محمد مسعود کریمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امور جوانان استان به عنوان ستاد برنامه ریزی تربیتی و فراغتی جوانان، با حمایت و توسعه پایگاه های اوقات فراغت جوانان می تواند در جلوگیری از گسترش بزهکاری و ناهنجاری های اجتماعی در نسل جوان اقدامات موثری انجام دهد و موجب می شود که جوانان مسئولیت پذیر، جامعه پذیر و مشارکت جو تربیت شوند.
کریمی درخصوص سیاست گذاری برنامه های فراغتی بیان کرد: مبتنی نبودن این برنامه ها بر نیاز مخاطبان و تقاضا محور نبودن فعالیت ها، اختصاص عمده وقت اوقات فراغت به فعالیت های فردی و غیرفعال، ضعف نظام اطلاع رسانی و اغنای افکار عمومی در معطوف کردن توجه جامعه، اجرای برنامه های غیرتخصصی توسط دستگاه های دولتی از چالش هایی است که در استان اصفهان در حوزه برنامه ریزی اوقات فراغت داشتیم.
وی ناکافی بودن اعتبارات دولتی را نیز از دیگر چالش های حوزه برنامه ریزی اوقات فراغت استان دانست.
مشاور راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: در سال های گذشته با تجمیع پایگاه های فراغتی دستگاه های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان و در راستای بسترسازی مناسب، پرتال جامع اوقات فراغت را ایجاد کردیم.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد این پرتال دستگاه های اجرایی به صورت واحد و یکپارچه با محوریت مهارت آموزی و تقویت روحیه خودباوری در جوانان اقدامات خود را عملیاتی کردند تصریح کرد: با ایجاد این پرتال، علاوه بر اعمال سیاست های واحد در برنامه ریزی ها، از پراکندگی موضوعی و گسستگی محورهای فراغتی جلوگیری می شود.
کریمی ادامه داد: غلبه کردن گذران اوقات فراغت جوانان در فضای مجازی، افزایش گرایش جوانان به استفاده از برنامه های فردی اوقات فراغت، نگرش خاص جنسیتی به استفاده از برنامه های فراغتی و رشد استفاده بیش از اندازه جوانان از نرم افزارهای گروهی در تلفن همراه ، تهدیدات برنامه های غنی سازی اوقات فراغت است.
رئیس مرکز پژوهش های راهبردی جوانان افزود: یک کشور زمانی می تواند توسعه یافته شود که از لحاظ چهار نوع سرمایه انسانی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین (الگوپذیر) غنی باشد.
وی با تاکید براینکه نوجوانان و جوانان سرمایه های انسانی هستند ، افزود: جوانان آینده سازان کشور و ایجادکننده سرمایه های اقتصادی کشورمان هستند.
وی با بیان اینکه تقویت سرمایه های اجتماعی، افزایش توان نقش پذیری جوانان را به همراه دارد ادامه داد: بایستی از این سرمایه های ملی و ظرفیت های بالقوه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها استفاده بهینه برد تا بتوانیم از جوان هراسی به جوان باوری و جوان یاوری دست بیابیم.
مشاور راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان تصریح کرد: تقویت سرمایه های اجتماعی به افزایش توان نقش پذیری جوانان، افزایش دانش و مهارت، افزایش مشارکت های اجتماعی و تقویت جامعه پذیری و روحیه نوآوری منجر می شود.
کریمی گفت: در سیاست های بحث هویت دینی و ملی موضوعات تقویت ارزش های دینی در جوانان، فرهنگ وحدت ملی، میهن دوستی، ایران شناسی و تعاملات قومی برنامه ریزی شده است.
وی همچنین ادامه داد: کاهش تنش های روانی و فرهنگی جوانان، کاهش تنش سیاسی و اجتماعی، کاهش انگیزه های تبهکاری و گرایش به مواد مخدر و نیز تقویت همبستگی خانوادگی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار حوزه جوانان قرار گرفته است.
رئیس مرکز پژوهش های راهبردی جوانان گفت: گسترش اقتصاد فراغتی، افزایش اشتغال جوانان، توسعه تسهیلات گردشگری، توسعه تولیدات فرهنگی- هنری و بهسازی فضاهای زندگی از مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی جوانان است.
فراغت به زمان‌ هایی اطلاق می شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و در این مواقع تمایل به انجام فعالیت ‌های فرح‌ بخش و نشاط‌ آور بیشتر می ‌شود.
اوقات فراغت زمان‌ هایی است که فرد آن را طبق تمایل شخصی خود و برای خود تنظیم می ‌کند و برنامه آن در مورد هرفردی متفاوت است و به سلیقه، نیازهای روحی، سن و توان مالی فرد بستگی دارد.
استان اصفهان دارای جمعیتی در حدود پنج میلیون نفر است که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان اصفهان را جوانان بین 15 تا 29 سال تشکیل می دهد.
7135/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.