به گزارش ایرنا، راهسـازی، اسـتخراج معـادن، کشـاورزی، دامپـروری، شکار و بهره برداریهای بی رویه، خشکسالی، کمبود امکانات، تغییرات اقلیمی، کمبود محیط بان، فرسایش بادی و کم توجهی های دیگر از جمله تهدیدهای است که نفس این عرصه های طبیعی را به شماره انداخته است.
شماری از کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا استان اصفهان با عنوان' چالشهای فراروی مناطق حفاظت شده در ایران' می گویند آمارها نشان می دهد که بار گذاریهـای انجام شـده خـارج از توان، فشـار زیادی بـه مناطـق حفاظت شـده وارد کرده کـه متاسـفانه برخـی از آنهـا بـا فلسـفه وجـودی آن در تضاد و تعـارض است.
ادامه بی توجهی ها و نابودی برخی از منابـع زیسـتی طبیعـی کشور از جمله مناطق حفاظت شده که در یکی دو دهه اخیر شدت یافته است به تاکید صاحبنظران امر عواقـب جبران ناپذیری را در پـی خواهد داشت.
سازمان حفاظت محیط زیست طبق تعاریف و معیارهای جهانی، ایران را در این بخش در چهار طبقه تقسیم کرد که شامل پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش است.
10.5 درصـد مسـاحت کشور بـه مناطـق حفاظت شـده اختصـاص دارد تـا در ایـن مناطـق زیسـتگاه های گیاهی و جانوری کشـور حفظ و حراسـت شـوند، کارکـرد آنهـا در اصـل حفاظـت از گیـاه، جانور و اکوسیسـتم بوده اسـت.
استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، دو پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 11 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.
تاکنون در این استان بیش از 2 هزار گونه گیاهی مربوط به حدود 700 جنس و در قالب 130 خانواده شناسایی شد و از این تعداد 350 گونه دارویی، 45 گونه انحصاری، 54 گونه آسیب پذیر، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض محسوب می شوند.
همچنین تاکنون 484 گونه مهره دار شامل 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، هشت گونه دوزیست، 41 گونه ماهی در استان اصفهان شناسایی شد که کل و بز وحشی، قوچ و میش اصفهان، آهوی ایرانی یوزپلنگ ایرانی، دوپای ایرانی، گربه شنی، هوبره و زاغ بور از گونه های شاخص و خاص استان اصفهان محسوب می شوند.
همچنین در ذخیرگاه توران در سمنان که اکنون حیات بیش از 150 گونه جانوری و پرندگان موجود آن در معرض تهدید جدی قرار گرفته اند.
به گزارش ایرنا، توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده و دیدنی‌های طبیعی ایران است که با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار بعد از سرنگتی آفریقا، واقع در کشور تانزانیا، دومین منطقه بیوسفر جهان محسوب می‌شود.
این ذخیره گاه شامل سه محدوده پارک ملی ، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است ، منطقه خارتوران پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس، دومین مجموعه حفاظت شده وسیع در ایران که علاوه بر این بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور است و گونه های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.
در این ذخیره گاه 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست شناسایی شده‌اند که شاخص‌ ترین آن ‌ها یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است.
خارتوران پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس عنوان دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران است.
یک میلیون هکتار از مجموع کل وسعت را پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران تشکیل می دهد که یکی از 11 ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است.
برپایه آمارهای ارائه شده توسط شبکه جهانی اطلاعات، مناطق حفاظت شده در سال 2012، 6.14 درصد از مناطق خشکی جهان و 7.9درصد از مناطق ساحلی و 2.3 درصد از مناطق دریایی و اقیانوسها تحت حفاظت قرار گرفته است.
مناطق حفاظت شده با کاربری های گوناگون به دلیل ویژگی های خاص خود دارای قابلیت زیادی در جذب اکوتوریست و ایجاد در آمد هستند، ایران یکی از کشور های مستعد در زمینۀ فعالیت های گردشگری متکی بر طبیعت با وجود تعداد زیادی منطقۀ حفاطت شده است البته با حفظ رعایت موازین اصولی می تواند از آنها در راستای در آمد زایی با رویکرد توسعۀ اقتصادی بهره جوید.
منطقه حفاظت شده به محدوده ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، دشت، محیط های آبی و کوهستان اطلاق می شود که از لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل جانوران وحشی و یا حفظ و احیای رستنی ها و وضع طبیعی آن دارای اهمیت خاصی بوده و تحت حفاظت قرار می گیرد.
