به گزارش ایرنا به نقل از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم ، وی روز سه شنبه در دیدار با جمعی از طلاب اراک اظهار داشت: روحانیت در دوره‌ معاصر اگر بگوئیم هویتش و جوهرش با روحانیت قبل از انقلاب تفاوت فراوانی کرده حرف گزافی نزدیم. قبل از انقلاب مسئولیت روحانیت در یک امور محدود خلاصه می‌شد و همان امور محدود از درون مدرسه‌ها، حجره‌ها و کتابخانه‌ها بیرون نمی‌رفت اما امروز این چنین نیست.
وی ادامه داد: امروز این فکر برای ما حاکم شده و آن هم روی اساس استدلال و برهان، که دین یک جامعیتی دارد،حرف برای هر زمانی دارد،حل همه‌ مشکلات را به عهده دارد، این یک ادعای خیلی بزرگی است، هر زمانی یک مطالبات خاص خودش را دارد، حوادث واقعه در هر زمانی تغییر می‌کند و دین از عهده‌ همه‌ اینها برمی‌آید.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: اگر امروز یک روحانی و طلبه فکر کند که مسئولیت او این است که یک نماز جماعتی بخواند یا یک منبر برود، بسیار در اشتباه است و اگر از منِ طلبه بپرسید این در پیشگاه خدای تبارک و تعالی هیچ جوابی ندارد بدهد.
وی ادامه داد: اگریک کسی خودش را قانع کند بگوید من یک نماز جماعتی می‌خوانم یک منبری می‌روم، اگر بیش از این توان ندارد، عذر دارد، اما افرادی مانند شما که با استعداد هستید ، نباید خودتان را قانع کنید و فراتر از اینها حرکت کنید.
وی گفت: ما وقتی زندگینامه‌ علمای بزرگ، مراجع، فقها، مفسران و فلاسفه را می‌خوانیم یکی از رموز موفقیت‌شان این بوده که خودشان را محصور در یک امور محدود نمی‌کردند دنبال امور وسیع‌تر، فراتر، امروز دین از متن کتب علمای ما بیرون می‌آید.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: حالا یک زمزمه‌هایی این روزها و این سال‌ها بعضی آمدند صحبت کردند در قم و غیر قم که این کتابها درسی نیست ، قدیمی است به درد ما نمی‌خورد، موضوعات روز امروز کجای مکاسب آمده؟ برای اینست که درست نخواندند، درست نفهمیدند. همین مکاسب محرمه را اگر یک طلبه‌ای دقیق آن را بخواند از بسیاری از سؤالاتی که در زمان ما مطرح می‌شود می‌تواند جواب بدهد.
وی گفت: شما طلاب به خوبی از اوقات‌تان استفاده کنید ، لااقل بین 16 تا 18 ساعت باید کار کنید، درغیر این صورت امیدی نداشته باشد به جایی برسید.
وی گفت: در کنار این مسائل خود شما خیلی‌هایتان با فضای مجازی آشنا هستید که من به نظرم یک طلبه امروز حتماً باید به فضای مجازی احاطه داشته، شبهات را خودش ببیند و بررسی کند حملات و توطئه‌ها و اشکالاتی که هر روز به فقه و اخلاق و اعتقادات می‌کنند را باید رصد کنیم، وظیفه داریم اینها را پاسخ بدهیم.
7403/ 6133/ تنظیم: محسن آقاگلی ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.