شنتیا زاهدیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش برف و باران هفته گذشته، ارتفاع آب در سد 'کمانه' واقع در غرب سمیرم را یک متر بالا برد.
به گفته وی، این سد در ابتدای سال آبی 96-97 معادل دو میلیون و 500 هزار مترمکعب و در انتهای همان سال آبی دو میلیون و 400 هزار مترمکعب ذخیره آبی داشت.
وی اظهار داشت: حجم آب سد 'قرقاچ' نیز بعد از بارش های اخیر سه دهم میلیون متر مکعب بیشتر شده است، در حالی که ذخیره آن در انتهای سال آبی 96-97 معادل چهار میلیون و 830 هزار مترمکعب بود.
مدیر امور منابع آب سمیرم با اشاره به وضعیت بحرانی سد 'حنا' واقع در شرق این شهرستان و وجود یک میلیون و 66 هزار مترمکعب ذخیره آبی آن گفت: بارش های اخیر روی وضعیت این سد نیز تأثیر محسوسی گذاشته است.
زاهدیان افزود: حجم آب پشت سد حنا تنها برای حفظ پایداری آن بوده و تداوم بارندگی ها در شرق سمیرم، افزایش تدریجی ذخیره این سد مخزنی با ظرفیت 50 میلیون متر مکعب را به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین از جاری شدن دوباره چشمه خوانسار در شمال شهر سمیرم خبر داد و ابراز امیدواری کرد: تداوم بارش ها باردیگر حیات را به این 'مادر چشمه' بازگرداند.
زاهدیان، میزان برداشت آب بوسیله چاه ها و پمپ های مجاز و غیرمجاز از سفره ها و منابع زیرزمینی منطقه در شش ماهه اخیر را 20 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد.
وی تعداد چاه های مجاز سمیرم را یکهزار و 20 حلقه ذکر و اضافه کرد: 724 حلقه چاه غیرمجاز نیز از سال 85 تا زمان حاضر شناسایی شده است.
مدیر آب منطقه ای سمیرم تصریح کرد: 501 حلقه چاه غیرمجاز در پنج سال گذشته مسدود و مسلوب المنفعه شده است.
وی در باره تعداد چشمه های جوشان این شهرستان نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون یکهزار و 200 چشمه در هر چهار بخش سمیرم جوشش دارد.
با این حال، وی چهار سال پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از وجود بیش از سه هزار و 500 چشمه جوشان و فعال در شهرستان سمیرم خبر داده بود.
به گزارش ایرنا، بند چند منظوره و گردشگری باغ دریاچه در مرکز شهر سمیرم نیز که تا یک ماه قبل خالی از آب بود، در پی بارش های خوب اخیر پر شده است.
شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کمه جزو حوضه آبریز کارون محسوب می شود.
این خطه دارای 20 هزار هکتار باغ، 18 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
7147/6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.