به گزارش ایرنا، مختار اسفندیاری روز یکشنبه در آئین گشایش نوزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در اصفهان افزود: تولید کیفی صنایع دستی عشایر به بازاریابی و فروش این صنایع کمک می کند و باعث می شود تا عشایر به درآمدهای پایداری دست یابند.
وی به تولیدات عشایر استان اصفهان از جمله صنایع دستی اشاره کرد و گفت: عشایر این خطه سالانه 30 تا 35 هزار متر مربع فرش و گلیم و محصولاتی از این دست تولید می کنند.
مدیر کل امور عشایر اصفهان ادامه داد: این قشر با تولید 80 تا 90 درصد محصولات لبنی و پروتئینی، امنیت غذایی کشور را تامین می کنند.
شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان با داشتن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می دهند.
هرچند جمعیت عشایر نسبت به جمعیت کل اصفهان کم است اما جامعه ای تولیدکننده محسوب می شوند بطوریکه 30 درصد از صنایع دستی و 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنند.
همچنین نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی، تصویب قانون حمایت از صنایع دستی را مفید و در جهت توسعه این بخش ارزیابی کرد.
حمیدرضا فولادگر خاطرنشان کرد: صنایع دستی؛ فرهنگ، هنر و صنعت را با یکدیگر پیوند زده است و به همین دلیل باید بیش از گذشته به آن اهمیت دهیم.
نوزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی روز یکشنبه در باغ موزه چهلستون اصفهان گشایش یافت.
این نمایشگاه که آثار هنرمندان کشور را در 100 غرفه به نمایش گذاشته است با هدف معرفی و توسعه هرچه بیشتر صنایع دستی کشورمان به مدت 6 روز ( تا 23 شهریور ) برپاست.
از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان اختصاص دارد.
خاطرنشان می شود؛ شورای جهانی صنایع دستی روز چهاردهم شهریور 1394، اصفهان را از بین 6 شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
6020 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.