به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی روز شنبه در آیین رونمایی از کتاب 'تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه'، با بیان اینکه اولین رکن هر نظام سیاسی مشروعیت است، افزود: یک نظام زمانی موفق است و می تواند به تمدن سازی دست یابد که مشروعیت داشته باشد و لذا نظامی که مشروع نیست نه کارآمد است و نه نمی تواند موفق باشد.
وی با بیان اینکه صرف مراجعه به آرای مردم نمی تواند مشروعیت بخش باشد؛ ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) بر اساس نظریه ولایت فقیه، الگویی را ترسیم کردند که در آن مشروعیت نظام مبتنی بر آرمان ها و قوانین الهی و دینی باشد.
وی اظهارداشت: بنابراین الگو مشروعیت نظام یا برآمده مستقیم از دین است یا باید به امضای دین برسد تا مشروع باشد و چنین نظامی کارآمد است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: دومین رکن نظام آن است که هدف مشخص برای حرکت داشته باشد و امروز در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی هدف حکومت دینی رساندن انسان به کمال مشخص شد و لذا عدالت، عبادت و امثال آن مطلوب است.
وی اضافه کرد : در چنین الگویی هدف فقط این جهانی نیست بلکه نجات انسان و سعادت دنیا و آخرت در متن نظام به عنوان نظام واره متقن ملحوظ شده است که در هیچ نظام فکری و سیاسی دیگری نیست.
قطبی با بیان اینکه هدف چنین حکومتی جهانی است، افزود: برخی سیستم ها و نظام های سیاسی ما را به هزینه کردن بودجه کشور برای دین متهم می کنند در حالی که بر اساس فلسفه حکومت دینی، دینداری هدف اصلی است و نظام باید در این حوزه سرمایه گذاری و خدمات ارائه کند و گرنه مخالف هدف خود گام برداشته است.
وی تصریح کرد: در چنین الگویی نظام ها، ساختارها و نظام واره ها باید متناسب با هدف نظام طراحی شود و در نظام اسلامی ساختارهایی مثل نمایندگی ولی فقیه و شورای نگهبان طراحی شد ولی در برخی حوزه ها مثل حوزه اقتصاد نتوانسته ایم نظام و ساختار مناسب تهیه کنیم که از کوتاهی ما بوده است.
قطبی اضافه کرد: چهارمین رکن نظام اسلامی عزم و جزم مسوولان اجرایی آن است و یکی از چالش های امروز ما به همین واسطه است که در برخی حوزه هایی که عزم و جزم جدی داشته ایم مانند فناوری های دفاعی، نانو، هسته ای و هوافضا، تجهیزات و لوازم را طراحی و حتی منطق لازم را برای پیشبرد اهداف تهیه و بر اساس آن حرکت رو به پیشرفت داشته و موفق بوده ایم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این منطق در حوزه های مختلف پیشرفتی تا جایی که تایید شرعی داشته است صورت گرفته و در جایی که تایید شرعی نبوده است همانند آنچه در بحث انرژی هسته ای وجود دارد، توقف کرده ایم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه پنجمین رکن حکومت اسلامی مردم است، ادامه داد: اگر همه چهار رکن قبلی موجود باشد ولی مردم مشارکت، همدلی و همراهی نداشته باشند، چنین نظامی نمی تواند موفق شود حتی اگر قوانین، ساختارها و اهداف به خوبی مشخص باشد.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، گفت: مخاطب این بیانیه مردم و نخبگان هستند زیرا با همدلی و همگامی مردم، اهداف نظام اسلامی محقق می شود و از این رو ائمه جمعه و جماعات و مبلغان دینی باید در خصوص مشارکت و همراهی مردم در بخش های مختلف روشنگری داشته باشند.
حجت الاسلام قطبی خاطر نشان کرد: مشارکت مردم ابعاد مختلف دارد ولو اینکه این مشارکت با بازایستادن در برابر شایعه باشد.
وی همچنین اعتماد به جوانان و دادن میدان برای ورود آنها به عرصه های مختلف کشور را نیز لازم و ضروری دانست.
به گزارش ایرنا، کتاب 'تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه' تالیف آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در 188 صفحه در پنج بخش ضرورت تشکیل حکومت، انواع حکومت، ویژگی های حاکم اسلامی، معنای ولایت و پاسخ به سوالات و شبهات به همت پژوهشکده 'الهیات و خانواده' پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تدوین و پس از بررسی مجدد و اضافاتی از سوی این آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد منتشر شد.
6994/ 7134
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.