محمود سیجانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه حمایت از ورود صنایع کم آب به قم جزو اولویت های این استان است افزود: ۹۱ درصد آب استان در زمینه کشاورزی،‌ هفت درصد در حوزه خانوار و تنها ۲ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود.

وی ادامه داد: در حالی میزان مصرف آب صنعت استان حدود ۲ درصد است که ۵۲ درصد اشتغال و ۴۰ درصد تولید ناخالص قم متعلق به صنعت است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، با اشاره به سهمیه سالیانه ۴۰ میلیون مترمکعبی صنعت قم از آب گفت: با این وجود ، تاکنون صنایع استان یک بیستم این سهمیه را مصرف کرده اند.

وی استفاده صنایع استان از فناوری های بازچرخانی آب را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای به حداقل رسیدن مصرف آب در واحدهای صنعتی باید واحدهای تولیدی استان به دنبال استفاده از بازچرخانی و استفاده مجدد از آب در این واحدها سوق داده شوند.

سیجانی ادامه داد: اولویت اصلی جذب سرمایه گذاری در استان متمرکز بر واحدها صنعتی کوچک و متوسط است ولی صنایع بزرگی که برای قم مخاطره نداشته باشد و ظرفیت های لازم در این استان وجود داشته باشد،‌به منظور تکمیل حلقه های تولیدی موجود حمایت می شوند.

در حال حاضر آب شرب شهر قم، سه شهر و ۴۰ روستای استان قم از سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد که ۸۶درصد منابع از آن‌ها بوده تأمین و مابقی از چاه‌های علی‌آباد و چاه‌های سطح شهر تأمین می‌شود.

حجم آب تخصیصی از سرشاخه‌های دز به استان قم را حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان مصرف در استان از مرز ۱۲۶ میلیون مترمکعب گذر کند و با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف آب استان و همچنین کاهش منابع آبی پیش بینی می شود این استان تنها تا سال ۱۴۰۷ آب داشته باشد.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.