دراین مطلب می خوانیم: با گذشت چندین سال از اجرای طرح کارت هوشمند در کشور استان قم هنوز نتوانسته است به جایگاهی که انتظار می رفت در صدور کارت هوشمند دست بیابد، این عقب ماندگی در حالی است که استان قم به عنوان پایلوت اولین استانی بود که اولین کارت های هوشمند در آن صادر شد، آن طور که خلیل مرادی می گوید استان قم جایگاه خوبی در صدور کارت های هوشمند در کشور نداشته و در بین استان های کشور در جایگاه بیست و نهم قرار گرفته است.
کارت هوشمند که از سوی سازمان ثبت احوال کشور به عنوان کارت شناسایی امور هویتی این بار با شاخص دیجیتال جایگزین کارت های ملی شده است انگار در قم خیلی هم مشتری ندارد، این کارت ها را می توان یک کامپیوتر ساده و کوچک به حساب آورد که با اتصال به یک کارتخوان تمام اطلاعات هویتی فرد مورد نظر را به نمایش می گذارد.
این طرح که با هدف ارائه خدمات به روش ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم اجرایی شده است، در واقع یکی از پیش فرض های اجرای دولت الکترونیک و شهروند الکترونیک است که می تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.
امنیت اطلاعات درکارت‌های هوشمند ملی افزایش یافته به طوری که اطلاعات به صورت رمزنگاری شده نگهداری شده و از دسترسی های غیرمجاز در آن جلوگیری می‌شود، به گفته مدیر کل ثبت احوال استان قم استقبال مردم قم در رابطه با دریافت این کارت خوب نبوده است به طوری که در حالی که میانگین صدور کارت هوشمند در استان های دیگر به 58 درصد رسیده است این آمار در استان قم به زحمت به 38 درصد می رسد.
ثبت احوال استان قم به دنبال این اقبال کمرنگ مردم قم از دریافت کارت هوشمند راه های مختلفی را نیز امتحان کرده است، آن طور که مرادی گفته است در سال جاری بحث الزام را در تعویض کارت های هوشمند ایجاد کرده ایم که روند صدور این کارت ها افزایش مناسبی یافته است به طوری که در تیرماه آمار صدور کارت های هوشمند نسبت به خرداد دو برابر و درمردادماه بیش از 15 هزار مورد ثبت نام داشته ایم.
به طوری که به گفته وی از آغاز اجرای طرح صدور کارت هوشمند در استان قم تا پایان سال 95 ، بیش از 267 هزار کارت هوشمند صادر شده و نزدیک به 260 هزار مورد از آنها تحویل مردم شده بود، در سال 95 حدود 104 هزار کارت هوشمند صادر شده و در این میان 96 هزار کارت به متقاضیان تحویل داده شد.
مرادی افزود: از ابتدای سال 96 هم بیش از 44 هزار کارت صادر شده واز بین کارت هایی که در سال های قبل و امسال صادر شده بود بیش از 47 هزار کارت تحویل متقاضیان شد.
سختی مراجعه برای روستائیان و افراد دارای شرایط خاص سازمان ثبت احوال را ترغیب کرد که شرایط ویژه ای برای صدور کارت هوشمند این افراد پیش‌بینی کند، به همین منظور به گفته مدیر کل ثبت احوال استان قم اولین ایستگاه سیارثبت احوال از شهریورماه امسال راه اندازی شده و برای انجام مراحل اداری صدور کارت هوشمند به منازل مددجویان بهزیستی و یا روستاها مراجعه خواهند کرد که ضمن راحتی این افراد و صدور بیشتر کارت هوشمند از تردد بیشتر نیز جلوگیری کند.
این کارت که قابلیت‌هایی همچون شناسایی شخص و تصدیق هویت و ثبت اطلاعات محرمانه با ضریب اطمینان بالاتر را دارد، دارای عکس و اثر انگشت الکترونیکی صاحب کارت و امضای دیجیتال است و به امنیت اطلاعات می تواند کمک شایانی کند، اما هزینه تعویض کارت، الزام آور نبودن آن و بروکراسی های اداری قبل از صدور کارت را شاید بتوان از دلایلی برشمرد که مردم را برای دریافت کارت هوشمند چندان ترغیب نمی کند، مسائلی که نشان می دهد شاید هنوز نیاز به بازنگری هایی در روند اجرای طرح و تامین زیرساخت های اجرای طرح وجود دارد.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.