در ایران 93 منطقه حفاظت شده وجود دارد که ذخیره گاه زیستکره، تالاب بین المللی هرمزگان، ارژن و پریشان ذخیره گاه زیستکره تالاب بین المللی فارس، ارسباران ذخیره گاه زیستکره آذربایجان شرقی، توران و کویرذخیره گاه زیستکره سمنان، گنو ذخیره گاه زیستکره هرمزگان، هامون و گاندو تالاب بین المللی سیستان و بلوچستان، سیاه کشیم تالاب بین المللی گیلان، حله بوشهر، البرز مرکزی مازندران و تهران، کالمند یزد، دنا کهگیلوئیه و بویر احمد، مراکان آذربایجان غربی، جهان نما گلستان، قمیشلو و موته و کلاه قاضی اصفهان ، دز خوزستان از جمله آنهاست.
کارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان تاکید دارند حفاظت از مناطق حفاظت شده با فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی و مشارکت گسترده مردمی تجلی می یابد.
در زمان حاضر 284 منطقه حفاظت شده در قالب مناطق چهارگانه یادشده تحت مدیریت در کشور وجود دارد که در مجموع 17 میلیون 780 هزار هکتار هستند.
حدود 190 منطقه شکار ممنوع با وسعت هشت میلیون 500 هزار هکتار در کشور وجود دارد.
براساس ماده سه قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست عرصه های طبیعی با عنوان پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که هرگونه دخل و تصرف در اراضی مشمول این مناطق تابع مقررات ویژه ای بوده و سازمان حفاظت محیط زیست قائم مقام سازمانها و وزارتخانه های دیگر است.
حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، محمودرضا همامی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مرتضی چگونی عضو شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان با حضور در میزگرد ایرنا اصفهان با عنوان 'چالشهای فراروی مناطق حفاظت شده در ایران ' این موضوع زیست محیطی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

** محیط بان کم داریم
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در میزگرد ایرنا گفت: مناطق شکار ممنوع با توجه به طرح های توسعه ای که وجود دارد پس از کسب مجوزهای لازم در این باره به مناطق حفاظت شده تبدیل می شوند.
حسین اکبری تصریح کرد : سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ کمی در ایران به شکل خیلی فعال به سمت حرکت در جهت تحقق شاخص های جهانی حفاظت حرکت کرده است.
وی اظهارداشت : در سالهای گذشته ابتدا 10 درصد سطح کشور برای مناطق حفاظت شده استاندارد جهانی بود بعد 15 درصد و اکنون 20 درصد است و اگر بیشتر شود بهتر است.
به گفته وی استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، دو پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 11 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.
وی ادامه داد : این مناطق شامل پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌ قاضی، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، پناهگاه حیات وحش موته، پناهگاه حیات وحش عباس آباد، پناهگاه حیات وحش یخاب هستند.
وی اضافه کرد : منطقه حفاظت شده کرکس، منطقه حفاظت شده کهیاز، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، منطقه حفاظت شده دالانکوه ، اثر طبیعی ملی سپاهان و تالاب بین المللی گاوخونی این مناطق را شامل می شود.
وی مجموع وسعت مناطق حفاظت شده استان را حدود یک میلیون 300 هزار هکتار برشمرد و گفت: مناطق شکار ممنوع اصفهان یازده منطقه به وسعت حدود 750 هزار هکتار هستند که در تلاش هستیم برخی از این مناطق به حفاظت شده ارتقا یابد.
اکبری بیان کرد: حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان تا به امروز 484 گونه مهره دار درقالب 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده و 42 گونه خزنده ، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی در استان شناسایی شده است.
وی تصریح کرد : به لحاظ پوشش ها و تنوع و مرتعی بیش از 2 هزار گونه گیاهی در سطح استان اصفهان از 70 جنس و در قالب 130 خانوداه بوم شناختی طبقه بندی می شود.
اکبری اظهارداشت: تعداد محیط بانان کشور در حدود سه هزار نفر و در استان اصفهان 205 نفر هستند، این تعداد با وسعت مناطق حفاظت شده تناسب ندارد و به شدت نیرو کم داریم.
وی تصریح کرد: در این بخش نیاز است محیط زیست کشور با هم افزایی و کمک مسوولان و تصمیم های سازنده از نظر نیروهای محیط بانان ارتقا پیدا کند.
اکبری با تاکید بر فرهنگ سازی زیست محیطی از پایه برای دانش آموزان گفت: تا رسیدن به استانداردهای لازم در مناطق حفاظت شده هر چه شاحص ها ارتقا یابد باز هم کم است.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان بیان کرد : با توجه به کمبودهای فرارو، این نهاد باید مناطق حفاظت شده کشور حدود 25 میلیون هکتار و هم حداقل 50 میلیون هتکار مناطق آزادی که اهمیت دارد و مستحق رسیدگی است حفاظت و حراست کند.
