به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی عصر دوشنبه در هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع صلح و عدالت در سالن همایش های غدیر قم افزود: مطالعات صلح به عنوان یک گرایش علمی بین رشته ای در حوزه علوم اسلامی و انسانی بر اساس ادبیات روز مطرح شود.
وی اضافه کرد: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اعلام آمادگی می کنیم تا در این زمینه فعالیت های مطلعاتی انجام دهیم و از توان پژوهشگران در این عرصه بهره مند شویم.
وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تاسیس رشته عدالت پژوهشی تاکید کرده اند گفت: این مطالعات باید در قالب یک رشته علمی ارائه شود تا بر اساس آن الزام هایی صورت بگیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: صلح باید از ابعاد مختلف فلسفی، کلامی، فقهی و اخلاقی، قرآنی و تفسیر، حدیثی و سیره معصومان آن مورد مطالعه قرار گیرد و جایگاه صلح در روابط بین الملل و علوم انسانی مشخص شود.
وی با اشاره به این که صلح عادلانه به لحاظ فلسفی ریشه در امنیت دارد گفت: صلح شامل امنیت متعادله و متعالیه در دنیا و آخرت می شود این درحالی است که گاهی افراد را برای صلح غیرعادلانه با ابزار فریب، اجبار و یا تهدید مجبور می کنند.
لک زایی خاطر نشان کرد: امروز جهان بیش از هر زمان دیگری نیاز به صلح عادلانه دارد که در این رابطه نیازمند یک گفتمان جدید و بیان آن در سطح بین المللی هستیم.
وی با بیان این که صلح عادلانه بر پایه ارزش های الهی و معنوی است گفت: این صلح بدون سلطه و ملاک های غیر دینی صورت می گیرد و بر اساس منافع دنیوی و اخروی بشریت است.
وی تاکید کرد: طبق اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، بین صلح و عدالت، جایگاه عدالت از صلح بالاتر است از این رو صلحی که عادلانه نباشد به طور مطلق یک ارزش نیست و نیازمند عادلانه بودن است.

هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای به همت مجمع جهانی صلح اسلامی و با هدف استفاده از همفکری و نظرات کارشناسی نخبگان و متفکرین اسلامی در بازخوانی مفهومی و روش اندیشه های شناختی رهبر معظم انقلاب در حوزه صلح و عدالت امروز در قم برگزار شد.
هدف از برگزاری این هم اندیشی بستر سازی و ساخت تئوریک برای آشنایی با آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و طرح ارزش های اسلامی در قالب های مناسب با مشارکت نخبگان و اندیشمندان خارجی در سطح جهان است.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.