محسن مقدادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نظم برگزاری دوسالانه های هنری قم را در کشور بی نظیر دانست و افزود: هفتمین دوره دوسالانه کاریکاتور، دوزادهمین دوسالانه گرافیک، نهمین دوسالانه نگارگری، یازدهمین دوسالانه تصویرسازی، نوزدهمین دوسالانه نقاشی و دوازدهمین دوسالانه طراحی از جمله دوسالانه های تخصصی هنری است که تا کنون در قم برگزار شده است.
وی ادامه داد: برگزاری منظم دوسالانه های تخصصی هنری، علاوه بر شناساندن هنرمندان و آثار آنها موجب فراهم کردن زمینه برای ارتباط هنرمندان استان با بازارهای کار و موسسه های هنری شده به طوری که برگزاری این دوسالانه ها نقش زیادی در ارتقای جایگاه هنرهای تجسمی قم در کشور داشته است.
مقدادی همچنین از برگزاری دوسالانه تصویرسازی و نقاشی در بهمن و اسفند امسال خبر داد و افزود: دوازدهمین دوسالانه تصویرسازی از 23 بهمن تا هشتم اسفند و بیستمین دوسالانه نقاشی از 10 اسفند تا 24 اسفند در نگارخانه های اشراق و سوره هنری قم برگزار می شود.

** فعالیت 500 هنرمند حرفه ای در رشته های مختلف هنرهای تجسمی در قم
وی ظرفیت های هنرهای تجسمی استان قم را بسیار بالا دانست و افزود: وجود استادان خبره و باتجربه و نیز هنرمندان حرفه ای دانش آموخته در دانشگاه های کشور، موجب شده تا استان قم در رشته های کاریکاتور، گرافیک، نگارگری(تذهیب، مینیاتوری، گل و مرغ)، طراحی، نقاشی و تصویرسازی حرف های زیادی برای گفتن در کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: فعالیت بالغ بر 500 هنرمند حرفه ای در رشته های مختلف هنرهای تجسمی موجب شده تا استان قم همواره در این رشته ها حرف اول را در کشور بزند.
مقدادی ادامه داد: در چهاردهمین دوره مسابقات تجسمی جوانان کشور که امسال در کرمان برگزار شد، از هشت هنرمند قمی شرکت کننده در این جشنواره، هفت تن موفق به کسب رتبه های برتر شده و این در حالی است که برخی استان ها با داشتن سهمیه 25 نفری برای شرکت در این مسابقه تنها یکی از هنرمندان آن ها موفق به کسب رتبه شد که این نشان از جایگاه والای هنرمندان هنرهای تجسمی قم در کشور دارد.

** کمبود نگارخانه، موازی کاری و نبود تعامل میان دستگاه های متولی فرهنگ، مهمترین مشکلات هنر در قم
مقدادی، کمبود نگارخانه تخصصی هنری، موازی کاری و نبود تعامل میان دستگاه های متولی فرهنگ را مهمترین مشکلات فرهنگ و هنر در قم دانست و افزود: با وجودی که برخی نهادها و موسسات فرهنگی در قم دارای زیرساخت ها، ظرفیت ها و امکانات بسیار حرفه ای در زمینه فرهنگی و هنری هستند ولی به دلیل نداشتن حس تعامل، حاضر به اشتراک این ظرفیت ها با سایر هنرمندان و موسسات فرهنگی نیستند.
وی با بیان این که موسسه های متولی فرهنگ در قم قابل مقایسه با استان های دیگر نیست تاکید کرد: تعداد موسسه های فرهنگی در قم از تعداد هنرمندان برخی استان ها بیشتر است ولی نبود تعامل میان دستگاه های مختلف قم موجب شده تا هنرمندان این استان از حداقل امکانات بی بهره باشند.
وی تنها برجستگی استان قم برای هنرمندان را نزدیکی به تهران دانست و گفت: قم از کمبود نگارخانه و نبود نگارخانه های تخصصی هنری رنج می برد و این امر موجب شده تا هنرمندان این استان برای تعامل با سایر هنرمندان و شرکت در نگارخانه های تخصصی مجبور شوند به تهران سفر کنند.
وی ادامه داد: با وجود تمام ظرفیت های موجود در استان، هنرمندان قم از داشتن یک گالری تخصصی برای ارائه آثار خود محروم هستند.
وی وابستگی هنرهای تجسمی به سایر حوزه های اقتصادی را نیز مورد اشاره قرا داد و گفت: تعطیلی برخی واحدهای صنعتی و کم رنگ شدن حوزه نشر تاثیر مستقیمی بر هنرهای تجسمی داشته به گونه ای که با کم رنگ شدن حوزه نشر هنرمندان بسیاری از نظر سفارش کار محروم شده‌اند.
مقدادی با تقدیر از پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از انجمن هنرهای تجسمی این استان گفت: با وجود محدودیت منابع مالی، اداره کل ارشاد در حال حمایت از این انجمن است، به گونه ای که اگر این حمایت ها نبود، انجمن هنرهای تجسمی استان قم با تمام ظرفیت آن رو به تعطیلی می رفت.
نگارخانه اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، نگارخانه سوره وابسته به حوزه هنری، نگارخانه شهید آوینی وابسته به اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و نگارخانه شهید کلهری دانشگاه فرهنگ و هنر از جمله نگارخانه های موجود در قم است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.