اکبری با بیان اینکه محیط بانان با انواع چالش ها و تهدیدها روبه رو هستند، اظهارداشت: آنها با بیشترین هجمه کار و فشردگی با حداکثر تعارضات باید مقابله و شبانه روز تلاش کنند که هر لحظه ای که از این ماهیت زنده از دست برود جبران ناپذیر است.
اکبری اظهارداشت: برخی از کشورها برای حفظ طبیعت و رونق اقتصادی شان مجبور هستند که شبانه روز از طبیعت حفاظت می کنند.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی حیات وحش کشور بیان کرد : ایران در 100 تا 200 سال پیش حیات وحش غنی داشته است ولی در حال حاضر محدود شده است.
به گفته اکبری اکنون ایران هشت گونه گربه سان و پرندگان شکار زیادی دارد و تنوع زیستی ایران از اروپا و بخش های زیادی از آسیا و آمریکا بالا تر است. گفت: دلیل این موضوع این است که با تمام کمبودها مناطق خوب حفاظت شده است.
وی بر ضرورت اجرای درست قوانین در همه بخشها تاکید و اضافه کرد : قانون هر جا درست اجرا شود، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و به اهداف خود خواهیم رسید.

** نبود پیوست اقتصادی، چالش های مناطق حفاظت شده است
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست اصفهان نبود پیوست اقتصادی را یکی دیگر از چالش های مناطق حفاظت شده اعلام و اضافه کرد: چالش اصلی مناطق حفاظت شده که 60 تا 70 سال از عمر آن می گذرد پیوست اقتصادی ندارد.
اکبری اضافه کرد: این مناطق حفاظت شده علاوه بر ذخایر ژنتیکی از نظر گردشگری و بوم گردی بهترین فرصت هستند که باید از آنها بهره برد.
وی با بیان این که در کریدورهای مناطق حفاظت شده که می تواند باعث بقای آنها باشد بر اثر توسعه نامتعارف راه و جاده ایجاد شده است، گفت : با جاده مخالف نیستیم برای حفظ، پایداری طبعیت و زیست بوم نیاز به زیرگذر و روگذر خوب برای حیات وحش است.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: توسعه شهری و روستایی باعث تجزیه شدن مناطق حفاظت شده و عدم دسترسی حیات وحش می شود.
به گفته وی همچنین این مشکل باعث قطع تبادلات ژنیتکی که پیش نیاز پایداری گونه های گیاهی و جانوری است می شود.
اکبری موضوع مجوز جدید برای مناطق حفاظت شده را از دیگر مشکلات مناطق حفاظت شده ایران نام برد و گفت: قانون می گوید در مناطق حفاظت شده و چهارگانه تاسیس معادن جدید ممنوع است و متاسفانه هنوز در این زمینه استعلام صورت می گیرد.
وی به وضعیت دام ها در مناطق حفاظت شده اشاره کرد و افزود: خیلی بیشتر از ظرفیت لازم و با توجه به خشکسالی ها در مناطق حفاظت شده چرای دام است و سگ های گله در این زمینه مشکلات زیادی ایجاد می کنند.
وی اظهارداشت: اگر یک منطقه حفاظت شده سه تا پنج هزار راس گونه حیات وحش داشته باشد یک دام آلوده به طور مثال طاعون ممکن است کل جمعیت را نابود کند.
اکبری کمبود شدید تجهیزات و زیر ساخت های حفاظتی را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: استفاده بی رویه از منابع زیست محیطی و در واقع تخریب زیستگاه های عامل فروسایی بسیاری از مناطق حفاظت شده در سطح جهان است.
وی با تاکید بر ضرورت تامین نیرو و امکانات کافی اظهارداشت: شکار غیر مجاز یکی از چالش های مهم مناطق حفاظت شده است.
اکبری ادامه داد: قوانین در سطوح مختلف در تصمیم سازی ها رعایت نمی شود و شاید محیط زیست را با کمال تاسف محیط ایست بدانیم.
وی بیماری ها مشترک دام، کمبود بودجه برای پژوهش و پایش مستمر، خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی، گونه های مهاجم گیاهی و غیر بومی را از دیگر چالش های مناطق حفاظت شده اعلام کرد.
وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی بحران های زیست محیطی، گفت: سالهای اخیر در مدارس کارهای خوبی انجام و در دروس ابتدایی و راهنمایی و متوسطه موضوع زیست محیطی بیان شده است.
