به گزارش روز دوشنبه مرکز خبر مسجد جمکران، ابراهیم صدوقی با اشاره به جایگاه رفیع شهر مقدس قم در نشر بین‌المللی معارف قرآن و تعالیم اهل‌بیت(ع) و مأموریت اعتاب مقدس مثل مسجد مقدس جمکران در معرفت افزایی، ایجاد انس و تبیین وظایف منتظران در عصر غیبت اظهار کرد: در ارتباط با موارد پیرامونی مسجد مقدس جمکران نیز متناظر با چشم‌انداز فرهنگی، اجتماعی و خدماتی مطالعات گسترده‌ای توسط گروه مشاوران این مکان مقدس که از اساتید برجسته کشوری در موضوع شهرسازی هستند انجام‌شده است.

وی با تأکید بر این‌که اطراف مسجد مقدس جمکران با شعاع مشخص باید زمینه حیات باشد و نه ممات، گفت: با عنایت به دلایل کارشناسی شده، تصمیم برخی مسئولان شهر قم مبنی بر احداث قبرستان در اطراف این مسجد مقدس خلاف آیین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان ها و ضوابط شهرسازی بوده و حداقل فاصله ۱۰ کیلومتری برای قبرستان موردنظر تا محدوده شهری جمکران رعایت نشده است و لذا احداث آرامستان مذکور به صلاح شهر مقدس قم و این مکان مقدس نبوده و مخالف آن هستیم.

وی با تأکید بر این‌که طرح‌هایی از این نوع، قبل از رسانه‌ای شدن باید در جلسات تخصصی استان با حضور نمایندگان مسجد مقدس جمکران موردبررسی قرار گیرد، ابراز کرد: احداث آرامستان شرایط خاصی دارد که قاعدتاً باید در زمین‌های غیرقابل بهره‌برداری در سایر امور و معمولاً در حاشیه شهرها و مسیری که امکان توسعه نباشد، قرار گیرد؛ ولی متأسفانه برخی از مسئولان بدون در نظر گرفتن همه جوانب، از احداث این آرامستان در ضلع جنوبی مسجد مقدس جمکران خبر دادند.

صدوقی ادامه داد: احداث این آرامستان به‌طور حتم از طرح‌های مزاحم توسعه‌ای شهر مقدس قم است و با اهداف و برنامه‌های این مکان مقدس سنخیت ندارد و لازم است هرگونه اقدام عمرانی در پیرامون مسجد جمکران با در نظر گرفتن ملاحظات فنی، فرهنگی و قانونی این مکان مقدس صورت گیرد.

گفتنی است مدتی قبل مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: آرامستان جدید قم به مساحت ۳۶۰ هکتار در۲ کیلومتری مسجد مقدس جمکران احداث می‌شود.

حسن صبوری در جلسه کارگروه زیربنایی قم ابراز کرد: طرح احداث این آرامستان از سال ۹۲ در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این آرامستان در ۲ کیلومتری مسجد جمکران و با حفظ فاصله کارشناسی شده از این محل مقدس احداث می‌شود.

وی عنوان داشت: ۱۰۰ هکتار از مساحت ۳۶۰ هکتاری این آرامستان به فضای سبز شهری تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.