مناطق شرق شهرستان اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، کوهپایه، اژیه، هرند و برآن حدود 200 هزار نفر جمعیت دارد، اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما در چند سال اخیر خشکسالی آنها را در معرض مشکلات مختلف قرار داده است.
به گزارش ایرنا، حسین علی شهریاری روز چهارشنبه در بازدیدی که همراه سایر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مراکز بهداشتی و درمانی شهرها و روستاهای شرق اصفهان داشت، افزود: لازم است مسوولان دستگاه های اجرایی توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.
شماری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه برای بررسی امکانات و محرومیت های مناطق کمتر برخوردار اصفهان وارد این استان شدند و سفر آنها به مدت سه روز تا جمعه ادامه دارد.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان در این بازدید گفت: نتایج سفر سه روزه به استان اصفهان به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ خواهد شد.
شهریاری اظهارداشت: با وجود کارهای خوبی که در حوزه بهداشت و درمان در شرق اصفهان صورت گرفته اما این منطقه نیازمند توجه بیشتری است.
وی با اشاره به فاصله 80 تا 120 کیلومتری شهرهای شرق اصفهان تا کلانشهر اصفهان، افزود: بیماران با توجه به جاده ترانزیتی و تردد سخت، دسترسی آسانی به بیمارستان ندارند و لازم است بستر کامل درمان در شهرهایی مانند کوهپایه فراهم و در هر هفته چند متخصص به مراکز جامع خدمات پزشکی و سلامت آنها اعزام شوند.
شهریاری با تاکید بر اینکه از نظر تعداد پزشک و تخت بیمارستانی در کشور مشکل جدی نداریم، تصریح کرد: اما توزیع آنها عادلانه نبوده است.
به گفته وی، برخی مناطق در کشور با فاصله 10 تا 15 کیلومتر از مرکز شهر تبدیل به شهرستان شدند اما شهرهایی مانند کوهپایه حدود 80 سال، بخش است و باید در آن بازنگری شود.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این سفر در بازدید از مرکز بهداشت ورزنه با شماری از بیماران مبتلا به سالک در این منطقه نیز دیدار و گفت و گو کردند.
شرق اصفهان یکی از مناطق سالک خیز در این استان است به طوریکه به گفته مسئولان مرکز بهداشت اصفهان از بین موارد ابتلا به سالک در سالجاری بیشترین آن مربوط به این منطقه بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حاشیه این بازدید گفت: امسال حدود 700 بیمار مبتلا به سالک در منطقه ورزنه شناسایی شدند که قابل قیاس با سال های پیش نیست.
کمال حیدری، علت شیوع سالک را وضعیت طبیعی این منطقه دانست و افزود: باید مردم را از این منطقه و طاقزارها دور کرد یا طاقزار ها را به جایی دیگر انتقال داد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک تنه وظایف دیگر نهادها از جمله فرمانداری و منابع طبیعی را برای مبارزه با این بیماری انجام می دهد، تصریح کرد: ما در حد توان اقدام های لازم را برای درمان و پیشگیری انجام دادیم.
حیدری با اشاره به افزایش ابتلا به سالک در سالجاری در منطقه ورزنه خاطرنشان کرد: تحریم ها در کمبود دارویی مورد نیاز برای درمان سالک بی تاثیر نبوده است.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به همراه معاون حقوقی وزارت بهداشت و نماینده مردم اصفهان در مجلس روز چهارشنبه در سفر به شرق اصفهان از شهرهای کوهپایه، نیک آباد و ورزنه و مراکز بهداشتی و درمانی آنها بازدید و با مردم و مسوولان از نزدیک گفت و گو کردند.
آنها از مراکز جامع خدمات سلامت ورزنه و کوهپایه، مرکز خیرساز کوهپایه، بیمارستان در حال ساخت ورزنه و بیمارستان امام خمینی(ره) در شهر نیک آباد بازدید می شود.
مرکز جامع خدمات پزشکی کوهپایه جمعیتی بالغ بر هفت هزار نفر را پوشش می دهد؛ مشکلات عمده این مرکز، کمبود پزشک و پرستار و کسری بودجه عنوان شده است.
همچنین در این سفر، اعلام شد که بهره برداری از طرح توسعه مرکز جامع خدمات سلامت کوهپایه نیازمند اختصاص 25 میلیارد ریال است؛ این طرح در 2 طبقه با زیر بنای یک هزار و 500 متر مربع و دارای اتاق عمل، زایشگاه، آزمایشگاه، داروخانه و پلی کلینیک چشم پزشکی، دندانپزشکی، روانشناسی و گوش حلق و بینی و 10 تخت بیمارستانی است.
این طرح از سال 89 آغاز اما در سال 95 بخاطر عدم تامین بودجه کافی متوقف شد؛ تا کنون با حمایت خیران بیش از 25 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
در بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بیمارستان امام خمینی شهر جرقویه در شرق اصفهان برای اهدای 2 دستگاه دیالیز به این مرکز قول مساعد داده شد.
بیمارستان امام خمینی جرقویه با سابقه 22 سال تنها بیمارستان شرق شهرستان اصفهان است که بیماران بخش های ورزنه، حسن آباد، جرقویه علیا و سفلا، جلگه، بن رود و بر آن شمالی و جنوبی را پوشش می دهد.
این بیمارستان در هر سال به حدود 10 هزار نفر خدمت ارائه می کند و حدود 500 عمل جراحی در آن انجام می شود.
به گزارش ایرنا، طرح توسعه بیمارستان شهید رجایی شهر داران فردا پنجشنبه در جریان سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به شهرستان های چادگان، فریدن و فریدونشهر آغاز می شود.
اعضای این کمیسیون روز جمعه نیز از سه مرکز بهداشتی و درمانی و یک مرکز درمانی وابسته به تامین اجتماعی بازدید و در نشستی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشکلات و معضلات فرا روی بخش بهداشت و درمان استان را بررسی خواهند کرد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.