خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: در دسامبر سال ۲۰۱۹ رسانه‌های چینی از شناسایی ویروسی مهلک در شهر ووهان خبر دادند؛ ویروس کوچکی که جان خیلی‌ها را گرفت و کشوری که به دلیل قدرت اقتصادی خود به یکی از قدرت‌های قدرتمند منطقه و دنیا تبدیل شده بود را درگیر جنگی ناباورانه کرد و بعدها در دسامبر سال ۲۰۱۹ از سوی بهداشت جهانی شیوع این بیماری در بیشتر نقاط دنیا اطلاع رسانی شد.

اما آنچه واضح است این‌که مهم‌ترین عوامل مهم انتشار سریع این ویروس به کشورهای دیگر وجود پروازهای بین‌المللی مستقیم و هم‌چنین سفرهای مرزی زمینی است؛ ناگاه ۳۰ بهمن‌ماه وجود این ویروس در ایران اطلاع‌رسانی می‌شود؛ این خبر همه دنیا را متحیر کرد که با رسیدن ویروس به ایران در قم مشاهده می‌شود در حالی که این شهر نه فرودگاه بین‌المللی دارد و نه جزو شهرهای مرزی کشور است.

قم هم در رسانه‌ها منشأ آلودگی و مبدأ شروع انتشار کرونا ویروس می‌شود؛ شبکه‌های معاند و ضد انقلاب با هماهنگی رسانه‌ها به عنوان افراد پیاده نظام خود اقدام به تخریب این شهر کرده و پروژه‌ای به نام «قم هراسی» را شروع می‌کنند.

اما این تخریب با چه اهدافی صورت گرفت؟ شهر قم پایگاه اصلی معارف اهل بیت علیهم السلام و مبدأ و خاستگاه انقلاب اسلامی است و بزرگترین حوزه علمیه را در دل خود جای داده است پس رسانه‌ها و دشمنان از مدت‌ها قبل برای این شهر خواب‌هایی را دیده و آخرین توطئه خود را در شهر قم اجرا کردند.

قم هراسی؛ دردی خطرناک‌تر از کرونا برای قمی‌ها

نرگس زارعیان که یک فرهنگی است و از این همه فضاسازی و شایعات علیه شهر قم غمگین است، درباره قم هراسی به خبرنگار مهر می‌گوید: من ۱۱ سال است که مربی دینی در یکی از مدارس پایتخت هستم با شروع بحران و وقتی که رسانه ملی از فوت دو نفر در قم خبر داد روز بعد در مدرسه معلمان با حضورم در دفتر مدرسه مشغول پچ پچ کردن شدند.

وی افزود: یکی از معلمان با لحن کنایه آمیزی گفت که قم منشأ آلودگی است ما چه گناهی کردیم که باید تاوان نزدیکی به شهر قم را بدهیم چرا این شهر را قرنطینه نمی‌کنند تا دیگر شهرها در امان باشند.

این فرهنگی می‌افزاید: برای من این شایعات و هم‌چنین وجود فیلم‌ها و اخبار کذب در فضای مجازی و سیاه نمایی درباره شهر قم از خود ویروس خطرناک است.

یک شهروند دیگر قمی نیز عنوان می‌کند: دشمن قبل از شروع و انتشار این ویروس به قم چشم طمع داشته و برای آن برنامه‌ها داشته است؛ از تغییر پوشش زنان گرفته تا معماری و غیره که همه و همه توطئه‌های دشمنان است.

محسن کریمی بیان می‌کند: چرا که قم قلب تپنده انقلاب اسلامی است، مهد تشیع است و دشمن که با حضور مردم در ۲۲ بهمن و هم‌چنین در تشیع بی‌سابقه سردار خود شهید حاج قاسم سلیمانی با پستی و خاری شکست خورده راهی جز ایجاد این شایعات نداشته است.

وی می‌افزاید: مسئولان قمی با جرأت خبر فوت دو نفر کرونایی را اعلام کردند و همه کشور را با اعلام این خبر بیدار کردند اما متأسفانه به جای تقدیر از درستی و صداقت قمی‌ها، آماج توطئه‌ها و شایعات قرار گرفتیم؛ مردم قم باید هم ویروس کرونا را تحمل می‌کردند و هم ویروس شایعات و تخریب وجه شهر قم را.

شهر انقلاب قربانی یک توطئه رسانه‌ای شد

یک استاد حقوق دانشگاه و مؤلف حوزه حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل سلامت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه قم هراسی می‌گوید: قم به عنوان قلب جغرافیای ایران و قلب ارزش‌های عقیدتی ایران این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا نقطه کانونی اخبار و شایعات شده است؛ در خصوص این شایعات که گاه منشأ آن اظهارات غیر دقیق برخی مسئولان غیرمتخصص در عرصه بهداشت بوده واقعیت‌های غیر قابل کتمانی گفته شد.

سید محسن قائمی بیان می‌کند: قم منشأ و عامل کرونا در کل کشور نبوده و تنها اولین مورد ابتلاء در این شهر تشخیص داده شده است هم چنان که ادعای وجود فرودگاه و ادامه سفرها و قضیه طلاب چینی جامعه المصطفی بارها و بارها تکذیب شده است.

قم منشأ و عامل کرونا در کل کشور نبوده و تنها اولین مورد ابتلاء در این شهر تشخیص داده شده است

وی عنوان می‌کند: هم‌چنین مبارزه با رویکردهای بهداشتی و علمی و ادعای تناقص آن با داده‌های مذهبی این شبهه نیز طبعاً با حمایت مراجع معظم تقلید و فتاواهای رسانه‌ای شده ایشان در حجت بودن و تکلیف بودن عمل به دستورات پزشکان نشان از نادرست بودن خود دارد.