وی در این زمینه به نقش رسانه ها اشاره و اضافه کرد : در این زمینه رسانه ها تاثیرگذار هستند و ضرورت دارد سرعت تلاش آنها برای حفاظت از عرصه ها افزایش یابد.
به گفته وی بین دانشگاه و محیط زیست نباید فاصله باشد و در این زمینه لازم است پژوهش تقویت شود.
وی اظهارداشت: بهره برداری پایدار بر مبنای بوم گردی و گردشگری و ایجاد قرق هایی برای حفظ حیات وحش با مشارکت بخش خصوصی در دنیا خوب جواب داده است.
وی خشکسالی و تغییرات اقلیمی را برای مناطق حفاظت شده زیانبار دانست و افزود: خشکسالی میل به زادآوری را پایین می آورد و در نسبت های جمیعتی تاثیرگذار است وقتی منابع آبی کم شود احتمال سوء تغذیه و بیماری افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد : در بسیاری از دشت های شرق اصفهان که 50 تا 60 درصد پوشش گیاهی دارند اکنون خشک شده است.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب اظهارداشت: این سیاست ها را همه دستگاه ها باید روز به روز در کارهای خود مورد توجه قرار دهند تا عملی شود.
به گزارش ایرنا، حفظ محیط زیست براساس اصل 50 قانون اساسی و براساس ملاحظات اخلاقی با مشارکت عمومی میسر و همکاری همه دستگاه ها میسر است.
اکبری با اشاره به نذر طبیعت و اهدای علوفه در شرایط خشکسالی توسط خیرین و دوستداران محیط زیست گفت : محیط زیست به شدت دنبال نهادینه کردن پویش نذر طبیعت است و مردم می توانند در زمینه تامین مخزن آب، آبرسانی سیار، تامین علوفه، ایجاد پاسگاه های حفاظتی کمک کنند.
وی تصریح کرد: در برخی از مناطق کشور تنوع زیستی و میراث طبیعی که در حال نابودی بود با همراهی و کمک مردم حفظ شده است.

**مناطق حفاظت شده خوب حفاظت نمی شوند
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در میزگرد ایرنا گفت: به غیر از مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست یک بخش دیگر هم تحت عنوان ذخیره گاههای زیست کره وجود دارد.
محمودرضا همامی اظهارداشت: ذخیره گاه های زیست کره مکانهایی برای فراگیری توسعه پایدار است و هدف از ایجاد آنها برقراری پیوند دوستی میان حفاظت از تنوع زیستی و استفاده پایدار از منابع طبیعی است.
وی ادامه داد : برنامه انسان و کره‌ مسکون یک برنامه علمی بین ‌دولتی است که در سال 1349 با هدف بهبود رابطه میان انسان‌ ها و محیط زیست اطرافشان از طرف یونسکو تاسیس شد.
وی با اشاره به ذخیره‌گاه ‌های زیست‌ کره در ایران اظهارداشت: در سال 1355 ایران با اختصاص 9 زیست‌کره به فعالیت مؤثر در این حوزه پرداخته و در سال‌ های بعد 2 منطقه دیگر معرفی شد، این ذخیره گاه زیست کره شامل ارژن و پریشان، ارسباران، ارومیه، توران، حرا، دنا، کویر، گلستان، گنو و میانکاله، تنگ صیاد- سبز کوه می باشند که ثبت یونسکو هستند.
به گفته همامی برخی گونه های در ایران هستند که در سایر نقاط جهان وجود ندارند به طور مثال یوزپلنگ آسیایی و گور خر ایرانی فقط در ایران است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: یکسری گونه هایی در مناطق حفاظت شده ایران وجود دارد که نشان دهنده این است که ما برای حفاظت آنها زود اقدام کردیم و درست در این زمینه عمل شد.
وی تصریح کرد : با این وجود چالش های زیادی وجود دارد که از جمله آن این است که مناطق را بیشتر روی کاغذ داریم تا اینکه وجود داشته باشند.
وی اضافه کرد: از 17 میلیون هکتار شاید بخش کمی درست حفاظت شود، به خصوص مناطق حفاظت شده، پارک های ملی و پناهگاه های حیات وحش بیشتر رسیدگی می شود، این مناطق به دلیل وسعت زیاد، امکانات کم، خیلی خوب حفاظت نمی شود.
وی وسعت مناطق حفاظت شده در ایران را 18 درصد سطح کشور ذکر کرد و افزود : در خیلی نقاط کشور چون نیروی کافی وجود ندارد حفاظت به درستی صورت نمی گیرد.

