به گزارش ایرنا، شهر قم که از هفته ها پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، با برنامه های مختلف در ماه رجب و به ویژه در ایام جشن های شعبانیه خود را آماده برای حضور در این ضیافت الهی می کند، با حلول ماه مبارک رمضان، محافل انس با قرآن کریم و ویژه برنامه های متنوع این ماه علاوه بر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، در بقاع متبرک امامزادگان و سایر اماکن مذهبی و فرهنگی آغاز شده است.
برگزاری روزانه 24 مراسم جزء خوانی در اماکن مقدس و بقاع متبرک امامزادگان این استان، برگزاری 200 مراسم جزء خوانی و تفسیر در مساجد قم، تجلیل از 150 برگزیده مسابقات قرآنی، برگزاری محافل فرهنگی و قرآنی در 13 بوستان قم و همچنین برگزاری ششمین نمایشگاه قرآن بخشی از برنامه های فرهنگی قم در ماه رمضان است.

** برگزاری برنامه های متنوع قرآنی در استان قم
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان، در حرم حضرت معصومه(س) روزانه سه محفل جزء خوانی قرآنی، در مسجد جمکران روزانه یک محفل جزء خوانی و در 10 بقاع متبرک امامزادگان استان روزانه 2 مراسم جزء خوانی برگزار می شود.
سید مرتضی میرعرب رضی با اشاره به تلاش تمام دستگاه های فرهنگی برای ترویج بیش از پیش فرهنگ قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان گفت: روزانه در اکثر مساجد قم با همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد این شهر در نوبت های مختلف مراسم جزء خوانی قرآن کریم برگزار می شود، ضمن این که برای ترویج فرهنگ قرآن خوانی در این ماه مبارک برنامه های ویژه قرآنی در قالب قرائت قرآن، تواشیح و مسابقات قرآنی در روستاهای قم ترتیب می یابد.
وی همچنین از برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن در این ماه خبر داد و گفت: اسفندماه سال گذشته برای نخستین بار مسابقه قرانی به صورت مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف با حضور 9 هزار و 400 قرآن آموز برگزار شد که در مراسمی از 150 تن از نفرات برگزیده این مسابقه در رشته های مختلف از جمله حفظ، ترتیل، مفاهیم و نیز اذان و اقامه تجلیل خواهد شد.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همچنین با اشاره به افتتاح ششمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان در ماه مبارک رمضان گفت: در این نمایشگاه که ششم خرداد ماه در مجتمع ناشران قم افتتاح می شود و تا 12 خرداد ماه ادامه خواهد داشت، آخرین دستاوردهای قرآنی استان به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی ادامه داد: با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی جلسات تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان توسط ائمه جماعات در 200 مسجد شهر قم ترتیب می یابد.

** برگزاری محافل فرهنگی و قرآنی در 13 بوستان قم
مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی در نمازخانه 13 بوستان این شهر گفت: در بوستان های مهم سطح شهر قم با همکاری فعالان و مبلغان فرهنگی، برنامه های ویژه ای از جمله بیان احکام، مشاوره، اجرای برنامه های فرهنگی و برنامه های فرهنگی ویژه کودکان در نمازخانه این بوستان ها برگزار می شود.
مجید رفیعی ادامه داد: این ویژه برنامه های فرهنگی تا پایان ماه رمضان پس از نماز مغرب و عشا در نمازخانه بوستان های قم ادامه خواهد شد.
وی، اجرای برنامه های قرآنی حول محور محلات قم را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم در ماه رمضان دانست و گفت: تلاوت قرآن، اجرای ختم قرآن و همچنین جزء خوانی قرآن کریم روزانه در بوستان های شهدای آذر، اطلس شهرک قائم و منطقه نیروگاه برگزار می شود.
وی از برگزاری جشن تکلیف چهار هزار دختر و پسر در قم خبر داد و گفت: این برنامه با مشارکت شهرداری در مصلای قدس قم ترتیب می یابد.

** برگزاری ششمین نمایشگاه قرآن قم در ماه رمضان
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افتتاح ششمین نمایشگاه قرآن استان در ششم خرداد ماه گفت: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه آخرین کتاب های چاپ شده ناشران قم در حوزه علوم قرآنی، نرم افزارهای قرآنی، محصولات فرهنگی و قرآنی و صنایع دستی و هنری با موضوع قرآن ارائه می شود.
حمید خرمی با اشاره به تخفیف 20 تا 40 درصدی در این نمایشگاه گفت: ششمین نمایشگاه قرآن کریم در مجتمع ناشران این استان برپا می شود به گونه ای که تمام پنج طبقه تجاری این مجتمع به بخش های مختلف این نمایشگاه شامل امور خیریه، انتشارات قرآنی، صنایع دستی، بخش ویژه کودک و نوجوان و اجرای زنده محافل و مسابقه های قرآنی اختصاص یافته است.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم ادامه داد: این نمایشگاه که از ساعت 21:30 تا 2 بامداد میزبان علاقه مندان است پس از یک هفته فعالیت در 12 خرداماه به کار خود پایان خواهد داد.
مجتمع ناشران قم در سه هزار و 200 متر و 30 هزار مترمربع بنا در 11 طبقه و 330 واحد تجاری شامل پنج طبقه تجاری، سه طبقه اداری و سه طبقه پارکینگ ساخته شده است. این مجتمع در خرداد ماه 1392 با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسید.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.