یک عمل ملی نیست بلکه جهانی و دارای ظرفیت گفتمان سازی، نظریه پردازی و نگاه راهبردی است که برای سایر کشورها مورد توجه است.
وی ادامه داد: با ارائه این متن ، نهضت سازی برای سالها و دهه های آینده انجام می شود و نباید برای آن کار تشریفاتی و شعاری باشد بلکه با استفاده از ظرفیت جوانان، نگاه کلان و تبیین آن به توصیه ها و چشم انداز پیش رو دست یافت.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در محاصره تبلیغاتی قرار دارد، خاطرنشان کرد : این بیانیه باید توسط رسانه های مجازی، ملی و مطبوعات مورد بررسی قرار گیرد و ابعاد آن توسط کارشناسان در حوزه های مختلف تشریح و بررسی و سهم هر شخص و دستگاه برای اجرا مشخص شود.
بابایی با اشاره به اینکه بیانیه های مختلفی در گذشته مطرح شد، یادآورشد: ظرفیت راهبردی، گفتمان سازی و فراگیری بین المللی آن وجه تمایز این بیانیه رهبری با سایر بیانیه نویسان است.
وی با اشاره به سه انتظار مهم مطرح شده در این راهبرد تصریح کرد : خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی سه اصل مهم در این انتظارات است که با خودسازی و تشکیل شبکه اسلامی در خانواده ها جامعه از منفعت آن در جامعه پردازی بهره مند و زمینه ساز تمدن اسلامی را فراهم می کند.
وی با بررسی رفتار بعضی از مردم کشور که مثل قوم بنی اسرائیل بهانه جویی می کنند، اظهارداشت: این دسته از مردم پیشرفت ها را ندیده و مثل آن قوم بهانه جو، منتقد رهبر، دارای قلب سخت و شرکت خفی هستند و چنین ویژگی هایی منجر به اختلاس، قاچاق کالا و سخت گیری به مردم شده است.
وی ادامه داد : وقتی از خودسازی فاصله بگیریم مانند این افراد می شویم که رفتارهای صحیح را ترک و با بهانه جویی، تهمت زدن به انقلاب و دستاوردهای آن به مردم و نظام خیانت می کنند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به روحیه معنوی حاکم بر جامعه در اوایل انقلاب، یادآورشد: تضعیف این روحیه و دوری از سبک زندگی معصومین و مادی گرایی باعث بروز مشکلات و مشکلات اجتماعی شده و برای خروج از این چالش نیازمند تقویت معنویت و خودسازی در بین مردم است.
وی ادامه داد: گرایش به معنویت در این سال ها افزایش یافته و با وجود اینکه درگذشته دانشگاه ها را مرکز فساد می دانستند اما امروز دانشگاه محور فعالیت های اسلامی شدند جوانان در اعتکاف و مراسم های مذهبی حضور خوبی دارند.
وی با اشاره به اهمیت جامعه پردازی گفت: جامعه پردازی در مقایسه با جامعه سازی متفاوت است زیرا در جامعه پردازی با توجه به عوامل جامعه سازی است و در این اصل خانواده به عنوان سلول اصلی جامعه مورد توجه است و خودسازی مورد توجه است.
بابایی با اشاره به ظرفیت های موجود در جامعه، بیان کرد : نیروی جوانی یکی از ظرفیت های مهم کشور است که با خودسازی و بهره گیری از این ظرفیت بقیه ظرفیت ها مانند ذخایر زیر زمینی، موقعیت جغرافیایی و سواحل مورد استفاده قرار می گیرد.
وی بهره گیری از تجربه های بزرگان و افراد با تجربه را لازم دانست و اظهارداشت: تجربه افراد به رشد کشور در کنار نیروی جوانی کمک می کند و باید از ظرفیت جوانان بیشتر در جامعه بهره ببریم.
مسئول تشکل های دینی و مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان در حوزه مسائل سیاسی گفت: نیازمند وحدت و انسجام بین احزاب و گروه های مختلف برای رفع مشکلات کشور هستیم.
وی تدریس دستاوردهای نظام در کتاب های درسی، تدریس فقه تمدن ساز در حوزه های علمیه، تدوین سرفصل های آموزشی در رشته های علوم انسانی و همتراز با تمدن اسلامی و اصلاح سبک زندگی را برای چهل ساله دوم انقلاب لازم بیان کرد و گفت: با تبیین واقعیت ها امیدواری برای مردم و نسل جدید ایجاد و با به روز رسانی دروس در حوزه های علمیه و دانشگاه بسیاری از مشکلات را رفع خواهیم کرد.
