فضل الله صلواتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی هستیم که برخی شعارهای انقلاب اسلامی به عمل نزدیک شده است.
وی با اعتقاد اینکه بانوان ایرانی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور در محدودیت قرار داشتند، اظهارداشت : اما اکنون فضا برای حضور آنان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی کشور فراهم شده است.
این استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان بیان کرد: احکام اسلامی در رژیم گذشته مورد غفلت و بی توجهی قرار می گرفت که پس از انقلاب، احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفت و مبنای شکل گیری نظام بر این اساس پایه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در شکل گیری انقلاب اسلامی دخیل بود و باعث شد تا حکومت پهلوی سقوط کند و من در کتابی با عنوان ' علل سقوط شاه ' جزییات آن را بیان کرده ام، افزود: نشنیده شدن صدای ملت، دیکتاتوری و شکنجه های شدید نیروهای آزادی خواه که توسط ساواک انجام می شد، موجب نارضایتی مردم از رژیم پهلوی شد.
این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: در آن دوران هرکس سروکارش به ساواک می افتاد و در زندان های رژیم پهلوی حبس می شد سرنوشتش با خدا بود.
وی با بیان اینکه حبس های ناعادلانه هرجایی باشد باعث رنج و مصیبت و ناراحتی و انحطاط رژیم ها می شود، گفت: برخی از زندانیانی که در زندان های شاه مورد شکنجه قرار گرفته بودند پس از آزادی خاطرات خود را برای مردم بیان می کردند.
صلواتی اضافه کرد: این شکنجه ها باعث شد تا نظام شاهنشاهی زیر سوال برود و مردم نسبت به حکومت بدبین شوند.
وی سخت گیری نسبت به روحانیون را از دیگر علل نارضایتی مردم از رژیم پهلوی بیان کرد و افزود: مردم ایران به روحانیون احترام قائل هستند و در آن دوران، نارضایتی خود نسبت به حکومت پهلوی را به روحانیون در میان می گذاشتند تا اعتراض خود را از طریق تریبون هایی که در دست داشتند به گوش حکومت برسانند.
نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: شخص شاه اهانت هایی را نسبت به مردم روا می داشت و همین اهانت ها موجب شد تا مردم نسبت به وی خشمگین شوند.
وی اظهارداشت: امام خمینی (ره) برای احیای فریضه های اسلامی که در آن زمان رو به فراموشی بود قیام کرد و از بی توجهی رژیم شاه نسبت اعتقادات مذهبی و اسلامی مردم اعتراض داشت.
صلواتی هدف خود از مبارزه با رژیم پهلوی را برقراری عدالت در جامعه، برچیده شدن دادگاه های فرمایشی، ایجاد مردم سالاری، مشارکت مردم در اداره کشور و تقسیم عادلانه ثروت ملی در بین شهروندان بیان کرد و گفت: ما با این هدف در خط مبارزه با رژیم پهلوی قرار گرفتیم.
وی تصریح کرد: هدف ما از اعتراض نسبت به این رژیم شنیده شدن صدای ملت توسط حکومت بود.
استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان افزود: اما پس مدتی در سال 1353 رژیم شاه کمیته ضد خرابکاری تشکیل داد و پایگاه های شکنجه و عذاب برای ما ایجاد کرد اما نتوانست مانع حرکت انقلابی مردم ایران شود.
فضل‌الله صلواتی متولد 1317 در اصفهان، نویسنده، پژوهشگر و از نیروهای ملی- مذهبی و زندانی سیاسی دوران پهلوی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی است.
وی دکترای ادبیات عرب و استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان است.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.