مهدی اسحاقی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این فاصله زمانی امکان رویت و رصد بارش شهابی جباری با چشمان غیر مسلح بیشتر است.
وی با بیان اینکه کانون این بارش شهابی از محل صور فلکی 'جبار' است، گفت: در این پدیده نجومی، امکان شمارش 20 شهاب در هر ساعت وجود دارد اما در مقایسه با دیگر بارش های شهابی امسال مانند 'پرساووشی' شانس رویت شهاب ها به یک پنجم کاهش می یابد.
بارش شهابی پرساووشی از رویدادهای مهم نجومی سال جاری در مرداد بود که در آن امکان شمارش حدود 80 تا 120 شهاب در هر ساعت وجود داشت.
این کارشناس نجوم یکی دیگر از عواملی که شانس رصد بارش شهابی امشب را کاهش می دهد، نور مهتاب دانست و افزود : نور مهتاب در آسمان نیز مانع دید خوب به ویژه در شهرها می شود.
اسحاقی با بیان اینکه در آسمان شهرها به دلیل آلودگی نوری، شانس خیلی کمی برای رصد این پدیده نجومی وجود دارد، گفت : علاقه مندان به بارش شهابی جباری بهتر است در خارج شهر و از سمت جنوب شرقی آسمان را رصد کنند.
وی خاطرنشان کرد : یک پدیده دیگر بارش شهابی در 14 دی امسال رخ می دهد که به دلیل وجود نداشتن نور مهتاب و بیشتر بودن تعداد شهاب های قابل شمارش، شانس رویت آن بیشتر است.
بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزند و در آسمان قابل مشاهده هستند.
3011 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.