وی حرکت جامعه به سمت حکومت کوثری و فاطمی را نیاز ضروری برای پیشگیری از چالش های اجتماعی اعلام و اضافه کرد: وضعیت فرزندآوری و فرزندپروری، ازدواج، خواب و استراحت و مدیریت زندگی باید بر اساس راه و روش های دینی اسلامی تدوین شود تا اینکه دچار چالش های اجتماعی نشویم و به این مسائل در بیانیه دوم انقلاب توصیه و توجه شده است.

**توصیه های رهبری باید مورد توجه ویژه باشد
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در این میزگرد ایرنا بیانیه گام دوم انقلاب را مبنایی برای رشد کشور بیان کرد و گفت: توصیه های رهبری باید مورد توجه ویژه مردم و مسئولان در تصمیم سازی و برنامه ریزی ها باشد تا اینکه در مواقع بحرانی شرایط کشور سخت نشود و اعتلای جامعه رقم بخورد.
بشیر اسماعیلی افزود: برای تشکیل تمدن اسلامی نیازمند برنامه ریزی بر اساس مبانی اسلامی و انقلابی است و با طرح درس های غربی قادر به تشکیل چنین تمدن و حکومت فراگیر اسلامی نخواهیم بود.
وی ادامه داد : برای تمدن اسلامی نیازمند یک انقلاب، حکومت، دولت و جامعه اسلامی است و دین، اخلاق و فعالیت های علمی موثر باید محور حرکت های جامعه باشد و با اخلاق غیر اسلامی و ناهنجاری ها قادر به تشکیل تمدن اسلامی نخواهیم بود.
وی با اشاره به کوتاهی که در دانشگاه ها برای تدوین سرفصل های علوم انسانی شد، خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها سرفصل های آموزشی توسط استادان کمتر توجه شده و بیشتر علوم سایر کشورها ترجمه شده و به دانشجویان عرضه می شود و مطلب جدید و متناسب با ارزش های اسلامی و انقلابی تدوین و تدریس نمی شود.
استاد علوم سیاسی و بین الملل دانشگاه یادآورشد : بسیاری از دروسی که در مدارس و دانشگاه و سایر مراکز آموزشی تدریس می شود از دروس مورد نیاز و منفعت دارد نیست و تنها این دروس برای کسب نمره توسط استادان تدریس و دانش آموز و دانشجو برای کسب نمره مطالعه می کند و منفعتی از آن ها برده نمی شود.
وی آماده سازی دروس بر اساس مبانی اسلامی در دانشگاه به ویژه برای علوم انسانی را مهم خواند و گفت : با چنین برنامه ای و جلوگیری از ارائه دروس بدون منفعت و غیر مورد نیاز رشد علمی مناسبی در کشور رقم می خورد.
وی با اشاره به اینکه مقاومت اسلامی و اقتصادی اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است، خاطرنشان کرد: این موضوعات و دیگر سرفصل های مهم مدیریتی از سوی دیگر افراد تاکنون پیشنهاد نشده و همین محتوا و منویات کمتر هم مورد توجه قرار گرفته است.
وی مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار و اقتصاد مقاومتی سرفصل های مهم عزت و سربلندی برای کشور اعلام کرد و گفت: این چنین موضوعاتی باید بیشتر در کشور مورد توجه قرار گیرد و ابداع و نظریه های بومی و متناسب با اهداف نظام و انقلاب باید عرضه شود.
اسماعیلی با بیان اینکه بعضی از مردم هزینه در عراق و سوریه را ناکارآمد می دانند، تصریح کرد: مولفه حفظ امنیت و تمامیت ارضی یکی از مولفه های مهم پیشرفت است و این چنین اتفاقات و هزینه هایی تاکتون برای کشور دستاوردهایی داشته که از جمله آن حفظ مرزهای کشور بوده و نباید این دسته از اقدامات مورد بی توجهی قرار گیرد.
وی حفظ مرزهای کشور را یک استراتژیک برای نظام دانست و اضافه کرد: ایران با 13 کشور همسایه است و در رتبه سوم دارای بیشترین همسایه مرزی قرار گرفته و حفظ مرزها با وجود ناامنی منطقه بسیار مهم و قابل توجه است و با توجه به سیاست استکبار جهانی و اسراییل ایران باید به سه کشور تقسیم شود اما این محوریت مقاومت و ایستادگی مانع چنین اتفاقی شده است.
