سید حسن حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این طرح از اول بهمن ماه سال 95 در استان قم آغاز شده و تا پایان بهمن ماه امسال موفق به آموزش بخشی از خانواده های قمی در مناطق مختلف از جمله منطقه پردیسان و خیابان های نواب، 19 دی، آزادگان و هفت تیر شده ایم.
وی افزود: این طرح به علت ضرورت آشناسازی خانواده ها به خصوص روستاییان در آذرماه امسال در بخش کهک از توابع استان قم نیز اجرایی شد.
وی از مشارکت بیش از 50 تیم شامل 2 داوطلب هلال احمر در اجرای این طرح خبر داد و گفت: هدف کلی طرح خادم، جلب مشارکت خانواده ها برای یادگیری و یاددهی در جهت تحقق جامعه آماده در برابر مخاطرات است، چراکه خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی نقش عمده ای در پیدایش جامعه و عملکرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، از این رو شعار عمومی این طرح « خانواه آماده، جامعه آماده » است.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر قم گفت: داوطلبان خادم به درب منازل شهروندان مراجعه و آموزش ها را در مراحل مختلف ارائه می کنند، به گونه ای که آموزش خانواده ها به تدریج در طول سال انجام می شود گرچه گروه هدف برنامه، همه اعضای خانواده هستند ولی سرپرست خانواده، در اولویت آموزش قرار دارد.
وی، فرم ارزیابی آمادگی خانوار، برنامه ریزی برای خانواده ها در مقابله بلایا، شناسایی مکان های امن و ناامن در خانه، تهیه نقشه خطر هر خانه، ارزیابی خطرهای سازه ای و غیرسازه ای، روش تهیه کیف امدادی برای استفاده در شرایط اضطراری، برنامه ارتباط خانواده با سایر اعضا در شرایط بحرانی، روش تخلیه منزل، راهکارهای کمک به افراد آسیب پذیر، آشنایی با هشدارهای اولیه، همراهی با گروه های داوطلب و سایر موراد را از جمله سرفصل های آموزشی طرح خادم برشمرد.
حسینی خاطرنشان کرد: آموزش همگانی در زمینه آمادگی در برابر حوادث باید فرهنگ سازی شود تا خانواده ها با افزایش سطح آمادگی، شرایط بحرانی را مدیریت کنند.
وی با بیان این که درصورت تامین بودجه، این طرح استمرار خواهد یافت گفت: نهادها و موسسه های خصوصی می توانند با کمک های مادی و معنوی از این طرح حمایت کنند.
وی گفت: ارتقای شاخص آمادگی مردم تا سال 1400در دستور کار است تا حداقل به 30 درصد میانگین شاخص آمادگی مردم در برابر مخاطرات دست یابیم، این در حالی است که طبق ارزیابی های صورت گرفته، این شاخص هم اکنون 9.3 درصد می باشد.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.