به گفته این استاد حقوق، همه موارد را باید در یک نکته و آن هم «اصل راستی آزمایی خبر» به عنوان اصل مهم در حوزه حقوق مورد توجه باشد و در حقیقت آنچه که حقوق برای ملت ایران و اساساً مخاطب هر مطلبی توصیه می‌کند این است که منبع خبر، منبعی فاسق و غیر معتبر و غیر متخصص نباشد.

وی اظهار می‌کند: نباید فقط به محتوای خبر اعتماد کرد و حتماً بایستی به جستجو و اطمینان از صحت خبر پرداخت نه آنکه با بازنشر خبر غیر دقیق بنیان‌های اعتماد در جامعه را متزلزل و به پدیده‌ای به نام «قم هراسی» دامن زد.

قم هراسی؛ پروژه‌ای برای نشانه گرفتن هم‌بستگی مردم

قائمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف این پروژه برای قم، می‌گوید: تحلیلی که برای «قم هراسی» می‌توان داشت و به آن توجه کرد این است که هراس از قم به معنای هراساندن از هویت است نه هراساندن از ساختار و کالبدی به نام قم؛ هراس از آن چیزی است که هویت دینی و حاکمیتی به‌واسطه آن تعریف می‌شود.

وی عنوان می‌کند: از این جهت این پدیده رسانه‌ای بیشتر تمرین هم‌بستگی مردم و انسجام ملی را نشانه گرفته است که حاصل آن تفرقه و دوری دل‌های مردم خواهد بود آن هم دل‌هایی که در عرصه‌های مختلف از جمله شهادت حاج قاسم و انتخابات به هم نزدیک شده است.

این مؤلف حوزه حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل سلامت بیان می‌کند: طبعاً با توجه به جنگ بیولوژیک بودن ویروس کرونا نمی‌توان به پیامدهای آن یعنی قم هراسی نیز خوش‌بین بود در حقیقت تحقیر هویت یک شهر و شهروندان آن یک ذهنیت منفی و آسیب روانی است که ایجاد آن به سادگی ولی از بین بردن آن زمان زیادی لازم است.

تحلیل قم هراسی از دیدگاه بین‌الملل

وی به محل جدال بین چگونگی انتشار کرونا در عالم بین‌الملل بین چین و آمریکا اشاره دارد و بیان می‌کند: در فضایی که هنوز انتساب آزمایش ابداع و انتشار ویروس کرونا در عالم حقوق بین‌الملل میان چین و آمریکا غیر مشخص و محل مجادله است چگونه می‌توان عامل مرگ همه قربانیان ایرانی را قم دانست؟

به گفته قائمی، به عبارت دیگر گرچه در حقوق مسئولیت کیفری و مدنی عامل انتشار دهنده ویروس و ناقل بیماری در نظر گرفته شده است ولی بر مبنای محاسبات علمی نمی‌توان قم را به عنوان یک عامل در نظر گرفت.

رابطه سببیت میان قم و قربانیان این روزها وجود ندارد تا بخواهیم به قم هراسی ناشی از کرونا هراسی اعتقاد پیدا کنیم

وی می‌گوید: به عبارتی رابطه سببیت میان قم و قربانیان این روزها وجود ندارد تا بخواهیم به قم هراسی ناشی از کرونا هراسی اعتقاد پیدا کنیم و قرنطینه نکردن آن را عامل همه اتفاقات اخیر بدانیم از نظر حقوقی باید بر مدعیان ثابت شود میان قم و شهروندان قمی با شیوع کرونا رابطه سببیت وجود داشته باشد تا همه این اتفاقات را پای قم و قرنطینه کردن آن بنویسند.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: با توجه به همه اطلاعاتی که همه مخاطبان و خوانندگان از این ویروس فراگیر دارند بعید است بتوان در داخل کشور عامل اصلی و محل ویروس را تشخیص داد همان‌طور که در خیلی از موارد فرد الف نمی‌تواند دلیل کرونای خود را سرایت از فرد مشخصی به نام ب بداند و طبعاً در فضای بین شهرها این اتفاق نمی‌تواند بیافتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درستی و صداقت مسئولان در بیان خبر ابتلای دو نفر در قم به ویورس کرونا، بیان می‌کند: به نظر می‌رسد قم عامل کرونا نبوده و تنها محل تشخیص نخستین اولین مورد ابتلای به کرونا است، قضیه‌ای صحیح و قابل اعتماد به نظر می‌رسد و از این حیث که پیش از شیوع گسترده این ویروس سنسور آن را در کشور به صدا درآورد قابل احترام است.

قم هراسی، پروژه‌ای برای نابودی هویت ایرانی

قائمی بیان می‌کند: در خصوص اطلاع رسانی ویروس در کشور به نظر می‌رسد تأخیری صورت نگرفته است زمان اعلام نیز متأثر از انتخابات نبوده است.

به گفته وی، چنان که تقریباً ۲ روز پیش از انتخابات در قم اطلاع رسانی شد و در همان ساعات اولیه مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تعطیل شد مسئولان هم همه اعمال مذهبی و زیارت‌ها را محدود کردند.

استدلال‌ها و تحلیل‌های حقوقی نشان می‌دهد که تبدیل کرونا هراسی به قم هراسی نوعی نابودی هویت ایرانی است و این سوال در ذهن می‌آورد که آیا کرونا در ایران از کرونا در بقیه کشورها متفاوت است؟ یا رسانه‌هایی بی توجه به منافع ملت ایران آن را متفاوت جلوه می‌دهند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.