وی ادامه داد : توصیه و منویات رهبر انقلاب در گذشته و این بیانیه باید مورد توجه باشد و همین توصیه ها تبدیل به سرفصل های آموزشی و تحلیل شود و نباید اقدامات نظام در 40 ساله مورد بی مهری قرار گیرد و این ظلم به نظام و کشور است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نیازمند اصلاحات مدیریتی در کشور هستیم، ادامه داد: بسیاری از مشکلات اقتصاد کشور ارتباط اقتصاد با دلار است که اگر این وابستگی را نداشتیم بسیاری از مشکلات رفع و مبادلات پولی به راحتی انجام می شد.
وی وابستگی به دلار را یک فرصت برای قدرت نمایی دشمنان بیان کرد و اظهارداشت: اگر این وابستگی ها رفع نشود مجبور به برجام های مختلف خواهیم بود و آنگاه مجددا خروج آمریکا و به هم خوردن تلاش ها و تفاهم نامه ها می شود که باید مسیر جدیدی در حوزه اقتصادی برای خروج از مشکلات تدوین کرد.
وی افزود: دولت آمریکا همواره منفعت خود را می بیند و هر کجا که منفعت آن ها در خطر بیفتد حتما قراردادها و تفاهم نامه ها را از بین می برد و در چنین شرایطی نیاز به تدبیر بیشتر و جلوگیری از وابستگی های داخل به خارج است.
وی وابستگی اقتصاد کشور به مسائل سیاسی را از دیگر چالش ها و ضعف ها بیان کرد و گفت: برای رفع چنین معضلی نیازمند تحقق اقتصاد مقاومتی که وابسته به مسائل دیگر جز اقتصاد نباشد و برنامه و مدل های جدید اقتصادی باید تدوین و مورد بهره برداری قرار گیرد.
**جوانان باید در عرصه های مختلف وارد شوند
فعال سیاسی و معاون اسبق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در این میزگرد ایرنا با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر موضوع جوانگرایی گفت: جوانان باید در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی بیشتر وارد کار بشوند و دولت زمینه مشارکت و فعالیت آن ها در بخش دولتی و خصوصی را فراهم سازد.
سیدرضا عقدایی ادامه داد: اعتلای جامعه نیازمند بسترسازی برای مشارکت و حضور جوانان در عرصه های مختلف کشور است و دولت باید شرایط را برای حضور این قشر بیش از بیش فراهم کند و مشکلات ساختاری در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی را رفع کند.
وی یادآورشد: مشکلات نشان از این است که در مدیریت کشور و همبستگی بین قوا و دستگاه های مختلف برای رفع مشکلات وجود ندارد و متولیان اصلی این حوزه به جمع بندی واحدی نرسیده اند.
وی گفت: برجام دستاوردهای زیادی داشت اما این دستاوردها مورد توجه برخی از گروه ها نیست که یکی از دستاوردهای مهم آن معرفی چهره واقعی آمریکا و اسراییل به دنیا بود و بدقولی آن ها به طور کامل مشخص شد.
عقدایی با اشاره به لایجه FATF و بررسی طولانی مدت آن در مجمع مصلحت نظام گفت: وقتی کلیات آن مورد توجه است و بسیاری از کشورهای دنیا به آن پیوسته اند این بررسی طولانی اهمیت چندانی ندارد و باید سریع تر کار برای انجام دیگر فعالیت ها در عرصه های بین المللی انجام شود.
وی ادامه داد: برای پیشرفت کشور نمی توانیم از دنیا جدا باشیم و ارتباطات بین المللی را قطع کنیم بلکه ارتباطات بر اساس قوانین کشور و با هدف مشخص باید انجام شود.
وی اظهارداشت: چنین ادعایی را تنها دشمنان ایران دارند و بسیاری از کشورهای جهان از اینکه کشورمان قربانی تروریست است و همیشه مظلوم واقع شده مطلع هستند و این موضوع در مجامع بین المللی مطرح شده است.
این فعال و کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اقداماتی که ایران در عرصه های بین المللی انجام داده و مورد تجلیل واقع شده، افزود : کشور ایران در کنترل مواد مخدر تلاش های زیادی داشته که چنین اقداماتی باعث جلوگیری از جابه جایی مواد مخدر به کشور های اروپایی شده و این دسته از کشور ها از ایران بابت این تلاش ها تجلیل کرده اند.
وی یادآورشد : چنین فعالیت های شاخص نظام و قدردانی و تجلیل های که از دولت شده باید بیان شود و جایگاه و اهمیت کشورمان در بین کشورهای دیگر بیان شود که اعتماد به کشور وجود دارد.
