خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: چند روز آینده کشور با یک رویداد مهم سیاسی روبرو است؛ برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری رویداد مهمی است که قرار است با حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی مانند انتخابات دوره‌های قبل، آن را به بهترین شکل رقم زده و در تغییر سرنوشت خود سهیم باشند.

هر چند انتخابات دوره‌های گذشته هم حائز اهمیت بوده و از حساسیت‌هایی هم برخوردار بوده است اما انتخابات این دوره با توجه به شرایط خاص کشور حساسیت بیشتری دارد؛ این دوره از انتخابات با توجه به تحریم ظالمانه‌ای که دشمن بر ملت و کشور تحمیل کرده است با شرایط خاصی روبرو است چرا که دشمن به این انتخابات چشم دوخته و معتقد است که مردم با توجه به فشار اقتصادی از مسئولان فاصله گرفته و مشارکت مردم هم کم‌رنگ خواهد بود.

با بررسی و نگاهی اجمالی به حوادث اخیری که در ماه‌های گذشته در کشور رخ داده از نسبت دادن اغتشاشات اخیر به اسم اعتراض به تغییر و اصلاح قیمت بنزین گرفته که به‌رغم این‌که مردم از این شرایط ناراضی بودند اما با اغتشاشات اخیر هم همراهی نکرده و با برپایی راهپمایی آن را محکوم کردند و مراسم میلیونی تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حضور چشمگیر ملت از همه اقوام، طوایف و جریان سیاسی و عقیده‌های مختلف بیانگر این نکته است که مردم با نظام و رهبری خود همراه هستند.

در یک مصاحبه میدانی که خبرنگار مهر از اقشار مختلف مردم انقلابی قم داشته این نکته مهم حائز اهمیت است که بیشتر مصاحبه شوندگان بر مشارکت در انتخابات تأکید داشته و اعتقاد دارند با بلوغ فکری و بصیرت باید در این دوره کاندیدای اصلح را انتخاب کنند.

ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات

علی بیدآبادی، شهروند ۵۵ ساله قمی است که ۲ سال است که بازنشسته شده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انتخابات پیش رو می‌گوید: مشارکت در انتخابات از نظر من یک امر ضروری است مگر می‌شود من و سایر مردم نسبت به امور سیاسی و سرنوشت کشور بی‌خیال باشیم همان‌طور که در انتخابات گذشته هم حضور داشتیم در این دوره هم حضور خواهیم یافت.

به گفته وی، اعتراض و نارضایتی از عملکرد مسئولان و نمایندگان وجود دارد ولی به این معنی نیست که منکر وظیفه شرعی خودم باشیم باید در این دوره بیشتر دقت کنیم تا یک کاندیدای اصلح و شایسته وارد مجلس شود؛ کاندیداها هم در قبال رأی مردم مسئول هستند، چرا که رأی مردم حق الناس است و آن‌ها باید در قبال عملکرد خود جوابگو باشند؛ برخی نمایندگان فعلی مجلس آن طور که باید و شاید عملکرد مطلوبی نداشتند.

برقراری شرایط یکسان برای همه کاندیداها

در یکی از بازارهای شهر قم با یک بانوی قمی باب گفتگو را باز می‌کنم؛ او در این گفتگو بیان می‌کند: باید شرایط مساوی برای همه کاندیداها وجود داشته باشد تا مشارکت در انتخابات هم افزایش یابد. به نظر من وجود تنوع بین کاندیداها و هم‌چنین حضور کاندیداهایی که واقعاً مردمی و دارای تخصص و توانمندی هستند و خود را در بطن مردم بدانند باعث ایجاد انگیزه برای حضور در انتخابات می‌شود.

وجیهه رحمانی این بانوی کارمند قمی می‌افزاید: کاندیداها وقتی در شرایط تبلیغات و مناظره قرار می گیرند وعده‌های مختلفی به مردم می‌دهند اما وقتی روی صندلی مجلس نشستند از یاد می‌برند که همین مردم بودند که با رأی خود آن‌ها را به مجلس رساندند پس باید در وعده‌هایی که می‌دهند خدا را در نظر بگیرند ممکن است مردم از شرایط کنونی ناراضی باشند و عرصه اقتصادی کمر آن‌ها را شکسته باشد ولی با رأی خود امیدوار به بهبود شرایط مناسب هستند.

