به گزارش ایرنا، حشمت الله انتخابی نویسنده کتاب پا به پای زاینده رود و عضو جمعیت دوستداران محیط زیست(طبیعت یاران) استان اصفهان، عبدالحسین میرمیران عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان و عضو هیات مدیره سازمان مردم نهاد جمعیت امید دوستداران زاینده رود و لطف الله ضیایی کارشناس حوزه آب حضور داشتند.
در این میزگرد از شرکت آب منطقه ای استان اصفهان دعوت شده بود که حضور نیافتند.
این کارشناسان احیای زاینده رود برای جلوگیری از نابودی تالاب بین المللی زاینده رود راضروری دانسته و گفتند که نه تنها برای حفظ محیط زیست اهمیت دارد بلکه سلامت و تامین آب مورد نیاز میلیون ها انسان در کشور به این امر گره خورده است.
آنان حل مشکل زاینده رود را نیازمند همبستگی و عزم ملی می دانند و بر ضرورت متوان بودن مصارف و منابع آب تاکید کردند.
تشکیل ستاد ملی احیای زاینده رود، تسریع در طرحهای انتقال آب، جلوگیری جدی از برداشت های غیرقانونی، انضباط آبی، مدیریت واحد تصمیم گیری و مصرف بهینه از جمله راهکار ارایه شده از سوی کارشناسان در این نشست بود.
حوضه آبریز زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در بیشتر ایام سال و به ویژه در فصول گرم با خشکی مواجه می شود
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.