در همین حوالی و چند صد متر آن‌طرف خانه‌هایمان اتفاقی در حال رخ دادن است که  بوی ناب انسانیت از آن بر مشام می‌رسد و آدم را به آینده این کره خاکی امیدوار می‌کند، این صحنه‌ها حقانیت  شعر سهراب را دوباره اثبات می کند جایی که گفت "زندگی خالی نیست، مهربانی هست، ایمان هست".

زندگی این افراد سرشار از مهربانی است، مملو از ایمان است، آن‌ها برای اینکه شقایق‌های پژمرده و گرفتار در تخت‌های بیمارستانی پرپر نشوند، زندگی می‌کنند، نفس می‌کشند و اگر پای حرف دلشان بنشینی زحمتی جز تماشای کوتاه و دلنشین لبخندشان برایت نخواهند داشت.

انسان‌های مهربان و ناب مانند دانه‌های مرواریدی هستند که در تمام دنیا پراکنده‌شده‌اند و زندگی بدون حضور این افراد به‌صورت بسیار عجیبی سخت و جانکاه است. انسان هایی که وجودشان گرمابخش عصر یخبندان دنیایی است که روح مادی گرایی و فرد محوری بر حاکم شده است.

در شرایط طبیعی عقل حکم می‌کند انسان از حضور در خط قرمز بیماری کرونا که احتمال واگیری در آن بیش از ۹۰ درصد است خودداری کند اما هستند افرادی که برای نجات جان همنوعان خود تمام معادلات مادی شکسته و در صف مقدم مبارزه با کووید ۱۹ قرار می‌گیرند.

شیوع کرونا عرصه‌های مختلف زندگی، دل مشغولیها و روال عادی زندگی را به‌شدت متحول کرده و همچنان آینده دقیقی از زمان پایان همه‌گیری این ویروس مرگبار توسط دانشمندان و متخصصان قابل‌تصور نیست.

نقش اول مقابله با کرونا در بر عهده کادر درمان و پرستاران است و به‌حق لقب مدافعان سلامت به این افراد، لقب به‌جایی است اما در کنار آن‌ها حضور نیروهای داوطلب جهادی نیز بسیار پررنگ و ارزشمند جلوه می‌کند.

زوج طلبه و زوج پزشک بر بالین بیماران​

اما دراین‌بین مدافعان سلامت حساب جداگانه‌ای دارند، روزی خبر می‌رسد دو دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم که قرار بود نهم فروردین‌ماه مراسم عروسی خود را جشن بگیرند، هم‌اکنون در لباس خدمت به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ماندند و شب عروسی را نیز بر بالین بیماران کرونایی گذراندند تا معنای تازه‌ای به انسانیت و ازخودگذشتگی در دفاع از سلامت جامعه ببخشند.

همچنین زوج طلبه دیگری هم که شیوع کرونا مراسم عروسی آنها را لغو کرده بود، تصمیم عاشقانه دیگری می گیرند و با حضور در یکی از مراکز درمانی قم مشغول خدمت به بیماران کرونایی می شوند، از این دست کارها در گوشه و کنار شهر کم نیست و چشمه زلال معنویت و همنوع دوستی می جوشد.

کاری که این دو زوج طلبه و پرستار قمی انجام دادند فراتر از هرگونه رنگ و بوی سیاسی، جناحی، دینی و کلیشه‌ای دیگری است که بعضا از آن‌ها یاد می‌شود، تنها می‌توان جلوه‌ای انسانیت را بر آن نهاد که به الگوهای پویا و زنده‌ای برای نسل جدید تبدیل شود که اصول و موازین اخلاقی و دینی را در دل خود دارد و نیاز به هیچ شرح و حاشیه زدن بیشتری ندارد.

هیچ گروه یا فردی نباید از این قبیل خودگذشتگی  و کارهای ناب جهادی تفسیر جناحی و سیاسی کرده و فعالیت های خالصانه آنها را به دستمایه ای جهت امتیازگیری نهادی در دوران بعد از کرونا تبدیل کند.

در ادامه خبرهای خوش و امیدوارکننده کرونایی استان ۶۰ پزشک متخصص قمی در گام دوم طرح «مطب در خانه» مشارکت کرده و از طریق فضای مجازی اقدام به مشاوره و پاسخگویی به بیماران می‌کنند. در گام نخست اجرای طرح «مطب در خانه»، ۳۳ پزشک متخصص استان حضور داشتند که در این ایام اقدام به مشاوره و پاسخگویی از طریق پیام‌رسان واتساپ می‌کردند.

