کاظم فداییان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد بناهای تاریخی شامل خانه های تاریخی علامه راد، عربشاهی، توکلی، منادی و کوشک را شامل می شود.
وی ادامه داد: برای خانه تاریخی توکلی حدود 2 میلیارد ریال، خانه تاریخی عربشاهی 750 میلیون ریال، خانه تاریخی علامه راد 500 میلیون ریال، خانه تاریخی منادی 170 میلیون ریال و برای کوشک 450 میلیون ریال اعتبار مرمت هزینه شده است.
وی به ویژگی آثار مرمت شده پرداخت و گفت: خانه تاریخی عربشاهی به شماره ثبت 14781 و کوشک درروستای وریچ از توابع کهک یادگاری از دوران قاجاریه می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کهک از بخش های پنج گانه استان قم با مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.
مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 2 خانه تاریخی به نام های منادی و علامه راد واقع در خیابان عمار یاسر و خانه تاریخی توکلی واقع در خیابان آیت الله طالقانی قم به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که جز آثار ملی ایران محسوب می شوند.
وی، آوار برداری، حذف الحاق ها، شمع کوبی، مرمت جرزها، احیای بام ها، حفاظت اضطراری، سبک سازی طاق ها ،بازسازی نماها و حیاط ها و سایر موارد از جمله اقدام های مرمت این آثار تاریخی قم بوده است.
وی با بیان این که پنج بنای تاریخی دیگر نیز تا پایان سال جاری مرمت خواهد شد گفت: اسامی تعدادی آثار تاریخی که در قم نیاز به مرمت و بازسازی دارند به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است تا بعد از تایید اعتبار آن ابلاغ و اختصاص یابد.
فداییان اضافه کرد: برای حفظ و احیای آثار تاریخی قم سالیانه اعتبار ملی اختصاص می یابد بتوانیم اعتبارهای ابلاغی را صرف هزینه مرمت و بازسازی کنیم.
وی با اشاره به این که در استان قم دارای بیش از 360 اثر تاریخی است گفت: این آثار در شهر قم و بخش های استان قم از جمله مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد واقع شده است که میزبان گردشگران و تاریخ دوستان هستند.
وی افزود: قدمت هفت هزار ساله قم در مستندهای باستان شناسان شهری قم مشهود است و معماری های اسلامی و ایرانی در بناهای تاریخی به این آثار هویت بخشیده است از این رو همه باید در حفظ آثار تاریخی پیش قدم باشیم.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.