به گزارش ایرنا، حمید رضا شیخ الاسلام عصر چهارشنبه در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش قم در تالار امام جواد (ع) استانداری استان، با ارایه گزارشی از عملکرد نهاد متبوعش برای اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس، اظهار داشت: تاکنون بیش از 241 هزار دانش آموز در سطح مقاطع مختلف تحصیلی اعم از پیش دبستانی، دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم ثبت نام کردند، و و بیش از 95 درصد کار ثبت نام سال تحصیلی در پیش رو انجام شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان آمادگی لازم را جهت پذیرش دانش آموزان در روز شنبه اول مهر ماه در نزدیک به یکهزار و 400 واحد آموزشی دارد، افزود: زنگ شکوفه ها ویژه دانش آموزان اول ابتدایی در ساعت 9:30 دقیقه روز چهارشنبه 29 شهریورماه و زنگ مهر ویژه آغاز سال تحصیلی جدید نیز در ساعت هشت صبح روز شنبه اول مهرماه با حضور استاندار در یکی از مدارس قم نواخته خواهد شد.
وی یادآور شد: در بحث تامین نیروی انسانی با توجه به کمبود شدید نیرو بویژه در دوره ابتدایی تلاش ها بر این است، هیچ کلاسی را بدون معلم نداشته باشیم.
این مسئول با اشاره به بالا بودن آمار معلمان بازنشسته در استان، افزود: تلاش می شود، تا با استفاده از نیروی های توانمند به روش کار در نوبت دوم به صورت حق التدریس، و تداوم عقد قراردادهای انجام شده در سال گذشته، بتوانیم نیروی آموزشی مورد نیاز مدارس را تامین، و با آمادگی کامل به استقبال پروژه عظیم مهر برویم.
مدیرکل آموزش و پرورش قم همچنین با اشاره به تامین نشدن لباس های هماهنگ دانش آموزی گفت: اداره کل آموزش و پرورش قم با هدف تقویت اقتصاد مقاومتی در این استان تصمیم گرفت تا همه لباس های دانش آموزی را از تولیدی های درون استان تهیه کند، از این رو اقدام به سفارش نزدیک به 240 هزار دست لباس مدرسه به واحدهای تولید پوشاک نمود.
وی با اذعان به اینکه این تولیدها برغم تعهدهای خود تاکنون اقدام به تولید و عرضه پوشاک مدرسه طبق، آمار درخواست شده نکردند، افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با این واحدها مقرر شده کلیه پوشاک باقی مانده را تا پایان مهرماه تحویل دهند، از این رو هیچ مشکلی بواسطه متحد الشکل نبودن لباس های دانش آموزان تا زمان یاد شده و جود ندارد.
رضا سیار فرماندار قم نیز دراین رابطه با اشاره به ظرفیت قابل توجه موجود در استان برای تولید پوشاک و البسه خاطر نشان کرد: تنها در بخش کهک بین 500 تا یکهزار و 500 خیاط ماهر مشغول به فعالیت هستند، و آموزش و پرورش باید برای تثبیت رونق اشتغال و کسب و کار در این حوزه، در سال های آینده نیز پوشاک دانش آموزان مدارس استان را از درون استان تامین کند.
شیخ الاسلام بعد از سخنان فرماندار در ادامه همچنین کمبود نیروهای خدماتی را نیز یکی از مهمترین مشکلات مدارس استان عنوان کرد، و افزود: مدارس قم به خاطر نداشتن نیروی خدماتی و سرایدار به لحاظ بهداشتی و امنیتی با مشکلات عدیده ای مواجه است، و به همین علت از استانداری درخواست تامین نیروهای خدماتی از طریق انعقاد قرار داد با شرکت های خدماتی را داریم.
سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان با بیان اینکه طبق قانون بودجه سال 96 به کارگیری نیروهای شرکتی مجاز نیست، افزود: اگر دیوان محاسبات به عنوان دستگاه نظارت کننده ضوابط اجرایی بودجه امسال را مانعی برای این کار نبیند، می توانیم فقط به عنوان نیروی حجمی و برای تنظیف مدارس از نیروهای شرکتی استفاده کنیم، و در غیر اینصورت مغایر با ضوابط اجرایی سال جاری محسوب می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برقراری توازن رشته ای در دوره متوسطه دوم افزود: در حالی که تعداد دانش آموزان ثبت نام شده برای رشته علوم تجربی در برخی از استان ها 60 درصد است، با همه تلاش های انجام شده این نرخ در قم به مرز 40 درصد رسانده شده است.
وی همچنین با اشاره به تقلیل یافتن تعداد دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک، علت اصلی تمایل دانش آموزان به تحصیل در رشته علوم تجربی را نبودن فضای اشتغال عنوان کرد، و افزود: فارغ التحصیلان رشته علوم تجربی نه تنها در سطح دیپلم بلکه در سطح کارشناسی ارشد نیز فاقد اشتغال هستند، و برای رشته هایی مانند شیمی محض، میکروبیولوژی و زیست شناسی که تعداد فراوانی نیز هستند، هیچ گونه بازار کاری وجود ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش قم همچنین اضافه کرد: برغم کافی نبودن تجهیزات و امکانات مدارس کار و دانش و فنی حرفه ای استان بنا داریم تعداد دانش آموزان این رشته را نیز 2 درصد افزایش دهیم.
شیخ الاسلام در ادامه تعداد مدارس آسفالت شده استان با استفاده از سهمیه قیر تخصیص داده شده از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را 64 مدرسه به مساحت 65 هزار متر مربع ذکر کرد، و افزود: طی چهار سال گذشته بیش از 130 مدرسه استان مقاوم سازی شده که سهم خیران مدرسه ساز در این زمینه 40 درصد بوده است.
** افزایش آمار باسوادن استان یکی از برگ های برنده طرح تحول نظام سلامت است
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق آمار سال 95 در مجموع 33 هزار تن از جمعیت 10 تا 49 سال شهروندان قمی بیسواد محسوب می شوند، افزود: 20 هزار تن از آنها زنان و دختران هستند، و آمار بیسوادان برای گروه سنی 6 سال به بالا نیز بیش از 120 هزار تن است.
حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا با اشاره به اینکه دولت تمرکز اصلی خود را به با سواد کردن جمعیت 10 تا 49 سال به عنوان قشر مولد و موثر جامعه معطوف کرده است، افزود: با توجه به اینکه سلامت و بهداشت مکمل یکدیگر به شمار می روند، پیشنهاد نهضت سواد آموزی استان این است، برای استقبال، ماندگاری و همچنین جلوگیری از ترک تحصیل سواد آموزان، استفاده از خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی برای این گروه از افراد جامعه رایگان شود.
وی خاطر نشان کرد: یقینا افزایش شمار جمعیت باسوادان در جامعه موفقیت های طرح تحول سلامت را بیش از پیش می کند.

** از برگزاری مراسم های عزاداری طولانی و خسته کننده برای دانش آموزان پرهیز شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری قم نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اهمیت آسیب شناسی عزاداری های امام حسین (ع) افزود: با توجه به حجم بالای مهاجرت به قم و انتقال شیوه های مختلف عزاداری از مناطق مختلف کشور به این استان باید مراقب باشیم، که برخی از انحرافات این عزاداری ها دامنگیر مجالس عزاداری های دانش آموزی نشود.
عطائ الله قاسمی تدارک برنامه های عزاداری متناسب با سلایق و ظرفیت های دانش آموزان را مهم دانست، و گفت: آئین های سوگواری که برای دانش آموزان برگزار می شود، باید با الگو سازی شهیدان کربلا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت همراه باشد.
وی با بیان اینکه امروز در مجالس سوگواری امام حسین(ع) مداح محوری جایگزین روحانی محوری شده است، گفت: از آنجا که ایام محرم و صفر بویژه دهه عاشورا فرصتی برای ارتقاء فضایل اخلاقی جامعه است، باید در این مجالس از حضور استادان حوزوی و حتی غیر حوزوی که آشنا به مسائل روز جامعه هستند، استفاده شود.
6133/خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.