** آموزش های زیست محیطی باید از پایه شروع شود
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر ضرورت آموزش های زیست محیطی اظهارداشت: این آموزش ها باید از پایه آغاز تا نهادینه شود.
وی یکی از مشکلات و معضلات مناطق حفاظت شده را نبود درک درست از اهمیت تنوع زیستی از سوی مردم و دولتمردان دانست و در این باره دریاچه ارومیه، زاینده رود و سد سازی نامتعارف را مثال زد و افزود: معضلات زیست محیطی که اکنون وجود دارد از بی توجهی و توسعه ناپایدار در گذشته است که برغم هشدارها متاسفانه اقدام درستی صورت نگرفت.
همامی با بیان اینکه اکوسیستم ها به ما خدمات ارائه می دهند ولی قدرشان را نمی دانیم گفت: با هیچ پولی در دنیا نمی شود آنها را جایگزین کرد.
وی با تاکید بر نقش مدارس طبیعت در آموزش های زیست محیطی اظهارداشت: خوشبختانه یک درسی هم در دبیرستان تحت عنوان محیط زیست ایجاد شده که می تواند گام خوبی در این زمینه باشد باید برنامه های رادیو و تلویزیون در باره محیط زیست بیشتر شود.
به گفته وی در کشور 10 تا گربه سان وجود داشت که دوتای آن یعنی شیر آسیایی و ببر خزری منقرض شد و هشت گربه سان دیگر شامل پلنگ ایرانی ، یوز ایرانی کاراکل ، سیاه گوش و سایر گربه های وحشی را شامل می شوند.
وی اظهارداشت: 15 سال است طرحی با کمک برنامه عمران سازمان ملل برای مناطقی که یوز بیشتر دارند انجام شد که در این مناطق محیط بانان بیشتری استخدام کردند، قبل از این جمعیت یوز در ایران بین 70 تا 100 راس تخمین زده شد و اکنون حدود 30 تا 50 راس وجود دارد.
این استاد دانشگاه معتقد است که سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی امر ضروری است.
وی با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده بر اساس گونه های بزرگ جثه انتخاب و سایر گونه ها نادیده گرفته شدند بر ضرورت بازنگری چنین نگرشی در این مناطق تاکید کرد و گفت : در این راستا خطرات ژنتیکی هم علاوه بر سایر خطرات تهدید کننده است.
وی ادامه داد: استفاده از باورهای فرهنگی و مذهبی مردمی در نهاینه کردن فرهنگ زیست محیطی مهم است و نذر طبیعت یکی از این موارد است.

**سازمان های مردم نهاد نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارند
عضو شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان در این میزگرد گفت: ضرورت هایی که مشارکت های مردمی را در امرحفاظت از محیط زیست می طلبد چیست.
مرتضی چگونی ادامه داد: همه اشکال تخریب محیط زیست منشا انسانی دارند، افزایش آگاهی مردم در این امر مهم ضروری است.
ویتصریح کرد: بحران های زیست محیطی دارای گستردگی و پیچیدگی زیادی است که حل آنها هزینه های زیادی دارد راهی جز مشارکت مردم برای حل این مساله وجود ندارد.
چگونی ادامه داد : سازمان مردم نهاد به عنوان نماد جامعه مدنی هستند و در امر حفاظت و مناطق چهارگانه تاثیرگذار هستند و نقش بسزایی را ایفا می کنند.
وی با اشاره به سابقه تاریخی ایرانیان در پیوند با طبیعت اظهارداشت: ایرانیان باستان با طبیعت همراه و همه چیز آنان بر مبنای طبیعت بود، جشن های مهرگان، اسفندگان از جمله آنهاست.
وی با تاکید بر حفظ تعادل بخشی در طبیعت گفت: شکار نباید صورت گیرد چون باعث انقراض گونه ها می شود و محیط زیست اگر بر حیات وحش نظارت نکند بزرگترین ضرر را به آنها می زند.
وی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد زیست محیطی رسانه ندارند ، گفت: در این راستا رسانه ها می توانند در تنویرافکار عمومی و آگاهی رسانی در حل مشکلات و معضلات زیست محیطی کمک حال آنها باشند.
وی بر ضرورت حفاظت همه جانبه از مناطق حفاظت شده در ایران از سوی مسوولان و مردم تاکید کرد و گفت : در صورت ادامه بی توجهی ها به محیط زیست این ذخایر ملی، خسارتهای جبران ناپذیری برای کشور به دنبال خواهد داشت.
8114/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.