به گزارش ایرنا، حمیدرضا شیخ الاسلام روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در چند سال اخیر طرح خرید خدمات آموزش به کمک آموزش و پرورش قم آمد تا بتوان کمبود نیرو را در مقاطع مختلف به ویژه در دوره ابتدایی جبران کرد.
وی اضافه کرد: از سال 65 تا 73، 560 هزار تن در آموزش و پرورش کشور استخدام شدند که این تعداد بین سال های 93 تا 1400 بازنشسته می شوند و باید فکر اساسی برای کمبود نیرو شود.
وی به افزایش هفت هزار نفری دانش آموزان در سال تحصیلی جاری اشاره و بیان کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن قم هر سال به تعداد دانش آموزان این شهر افزوده می شود که کمبود معلم جدی است و باید هر چه سریع تر حل شود.
شیخ الاسلام بیان کرد: 242 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جاری در مدارس قم تحصیل می کنند که 235 هزار تن از آن ها در شهر قم و حدود هفت هزار تن در سه منطقه کهک، خلجستان و جعفرآباد هستند.
وی ادامه داد: تمرکز دانش آموزان در شهر قم باعث مشکلاتی از جمله کمبود مدرسه شده است که خوشبختانه خیران مدرسه ساز در سال های گذشته کمک بسیاری برای ساخت مدرسه نموده اند، به طوری که 40 درصد از فضاهای آموزشی قم توسط خیران احداث شده است.
از سال 78 تاکنون، 164 واحد آموزشی و پرورشی توسط خیران مدرسه ساز در قم ساخته شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وی افزود: با کار کارشناسی که سال گذشته صورت گرفت توازن تعداد دانش آموز در سه ناحیه قم برقرار شد و با توجه به سیاست دولت در کوچک سازی، نیازی به ایجاد ناحیه آموزش و پرورش جدید نیست.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: هزینه ایجاد یک ناحیه آموزش و پرورش پنج میلیارد ریال در ماه و 60 میلیارد ریال در سال است.
وی با اشاره به هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی، گفت: در چند سال گذشته رشته هایی از جمله شیرینی پزی، سوهان پزی و آسانسور در هنرستان های فنی و حرفه ای استان ایجاد و با استقبال دانش آموزان مواجه شده است.
وی افزود: در تلاش هستیم با آگاهی دادن به دانش آموزان و اولیای آن ها، دانش آموزان را به سمت رشته های مورد نیاز جامعه هدایت کنیم تا آمار بیکاری کاهش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش قم همچنین عقد قرارداد آموزش و پرورش با تیم صبا را تکذیب کرد و گفت: این اداره هیچ گونه قراردادی با باشگاه های ورزشی استان ندارد و در هیچ شرایطی به صلاح مجموعه نمی دانم که با تیمی قرارداد منعقد ماییم.

** اجرای طرح امین در 180 مدرسه قم
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش قم نیز در این نشست گفت: در سال تحصیلی جاری 180 مدرسه تحت پوشش طرح امین قرار دارد که این طرح در راستای همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه اجرا می شود.
ناصر حمزه ای افزود: بر اساس این طرح، یک روحانی به صورت تمام وقت در مدرسه حضور یافته و با همکاری معاون پرورشی آموزشگاه و نظارت مدیر مدرسه، 14 شاخص تربیتی را اجرا می کند.
وی گفت: اقامه نماز جماعت، مشاوره مذهبی با دانش آموزان و خانواده ها، تقویت هیات های مذهبی، مشارکت در اجرای آیین های فرهنگی، مذهبی و مناسبتی، آموزش اخلاق، احکام و اعتقادات اسلامی، برگزاری پرسمان های دانش آموزی در مورد حجاب، عفاف و تقویت باورهای دینی، احترام والدین و علم و عالم از جمله فعالیت های تعریف شده است که در قالب این طرح اجرایی می شود.
وی خاطرنشان کرد: 650 مدرسه در استان قم متقاضی اجرای طرح امین است که به دلیل کمبود منابع مالی امکان برگزاری طرح در تمام مدارس ممکن نیست.
حمزه ای در ادامه بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته از 160 هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول و دوم، 138 هزار تن در مسابقات قرآنی شرکت کردند که 2 هزار و 800 تن موفق به کسب رتبه های اول تا سوم در سطح استان شدند.
وی افزود: 90 تن از برترین های مسابقات قرآنی به مسابقات کشوری راه یافتند که از این تعداد، 37 تن موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند.
وی همچنین گفت: آموزش و پرورش قم بر اساس توافقنامه ای با شورای مبارزه با مواد مخدر استان، دوره های 2 تا چهار ساعته پیشگیری از اعتیاد را برای تمام دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم برگزار می کند.
حمزه ای افزود: دوره های آموزشی حقوق شهروندی به دانش آموزان، یادگیری مهارت های 10 گانه از جمله پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دوره های آموزشی خودمراقبتی، دوره های بهداشت بلوغ و آموزش فضای مجازی از دیگر دوره هایی است که در راستای مبارزه با آسیب های اجتماعی در مدارس برگزار می شود.
در سال تحصیلی جدید، حدود 242 هزار دانش آموز قمی در 640 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.