به گزارش ایرنا، وی روز یکشنبه در آیین آغاز برنامه های دهه کرامت در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، افزود: جمعیتی که هر ساله از همه کشورهای جهان برای شرکت در کنگره عظیم تشیع در اربعین حسینی شرکت می کنند نمونه ای روشن از این دستور حیات بخش است.
وی بیان کرد: اگر این دعوت به زیارت و بیان آثار آن نبود، با هجمه هایی که به مکتب اهل بیت(ع) می شود، تاکنون چیزی از این مکتب باقی نمانده بود.
وی ادامه داد: زمانی که به مشهد مقدس می رویم مشاهده می کنیم میلیون ها زائر از همه کشورهای جهان برای زیارت حرم امام رضا(ع) آمده اند و همچنین این جریان در سایر حرم های مطهر قابل مشاهده است، این مساله یکی از بهترین راهکارهای ارتباط و شناخت پیروان اهل بیت(ع) با یکدیگر در طول تاریخ بوده است که در مذاهب غیر شیعه مشاهده نمی شود.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: همچنین هنگام زیارت قبور اهل بیت(ع)، زائران در جریان برگزاری جلسات مذهبی و سخنرانی ها در آن مکان های مقدس با اصول و فروع مکتب آشنا می شوند و این مساله موجب تعالی تشیع می شود.
وی با اشاره به این که در وهابیت مساله زیارت نهی شده است، افزود: عمر وهابیت به دلیل نهی زیارت و این که وسیله ای برای تشکیل کنگره های عظیم جمعیتی ندارند، رو به پایان است.
وی ادامه داد: وهابیت به ما می گوید زیارت حرم اهل بیت(ع) بوی شرک می دهد، ما در جواب می گوییم آیا طواف دور کعبه نیز شرک است؟، پاسخ آن ها این است که قصدمان پرستش کعبه نیست، ما هم می گوییم قصدمان از زیارت حرم مطهر اهل بیت(ع) پرستش ایشان نیست، بنابراین مساله زیارت هیچ منافاتی با توحید ندارد بلکه عین حقانیت آن است.
این مرجع تقلید با اشاره به این که راه نجات از گمراهی ها بر اساس روایات، تمسک به قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) است، گفت: در دنیای پرغوغای کنونی، همین توجه به زیارت حرم های مطهر اهل بیت(ع) بوده که تبلیغات گسترده دشمنان علیه مذهب تشیع را از بین برده است.
وی ادامه داد: برخلاف تبلیغات وهابیت، ما باید روز به روز، به زیارت حرم های مطهر اهل بیت(ع) بیشتر توجه و تلاش کنیم سخنان و رفتار ما مطابق خواست معصومین (ع) باشد.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: فرارسیدن مناسبت های مذهبی مانند دهه کرامت بهترین راه برای آشنا شدن با مکتب و سیره اهل بیت(ع) است و امیدواریم در این ایام همه مشکلات جهان اسلام و ایران اسلامی برطرف شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت نگاه شیعه نسبت به مساله اختیار انسان و استفاده از عقل در امور، افزود: بسیاری از غیر شیعه معتقدند که انسان ها مجبور هستند کار بد یا خوب انجام دهند و زمانی که به ایشان می گوییم این مساله در مقابل عدالت الهی است می گویند در این جا موضوع عدالت مطرح نیست.
وی ادامه داد: اما شیعه در سایه تعالیم معصومین(ع) همیشه طرفدار آزادی انسان ها در انجام کارهای خود است و اگر انسان ها در انجام کارهای خود، دارای اراده آزاد نباشند، آمدن پیامبران و کتاب های آسمانی به چه منظور بوده است.
این مرجع تقلید گفت: همچنین بخشی از مسلمانان غیر شیعه معتقد به عدم حجیت عقل هستند در حالی که پیروان اهل بیت(ع) به پیروی از قرآن مجید که مخاطب خود را صاحبان عقل خطاب کرده است، عقلانیت را تحکیم کرده و برای آن ارزش خاصی قائل هستند.
وی بیان کرد: کتاب کافی که مهمترین کتاب حدیثی شیعه است، در باب نخست خود به مساله عقل می پردازد و این نشان می دهد، اسلام از منظر تشیع، دین عقلانیت است.
آیین آغاز برنامه های دهه کرامت، افتتاح سومین جشنواره بین المللی مردمی کرامت و شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)، صبح امروز با حضور آیات سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع)، علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه و خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، استانداران قم و خراسان رضوی و جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.
از 24 تیرماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و تا سوم مردادماه سالروز ولادت امام رضا(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است. در دهه کرامت 256 برنامه در قالب 2 هزار و 627 ریزبرنامه دینی، علمی و فرهنگی در حرم حضرت معصومه(س) اجرایی می شود.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.