مسئولان فاصله خود را از مردم کم‌تر کنند

یک شهروند دیگر قمی نیز در مصاحبه خود می‌گوید: مردم هرگز از نظام و رهبر فاصله نگرفته‌اند و در همه شرایط پای نظام ایستاده‌اند اما برخی از مسئولان عملکرد مطلوبی نداشته‌اند در شرایطی که مردم با فشارهای اقتصادی روبرو هستند بازهم معتقد به نظام هستند. باید مسئولان فاصله خود را از مردم را کم‌تر کنند.

اگر دست رانت خواران و مفسدان اقتصادی کوتاه شود بسیاری از این مشکلات کاهش می‌یابد

محمد محمدی زاده که مغازه عطاری دارد و در چهار راه بازار قم ۲۲ سال در این زمینه فعالیت داشته است، می‌افزاید: درست است که تحریم اقتصادی باعث شده فشارهایی بر مردم تحمیل شود ولی ما در کشوری هستیم که ظرفیت صنعتی و تولید دارد و در زمینه‌های مختلف هم حرفی برای گفتن داریم، بسیاری از مشکلات به دشمن ارتباطی ندارد اگر دست رانت خواران و مفسدان اقتصادی کوتاه شود بسیاری از این مشکلات کاهش می‌یابد.

به گفته وی، وقتی فردی با رانت‌خواری و فساد اقتصاد کشور را مریض کرده چه فرقی با آمریکا و ترامپ دارد که ملت ما را زیر بار شدیدترین تحریم‌ها قرار داده؛ به نظر من مسئولان و نمایندگانی که با رأی مردم به جایی رسیده‌اند در برابر مردم مسئول هستند شاید همین عملکرد نمایندگان و بعضی مسئولان باعث بی‌انگیزه شدن مردم شده وگرنه مردم هنوز پای نظام هستند.

مردم از نمایندگان مجلس انتظار بهبود شرایط دارند

یکی از دانشجویان قمی درباره حضور در انتخابات بیان می‌کند: حضور در انتخابات را وظیفه شرعی می‌دانم ولی وقتی شرایط مردم و جوانان را می‌بینیم دلسرد می‌شوم ولی به خاطر خون شهیدان و رهبری رأی خود را به صندوق انداخته و در این انتخابات حضور خواهم یافت و می‌دانم دشمن هم به انتخابات این دوره مجلس چشم دوخته است.

مردم از کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس انتظار بهبود شرایط دارند

سارا کاوری زاده می‌افزاید: قم مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف دارد، این شهر ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری، صنعتی و… دارد اما در توسعه زیرساخت‌های قم کار شایسته‌ای انجام نشده است.

به گفته این دانشجو، آیا با توجه به حضور چشمگیر و غیر قابل وصف مردم در تشییع سردار شهید سلیمانی مسئولان از خود سؤال نکردند که دلیل عشق و ارادت مردم به این سردار شهید چیست؟ چرا همه اقشار مردم در این مراسم حضور یافته و به او ارادت داشتند، کاندیداهای مجلس هم با توجه به سیره اخلاقی سردار، خود را نسبت به رأی مردم مسئول بدانند مردم در این شرایط از کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس انتظار بهبود شرایط دارند.

گفتنی است؛ با توجه به مصاحبه میدانی خبرنگار مهر از مردم قم مهم‌ترین خواسته آن‌ها از کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس بهبود شرایط اقتصادی، رفع بیکاری جوانان، مبارزه با رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی، بهبود شرایط و توسعه شهر قم، قدم در عملی کردن وعده‌های خود به مردم و هم‌چنین بهبود تولید ملی و مبارزه با گرانی و مشکلات معیشتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.