آیت الله حسن ممدوحی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: وضعیت امام رضا (ع)، نسبت به سایر ائمه اطهار (ع) بسیار خاص و منحصر به فرد بود، زیرا از یک طرف ایشان با اقبال عمومی مردم مواجه بوده و از سوی دیگر، بنی عباس با ترفندهای مختلف سعی در بی احترامی و بی آبرو کردن حضرت را داشتند.
وی ادامه داد: مامون از محبوبیت، نفوذ کلام، علمیت و شخصیت حضرت امام رضا (ع) دچار وحشت شده و به فکر چاره ای برای فاصله انداختن بین امام و مردم بود.
وی گفت: اولین اقدام مامون برای مقابله با حضرت، ترفند پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع) بود تا با این نیرنگ، مردم تصور کنند که حکومت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نزدیک و رابطه خوبی دارد و از این طریق برای خود کسب مشروعیت کند.
آیت الله ممدوحی گفت: هدف دیگر مامون از پیشنهاد ولایتعهدی، نزدیک شدن به حضرت و در نهایت به شهادت رساندن ایشان بود، ولی حضرت امام رضا(ع) با درایت این نقشه ها را خنثی و مهاجرت کردند.
وی اظهار داشت: زمانی که امام رضا (ع) در مسیر سفر به ایران، به نیشابور رسیدند، نزدیک 40 هزار نفر از مردم به استقبال ایشان آمدند و به محض مشاهده چهره امام، متحیر شدند، و از ایشان خواستند که رخ بنماید، زیرا ایشان بسیار شبیه به پیامبر اسلام (ص) بود و یک روایت یا حدیث از پیامبر (ص) نقل کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) روایتی را به صورت سلسله وار از پدران خود نقل کرده تا به پیامبر اسلام (ص) رسیدند و فرمودند: پیامبر نیز از خداوند نقل می کند.چون آن مردم شیعه نبودند، امام با مهارت و تدبیر خاصی، به آنها پاسخ دادند.
آیت الله ممدوحی اظهار داشت: حضرت امام رضا (ع) همانجا نیز اعلام کردند که 'من شرط ایمان و توحید' هستم و اگر شما بخواهید خداوند و پیامبر (ص) را قبول داشته باشید باید امام زمان خود را قبول داشته باشد.
وی ادامه داد: در نهایت دستگاه جوز، حضرت امام رضا (ع) را با ترفندهای مختلف به شهادت رساندند، حضرت خدمات زیادی به اسلام و مردم آن زمان از نظر مالی، معنوی، اعتقادی ارائه دادند.
آیت الله ممدوحی با بیان اینکه مناظرات و مباحثات امام رضا (ع) عالمان دوران را متحیر کرده بود، خاطرنشان کرد: امام در مباحثات و مناظرات علمی سرآمد بوده و معجره های علمی بسیار زیادی داشتند.
وی گفت: در زمان امام آرای متفاوتی از علمای شافعی، مالکی، حنفی، یهود، نصرانی و مسیحی وجود داشت و مامون همه آنها را با وعده های عجیب و غریب بسیج کرده تا حضرت را مغلوب کنند ولی امام با هر کدام از علمای ادیان و مذاهب، با زبان خود آنها بحث می کردند و پاسخ های مستدلی را ارائه می دادند.
آیت الله ممدوحی تصریح کرد: امام رضا(ع) به سوالات علمای مسیحی با زبان انجیل و با علمای یهود به زبان عبری پاسخ داده و این توطئه دستگاه حاکم نیز نقش بر آب شد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.