به گفته مسوولان سازمان نظام پزشکی قم، شبانه‌روز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ پیام را پاسخ و مشاوره پزشکی لازم را ارائه می‌دادند، تصریح کرد: با توجه به استقبال مردم از این طرح و درخواست پزشکان دیگر مشارکت در آن، گام دوم این طرح از امروز و با حضور بیش از ۶۰ پزشک در قم آغاز شد.

زیبایی و اهمیت دوچندان این اقدام پزشکان قم زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم تمامی این پزشکان داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مالی در طرح شرکت کرده‌اند و به‌صورت شبانه‌روز پاسخگوی مردم هستند.

همچنین رییس ستاد کمک‌های مردمی قرارگاه کریمه اهل‌بیت(س) نیز اعلام کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد ریال کمک‌های مردمی در گل‌ریزان مجازی ویژه مبارزه با کرونا جمع‌آوری‌شده است که انتظار داریم این رقم تا ۱۰ برابر افزایش یابد.

محمود پارچه‌باف رییس ستاد کمک‌های مردمی قرارگاه کریمه اهل‌بیت(س) یکی از دغدغه‌های مهم تهیه ماسک و اقلام پزشکی بود که سه کارگاه فعال با حضور ۱۰۰ نفر از بانوان توسط بسیج دانشجویی استان شکل‌گرفته است که در این کارگاه‌ها روزانه ۸ هزار ماسک تولید می‌شود.از نیازمندان پنج هزار مورد سبد کالا از سوی سپاه و پنج هزار سبد کالا از سوی اوقاف تهیه شد و کمیته امداد تلاش کرده است این موازی کاری‌ها از بین برود.

و چه بسیار فعالیت‌های ریزودرشتی که توسط گروه‌های خودجوش مردمی بی‌سر صدا در کارگاه‌های کوچک و گوشه و کنار شهر در حال انجام است که هرگز در قاب دوربین ها ها قرار نگرفته است.

گروه‌های جهادی از زمره این افراد هستند که مانند اتفاقات طبیعی و غیرمترقبه دیگر در خط مقدم حادثه قرارگرفته و بخش مهمی از نیازهای امروز مراکز درمانی را تأمین می‌کنند، غسل متوفیان کرونایی و کفن‌ودفن آن‌ها توسط این افراد نقطه اوج فداکاری‌های گروه‌های جهادی داوطلب است.

در کنار آن عده زیادی از طلاب نیز در مراکز درمانی استان مشغول خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی و کادر پزشکی هستند که با حضور شبانه‌روزی خود در بیمارستان‌ها، باری از کارهای سنگین این روزهای مراکز درمانی قم را بر دوش می‌کشند.

استقبال بی‌نظیر گروه‌های جهادی برای خدمت به بیماران کرونایی

در همین رابطه مسئول کمیته جذب و ساماندهی نیروهای جهادی داوطلب دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: بسیاری از داوطلبان خدمات روزهای متوالی پشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی قم با گریه و خواهش برای خدمت به مردم التماس می‌کردند و دقیقاً اتفاقات روزهای هشت سال دفاع مقدس در حال تکرار شدن است.

احمد نامداری افزود: برخی از این افراد حتی حاضر بودند فقط به‌عنوان نیروی خدماتی در بیمارستان حضور پیداکرده و "تی" بکشند، تأثیر مشارکت‌های مردمی بسیار تجربه گران‌قدر و ارزشمندی در مسیر مبارزه با بیماری کرونا در قم بود.

وی عنوان کرد: اتفاقات عجیب این روزهای مراکز درمانی قم تمام‌شدنی نیست، در سالن بیمارستان فرقانی ناگهان دیدم یکی از اساتید سطوح بالا حوزوی و افراد شاخص کشوری در حال" تی" کشیدن فضای بیمارستان است و نظیر این صحنه‌ها بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط بسیار عمیقی بین بیماران و روحانیت در مراکز درمانی قم برقرار شده و برخی از بیماران به دلیل همین علاقه و پیوند ایجادشده، غذا و داروی خود را فقط از طلاب جهادی می‌گیرند و با اشک و لبخندهای آن‌ها، گریه می‌کنند و لبخند می‌زنند.

نامداری تصریح کرد: چیزی که نظام سلامت قم امروز به آن ایمان آورده نقش سازنده رکن معنویت در کنار فرآیند طبیعی درمان است که در افزایش روحیه و شکست بیماری کرونا نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد.

