به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، محمدرسول مهدوی روز شنبه در گفت و گویی افزود: خانم سالمندی به دلیل تهوع، استفراغ و درد شکمی به بیمارستان شهید بهشتی مراجعه کرد و با تشخیص پزشکان بستری شد.
وی با بیان این که در بررسی های صورت گرفته و انجام آندوسکوپی، جسم خارجی بزرگی موسوم به بزوار در معده این بیمار مشاهده شد، اضافه کرد: با توجه به سن بالای بیمار و سابقه بیماری قلبی وی، امکان عمل جراحی نبود به همین دلیل جسم خارجی که به سنگ تبدیل شده بود، در 2 روز متوالی و در چند مرحله از طریق آندوسکوپی با بسکت سنگ شکن تکه تکه و خارج شد.
بزوارها توده های متراکمی از مواد خارجی هستند که اغلب داخل معده محبوس شده اند، منشا بزوار ممکن است شامل باقی مانده گیاهان و سبزی جات (فیتوبزوار)، مو (تریکوبزوار)، داروها (فارماکوبزوار) و خرمالو (دیزوپیروبزوار) باشد. میزان شیوع واقعی بزوار مشخص نیست.
به گفته وی، این اقدام کم نظیر توسط 2 تن از پزشکان دارای مدرک فوق تخصص گوارش و با کمک تیم توانمندی از کارکنان واحد آندوسکوپی بیمارستان شهید بهشتی قم انجام شد و در حال حاضر نیز حال بیمار خوب است و مرخص شده است.
/2085/ 1175 تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.