به گزارش ایرنا، در این میزگرد جعفر مطلب زاده مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات استان اصفهان، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ( فتا ) فرماندهی انتظامی استان اصفهان، نرگس عطریان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر و متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه و معصومه رشیدی مدرس علوم ارتباطات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان حضور داشتند.
این کارشناسان با اشاره به اهمیت و نقش فضای مجازی در زندگی امروز، تاکید کردند فضای مجازی با هر تعریفی، قلمرویی وسیع، بدیع و بکر است که برای ساکنانش آزادی، فرصت، دلهره، آسیب و محدودیت به همراه آورده است.
این صاحبنظران تاکید کردند، فضای مجازی فرصت های فراوانی را برای تبادل نظر و ایده ها بین مردم فراهم کرده اما لحاظ نشدن برخی زیر ساخت های آموزشی برای فعالیت شبکه های اجتماعی و بدون منبع و ماخذ بودن برخی اخبار باعث شده تا برخی فعالیت ها با شایعه سازی همراه شود.
این کارشناسان معتقدند که گسترش فناوری های اینترنتی و در دسترس بودن آن، فضای مجازی را شبیه ساز دنیای واقعی کرده است که با برنامه ریزی های درست و مسوولانه، می توان این فضا را عرصه حضور قدرت های اطلاعاتی و محتوایی کرد.
فضای مجازی قلمروی وسیع، بدیع و جذابی است که سبب جدا کردن آحاد جامعه از فضای حقیقی زندگی شده است.
حدود 70 درصد مردم کلانشهر اصفهان حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی فضای مجازی استفاده می کنند.
با توجه به جذابیت این فضا که از آن به عنوان 'جادوی جهان نمای هزاره سوم' یاد می شود بسیاری از افراد جامعه در محیط های خانه و کار، غرق در این فضا شده اند.
در این میان، ایران یکی از کشورهایی است که کاربرانش ساعات زیادی از اوقات خود را در شبکه های اجتماعی حضور دارند و حتی برخی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده اند که ایرانی ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند این در حالیست که استاندارد حضور روزانه کاربران در این شبکه ها 109 دقیقه است.
بر اساس تحقیق یک سایت آماری در باره میزان حضور کاربران ایرانی در شبکه های مجازی، ۷/ ۶۲ درصد از کاربران کشورمان در شبکه های اجتماعی، متأهل و 3/ 37 درصد مجرد هستند.
طبق این تحقیق، ۳/ ۳۴ درصد از کاربران بین ۱۸ تا ۲۹ سال، ۸/ ۴۱درصد بین ۳۰ تا ۴۹سال و ۹/ ۲۳ درصد بالای۵۰ سال سن دارند.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.