محمد خلیلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: واردات به قم صرفا جنبه مصرفی در بازار را ندارد و بسیاری از کالاهای وارد شده به قم با استفاده در زنجیره تولید واحدهای صنعتی، در رونق اقتصادی استان موثر است.

وی افزود: این کالاها عمدتا از کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان وارد استان می‌شود و در تولید کالاهای مهم و مورد نیاز مردم همچون لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم گمرکات استان در مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت:‌ یکی از مهمترین وظایف گمرکات قم جلوگیری از قاچاق کالا به استان و حمایت از چرخه تولید واحدهای صنعتی فعال درقم است.

خلیلی بیان کرد: سطح نظارت‌های خود را بر امر مبارزه با قاچاق افزایش داده‌ایم و امسال توانستیم با کمک سایر دستگاه های متولی همچون سازمان صمت و نیروی انتظامی،‌ مانع از حجم زیادی قاچاق کالا به قم شویم.

وی ادامه داد: همچنین برای کمک به فعالان اقتصادی استان به دنبال آن هستیم تا در سال آینده میانگین ترخیص کالا از گمرکات قم برای صادرات در کمتر از سه ساعت و برای واردات در کمتر از سه روز انجام شود.

وی با اشاره به این که فعالیت گمرکات قم نقش بسیار زیادی درشکوفایی اقتصاد استان دارد،‌ گفت: هرچه فرآیندهای گمرکی در قم با سرعت بیشتری انجام شود،‌ چرخه تولید و اشتغال استان با رشد بالاتری مواجه می‌شود که در همین راستا تلاش می‌کنیم کنترل‌های مزاحم و ملموس کالاها در گمرکات استان کاهش یابد و به‌جای آن از کنترل‌های هوشمند و غیرملموس استفاده شود.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ تن فرصت اشتغال ایجادشده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه ۱۰۰ هزار تن کالا در قالب محصولاتی همچون گرانول،‌ پفک، کفش و صندل، شمش سرب، مواد و محصولات پلاستیکی و شیمیایی و هیدروکربن به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار از گمرکات قم صادر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.