وی ادامه داد : فعالیت های زیادی در کشور شده و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب قرار است پرچم نظام اسلامی به دست حضرت ولی عصر(عج) و با اقدامات کشور بر فراز عالم نصب شود و برای چنین اتفاقی و گسترش مفاهیم اسلامی باید ارتباطات خارجی برقرار شود و بدانیم جز از عنصر جهانی هستیم.
وی با اشاره به اینکه باید ساختارهای مدیریتی در ارتباطات داخلی و خارجی اصلاح شود، گفت: تعادل در ارتباطات بین المللی و با دیپلماسی عزت مندانه ارتباطات خارجی برقرار و به دلیل دشمنی ترامپ علیه ایران و برهم زدن برجام نباید ما عقب نشینی کنیم در حالی که بقیه کشور ها حضور دارند و تعهدات خود را انجام می دهند.
وی بر ضرورت اصلاح ساختاری در مدیریت کشور تاکید و اضافه کرد : موازی کاری و جزئی نگری به مدیریت کشور بسیار آسیب می زند و نباید تمام تمرکز کشور بر روی یک مساله کوچک قرار گیرد که این چنین اتفاقات مدیریت کشور را با مشکل روبرو می کند.

**رفع چالش های کشور نیازمند خلاقیت با نیروی جوانی است
رئیس مجمع جوانان استان اصفهان در میزگرد خبری ایرنا به جوان گرایی اشاره کرد و گفت: رفع چالش های کشور دیگر با روش های قبلی به طور کامل رفع نمی شود و باید خلاقیت و ابتکار ایجاد شود که این خلاقیت و ابتکار را جوانان می توانند رقم بزنند.
نورالدین سهرابی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب چالش ها و نقاط مثبت به خوبی بیان شده و راهکارهای عملیاتی بیان شده، افزود: برای رفع این چالش ها نیازمند از جان گذشتگی مثل دوران دفاع مقدس است و جوانان در زمان حاضر آمادگی برای این اقدام برای رفع مشکلات کشور هستند.
وی ادامه داد: بی توجهی به جوانان منجر به نارضایتی آنان شده و باید منویات رهبر معظم انقلاب در خودسازی، توجه به جوانان، بهبود رفتار در عرصه های بین المللی و داخلی است تا اینکه نقاط ضعف رفع شود.
وی با اشاره به توصیه های رهبری در این بیانیه و در گذشته پیرامون جوانان، خاطرنشان کرد: عیوب و ضعف های مدیریتی کشور با استفاده از ظرفیت های جوانان می توان رفع کرد و برای ادامه مسیر انقلاب و سرعت بخشی بیشتر به آن نیازمند مشارکت آنان است.
این استاد دانشگاه یادآورشد: برای جوان گرایی نباید یک مشاور جوان در کنار مدیران قرار گیرد بلکه باید جوانان در عرصه های فعالیت وارد و از تجربه افراد بازنشسته و یا دارای سابقه بالا در مدیریت استفاده شود.
وی با بیان اینکه همه مسائل به باید و نبایدها گره خورده است، تصریح کرد: شفاف سازی برای این که این باید و نبایدها خطاب به چه کسانی است و آن ها چه کاری را باید انجام دهند، باید انجام و تکلیف افراد در حوزه های مختلف روشن شود.
سهرابی با بیان اینکه باید تحلیل ها واقعی بشود، اظهارداشت: نارضایتی های نسل جوان از وضع موجود باید شنیده شود و تریبون به آن ها اختصاص یابد تا نارضایتی های خود را بیان و برای آن اقدام اساسی و راهبری انجام شود.
وی نیاز به بومی سازی فعالیت ها و نیازسنجی در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس نیازهای کشور باید طرح درس و مفاهیم آموزشی تدوین و از برخوردهای تند جلوگیری و با منطق و بر اساس مطالبات عمومی راهکار ارائه شود.
وی دوری از آموزه های دینی را عامل بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی بیان کرد و افزود: برای تقویت باورهای دینی در جامعه به ویژه نسل جوان نیازمند تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات است.
وی اصلاح نارضایتی ها را موجب تقویت امید به زندگی و علاقه مندی به برنامه های دینی و مذهبی اعلام کرد و یادآورشد: برای اصلاح و رفع نارضایتی ها نیاز به فضای آرام و احساس توجه به مردم است.
این کارشناسان توسعه کشور را در ابعاد مختلف نیاز ضروری امروز جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کردند : باید با برنامه ریزی و عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب هرچه زودتر به این مهم دست یابیم.
7131/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.