"محمد علی کمالی نسب" در این یاداشت که روز پنجشنبه در اختیار ایرنا، قرار گرفت: آورده است: موضوع وحدت بین مسلمانان از مهم‌ترین شاخصه‌های حرکت رسول خدا(ص) است، آنچنان که نخستین شعار ایشان هنگام ورود به مدینه و پیش از ساختن مسجد و پرداختن به امور عمرانی، درباره اُخوت و برادری دینی بود.

 ایشان با ایجاد عقد اخوت میان مسلمانان و میان دو قبیله «اُوس» و «خزرج»، اتحاد و هماهنگی را تحقق بخشید.

شعار وحدت، هم در آغاز تاسیس حکومت اسلام مطرح شد و هم هنگام استحکام حکومت اسلامی در مدینه و هم پس از فتح مکه و تفوّق مسلمانان بر شبه جزیره عربستان؛ چنان‏که پیامبر اکرم(ص) در حجّة الوداع از حفظ وحدت، سخن به میان آورد و فرمود: مسلمانان با هم برادرند و خون‏های آنها همسان یک‏دیگر است و خون هیچ‏کس ارزشمندتر از خون دیگری نیست.

از روایاتی که از معصومین(ع) برای ما به یادگار مانده است این گونه فهمیده می‌شود که برای ایجاد وحدت بین افراد یک جامعه به سه مولفه نیاز است که عبارتند از هدفی مشترک، خط مشی مشترک و رهبری واحد.

آنچنان که مولای متقیان امام علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند: «گاهی دعوایی مطرح می‌‏شود و قاضی به رای خود حکم می‌کند. پس از آن، همین دعوا نزد قاضی دیگری عنوان می‌گردد، او برخلاف قاضی اول نظر می‌دهد.

سپس همه نزد پیشوایشان که آن‏ها را نصب کرده می‌آیند و او رای همه را تصدیق می‌کند! در صورتی که خدای آن‏ها یکی! و پیامبرشان یکی! و کتابشان یکی است.

امیرالمؤمنین(ع) در این کلام خویش نسبت به این موضوع اظهار تعجب می‌کند که چگونه گروهی با داشتن هدف و اعتقادی مشترک و رهبری واحد دچار اختلاف شده‌اند، زیرا از دیدگاه آن حضرت هدف و اعتقادات مشترک (إلاه‌هم واحد) و رهبری واحد (نبیّهم واحد) و برنامه و خط مشی مشترک (وکتابهم واحد)، وحدت آفرین است. و اگر جامعه‌ای در این موارد با یکدیگر به توافق برسند می‌توانند بین خویش وحدت و اتحاد حاکم کنند.

یا در کلام دیگر ایشان به نقش پیامبر اکرم(ص) در زمینه وحدت جامعه اسلامی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «پیامبر برای انجام فرمان خدا قیام کرد و رسالت‏های پروردگارش را ابلاغ کرد و خداوند به وسیله او شکاف‏های اجتماعی را پر کرد و فاصله‏‌ها را پیوستگی بخشید و بین خویشاوندان یگانگی برقرار ساخت؛ پس از آن که آتش دشمنی در سینه‏‌ها و کینه‏‌های برافروخته، در دل‏‌ها جایگزین شده بود».

با نظر به این روایات به خوبی می‌توان به این حقیقت دست یافت که جامعه اسلامی از این سه مؤلفه وحدت آفرین برخوردار است.

به گونه‌ای که هدف تمام مسلمانان از تمام مذاهب برپایی کلمه توحید در سطح جهان است و از سوی دیگر تمام ایشان پیامبر اکرم(ص) را به عنوان هادی و مرشد خویش قبول دارند، علاوه بر اینکه تمام فرق مسلمانان از شیعه و اهل تسنن در این زمینه وحدت نظر دارند که قرآن کریم، نقشه راه جامعه اسلامی برای رسیدن به قله‌های نیک بختی و سعادت است.

 به همین خاطر در طول تاریخ هرگاه حاکمیت‌ها و استعمار که منافع خویش را در بر هم زدن وحدت مسلمانان می‌دیده‌اند تلاش می‌کرده‌اند با بهانه‌های واهی بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند و هر گاه مسلمانان از دست‌های شوم ایشان رهایی پیدا می‌کرده‌اند با الفت و مهربانی در کنار یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.