زهره کثیری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نظارت همراه با رفاقت بر عملکرد و رفتار فرزندان موجب می شود که آنها کمتر به سوی گرداب آسیب ها و معضلات اجتماعی کشانده شوند.
وی اظهارداشت: در برخی آسیب های اجتماعی از جمله گرایش به مواد مخدر، شیوه رفتاری صحیح و صمیمانه والدین بسیار تاثیرگذار است به طوری که والدینی که رفتاری صمیمانه و دوستانه با فرزندان خود دارند به راحتی می توانند مانع از گرفتار شدن آنها در این گرداب اجتماعی شوند.
این روانشناس، شکاف و اختلافات فرهنگی و نسلی در رابطه بین والدین و فرزندان را بسیار آسیب زا دانست و گفت: خانواده ها می توانند به جای دامن زدن به این شکاف ها با رفتارهای ناصحیح خود به مدیریت و کنترل رفتار خود با فرزندانشان بپردازند و بهترین مشاور، راهنما و دوست برای آنها باشند.
وی خاطرنشان کرد: حساسیت روحی نوجوانان پس از دوران بلوغ عامل مهمی در آسیب پذیری آنهاست و خانواده ها باید مراقب باشند که با رفتارهای نامناسب خود موجبات تنهایی، انزوا و فاصله گرفتن آنها که زمینه ساز گرایش به سوی بسیاری از آسیب های اجتماعی است را فراهم نکنند.
کثیری تاکید کرد: ناگفته نماند که دوستی والدین با فرزندان باید اصولی، درست و براساس یک قاعده درست و منطقی و همراه با احترام متقابل صورت گیرد.
وی با بیان اینکه منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی در جوانان شامل اعتیاد و فرار از خانه به علت مشکلات خانوادگی است ، گفت: دوستی با فرزند یکی از عوامل مهم در ایجاد یک رابطه مستحکم و با دوام است و نقش بسزایی در تحکیم بنیان و نظام سلامت خانواده دارد.
این روانشناس از دیگر مؤلفه های مهم در سوق یافتن نوجوانان و جوانان به سمت و سوی بزهکاری و انحرافات اجتماعی را گسسته شدن پیوندهای عاطفی و روحی میان اعضای خانواده دانست و گفت: هر چند در بسیاری از خانواده ها، پدر و مادر دارای حضور فیزیکی هستند اما متأسفانه حضور وجودی و معنوی آنان برای فرزندان محسوس نیست.
وی ادامه داد: در چنین وضعیتی، فرزندان به حال خود رها شده، ارتباط آنان با افراد مختلف بدون هیچ نظارت، ضابطه و قانون خاصی در خانوده صورت می گیرد و روشن است که چنین وضعیتی زمینه را برای خلأ عاطفی فرزندان فراهم می کند.
کثیری تصریح کرد: در برخی از خانواده ها پدر، مادر و یا هر دو، بنا به دلایلی شامل طلاق و جدایی، مرگ والدین نه حضور فیزیکی و نه معنوی دارند که در این گونه خانواده ها، فرزندان پناهگاه اصلی خود را از دست داده و هیچ هدایت کننده ای در جریان زندگی ندارند.
وی یادآور شد : فرزندان این خانواده ها به دلیل نیافتن پناهگاه جدید، در گرداب ناملایمات و معضلات اجتماعی گرفتار می شوند.
این روانشناس، توجهی یا کم توجهی به فرزندان و جایگزین شدن عنصر نامناسب به جای والدین، نبود و یا ضعیف شدن فرآیند نظارتی خانواده، افزایش بیمارگونه بحران های روحی و روانی فرزندان را از دیگر دلایل روی آوری این دسته از فرزندان به ناهنجاری ها و انحرافات اجتماعی برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس یک پژوهش صورت گرفته درصد قابل توجهی از جوانان آسیب دیده اجتماعی از جمله عوامل گرایش به بزهکاری خود را نداشتن رابطه درست و صمیمانه والدین، خانواده، بی توجهی و نبود نظارت بر آنها عنوان کردند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اظهارات کارشناسان 60 درصد جمعیت زندانیان کشور را افراد مرتبط با پرونده موادمخدر تشکیل می دهند و 60 درصد از قتل ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم و 60 درصد طلاق ها و 62 درصد جرائم مانند سرقت هم به مصرف موادمخدر ارتباط دارد.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.