اول همه چیز عادی بود، مثل همیشه باران می‌بارید، اما ناگهان شدت بارش به اندازه ای زیاد شد که انگار دوش آسمان بر روی قم باز شده است و صدای هراسناک غرش رعد و برق برای ساعتی همه جای استان شنیده شد.

هواشناسی پیش بینی رگبار و بارش باران را کرده بود اما شاید کسی احساس چنین بارشی در قم را نداشت تا جایی که انگار مسئولان و مردم هم به طور کامل آماده نبودند، بیشتر معابر شهری دچار آبگرفتگی شد و مهمتر از همه سیلابی در ابتدای جاده اراک در محدوده استان به وقوع پیوست، این حادثه می‌توانست همراه با خسارات جانی و مالی بسیار باشد که خوشبختانه این طور نشد.

حجم و شدت سیل ناگهانی وارد شده به این مسیر به اندازه ای بود که مانع از تردد خودروهای عبوری شد و حتی واژگونی وسایل نقلیه را نیز در پی داشت تا جایی که تعدادی از خودروها و مردم حاضر در محل حادثه احتیاج به امدادرسانی داشتند، همچنین حجم زیادی از آب گل آلود وارد واحدهای تجاری مستقر در منطقه شد.

جاری شدن سیل در محور قم اراک سابقه نداشت

مدیر کل مدیریت بحران قم در این رابطه گفت: جاری شدن سیلاب جاده قم – اراک در بیش از ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته و بارش شدید باران به صورت نقطه ای در این منطقه پس از سال‌ها اتفاق افتاده است.

محسن اوروجی تاکید کرد: مسیر جاده قم – اراک پس از جاری شدن سیلاب در کوتاه ترین فرصت بازگشایی شد و در این حادثه هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشتیم.

وی تصریح کرد: سیلاب عصر دیروز در جاده اراک به سمت قم، برای ساعاتی موجب اخلال در عبور خودروها و زمینه‌ساز ترافیک شدید شد، اما با حضور به‌موقع راهداری، پلیس‌راه، هلال‌احمر و شهرداری نسبت به مسدود کردن راه و پاک‌سازی و هدایت خودروها، اقدامات لازم انجام شد.

اروجی بیان کرد: نیروهای هلال‌احمر، افرادی که در سیل گیر افتاده بودند را نجات دادند و راهداری نیز به تعدادی از خودروها که در آب با مشکل مواجه شده کمک‌رسانی کرد، در مجموع یک وانت‌بار با خساراتی جزئی از آب بیرون کشیده شد.

برخی معابر شهر قم به دلیل آبگرفتگی مسدود شد

بارش‌های روز گذشته باعث شد شهر قم با مشکلی جدی در زمینه آب گرفتگی معابر رو به رو شود تا جایی که سرپرست پلیس راهور قم گفت: به دلیل حجم بالای بارندگی در سطح شهر قم بیشتر معابر دچار آبگرفتگی و در بسیاری از زیرگذرها محدودیت‌های تردد برقرار شد.

سرهنگ غلامرضا صدفی افزود: در همین رابطه در زیرگذر خیابان عطاران،‌ زیرگذر یادگار امام،‌ بلوار حضرت معصومه(س) ورودی از سمت بلوار حضرت حمزه سید الشهدا(ع)،‌ زیرگذر بلوار انتظار و تونل غدیر محدودیت تردد اعمال شد.

وی ادامه داد: از رانندگان نیز خواسته شد از سفرهای غیرضروری به ویژه در معابری که محدودیت تردد برقرار شده بود، خودداری کنند.

شهرداری تمام توان خود را برای رفع آبگرفتگی معابر به کار گرفت

درهمین راستا مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم نیز با اشاره به سیلاب ایجادشده در مسیر جاده اراک از تپه سلام به سمت بقعه امامزاده جمال‌الدین خاطرنشان کرد: در همان دقایق اولیه مسیر جاده اراک با همکاری نیروهای شهرداری مسدود شد؛ البته وقوع این سیلاب در محدوده خارج شهر بوده و اقدام شهرداری نیز برای کمک به نیروهای راهداری و راه و شهرسازی فرامنطقه‌ای بوده است و تلاش صورت گرفت پشتیبانی لازم از این نهادها صورت گرفته تا مشکل سریعا رفع شده و خطری شهروندان را تهدید نکند.

سیدمحسن میرهادی با اشاره به بارش شدید باران در شهر قم اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی تمام نیروهای شهرداری در بخش‌های مختلف از جمله خدمات شهری و آتش‌نشانی در حالت آماده باش بودند و اقدامات لازم را در زمان بارندگی انجام دادند.

وی تصریح کرد: در برخی معابر شهر آبگرفتگی معابر صورت گرفت و به همین خاطر تونل غدیر در پی آبگرفتگی به سرعت با اقدام به موقع نیروهای شهرداری مسدود شد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم با تاکید بر اینکه شرایط معابر شهر از نظر آبگرفتگی به سرعت مناسب شد و تردد روان در آن جریان گرفت افزود: نیروهای خدمات شهری در مناطق مختلف فعال و آماده باش هستند و در صورت بروز هر مشکلی اقدام به رفع آبگرفتگی و تسهیل در عبور و مرور شهروندان خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه همچنان مسیر بلوار شهید سلیمانی (نام جدید بلوار زائر در بستر رودخانه قمرود) مسدود بوده و تردد جریان ندارد تصریح کرد: با توجه به افزایش چشمگیر سطح آب ورودی به رودخانه، تصمیم بر این است که همچنان مسیر این بلوار مسدود باشد.

گفتنی است شدت بارش‌های روز گذشته و آبگرفتگی برخی معابر شهری و منازل در قم به حدی بود که در ذهن مردم سابقه نداشت، به همین دلیل شمار زیادی از مردم تلاش کردند وضعیت به وجود آمده را با گرفتن عکس و فیلم به زبان تصویر با دیگران به اشتراک بگذارند.

عصر روز گذشته در کمتر از نیم ساعت بیش از ۱۵ میلیمتر بارندگی در شهر قم صورت گرفت و موجب جاری شدن روان آب در برخی مناطق شهری شد./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.