وی افزود: در روزهای نخست شیوع کرونا در قم، کادر درمانی و نیروهای خدماتی بیمارستان‌های قم به ریزش روبه‌رو بود و در همین‌جا بود که طلاب جهادی با حضور پرشور و پرشمار خود این خلأ مهم را در این اوضاع حساس پر کردند.

نامداری ابراز کرد: حضور این افراد صرفا مختص به بیمارستان‌ها نیست و به دلیل همه‌گیری کرونا در بین پرسنل مراکز نگهداری معلولین، کودکان استثنایی و غیره بسیاری از طلاب امروز به این مراکز نیز روانه شدند.

وی یادآور شد: با حضور طلاب در بیمارستان‌ها، فضای مراکز درمانی قم کاملاً متحول شده و روح معنویت و فداکاری بیش از گذشته در بین کارکنان بیمارستانی قم جریان یافت و مراسم‌های معنوی متعددی مانند برپایی مجالس دعا، روضه و مناجات شکل‌گرفته است.

وی همچنین گفت: امروز تمام ظروف یک‌بارمصرف مراکز درمانی قم توسط یکی از هیات های مذهبی استان تأمین می‌شود و هیات های دیگر نیز هرکدام به نحوی در تأمین و تهیه ماسک، ضدعفونی معابر و تأمین غذای مراکز درمانی ورود پیداکرده‌اند.

نامداری در پایان اظهار کرد: بعد از موفقیت قابل‌توجه الگوی استفاده از نیروهای جهادی در مراکز کرونایی، بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار ارائه و عملیاتی کردن آن در استان‌های دیگر هستند.

هیات های مذهبی پیشگام در شکست کرونا

رییس هیات های مذهبی قم نیز در گفت‌وگو با ایرنا، ابراز کرد: از ساعت اولیه شیوع کرونا در قم، شورای هیات های مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی پیش‌قدم شده و با همکاری مرکز بهداشت به آموزش رابطین بهداشت در هیات های استان پرداخت.

وی اضافه کرد: در همین راستا ۱۶ موکب سلامت هیات های مذهبی در سراسر قم برپاشده و به کار آموزش و پخش برشورهای بهداشتی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: ضدعفونی مساجد، محلات، معابر، خودروها و منازل شهروندان با رضایت خودشان ازجمله اقدامات موکب‌های سلامت قم است.

اشعری اظهار داشت: شناسایی خانواده‌های نیازمند توسط موکب داران و اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و سرگرمی برای این خانواده‌ها نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم مسابقه «کرونا خوب یا بد» انجام و پویش «سفیه النجاه» با قرائت زیارت عاشورا هر شب ساعت ۱۹ توسط مداحان شاخص در فضای مجازی از شهادت امام هادی«ع» تا نیمه شعبان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با کمک خیرین و هیات های مذهبی،بسته‌های ضدعفونی و بهداشتی تهیه‌شده و توسط موکب داران سلامت بین نیازمندان توزیع می‌شود.

اشعری یادآور شد: در روز نخست عید نوروز که مصادف با شهادت امام موسی کاظم«ع» بود، بسته‌های غذایی با کمک خیرین و هیات های مذهبی تهیه و در روز تولید امام حسین «ع» در بین اقشار ضعیف جامعه توزیع شد.

وی گفت: هیات های مذهبی کمک یار پرستاران و کادر درمانی در بیمارستان‌های قم بوده و بسته‌هایی با کمک دفتر نمایندگی آستان قدس در روزهای آینده به مراکز درمانی قم ارسال می‌شود و کادر درمانی و بیماران یک وعده میهمان غذای تبرکی حرم امام رضا «ع» خواهند بود و در این دیدار با حضور مداحان از تلاش‌های کادر درمانی تقدیر خواهد شد.

در پایان می‌توان ادعا کرد که قطعاً یکی از دلایل بحران امروز کشورهای غربی در کنترل بیماری کووید-۱۹ فقر و ضعف آن‌ها در وجود گروه‌های داوطلب جهادی و ازجان‌گذشته است از سرمایه‌های بزرگ و مهم اجتماعی است و باید قدردان این انسان‌های فداکار و ازخودگذشته باشیم.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام وزارت بهداشت  تا  ساعت 14، دیروز ۱۰ فروردین۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،۲۹۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی‌شده براثر این بیماری به ۳۸۳۰۹ مورد رسید.

بر اساس این گزارش متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۶۴۰ تن رسید.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.