در این پیان که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، ‌آمده است: باکمال تأسف حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ میرزا محمدباقر نظام که از علمای برجسته فسا بود، دار فانی را وداع گفت. این عالم ربانی عمری را در خدمت اسلام و عالم تشیع و پرورش طلاب لایق گذراند و آثار او بحمدالله نمایان است.

پیام ادامه یافته است: این‌جانب این ضایعه مولمه را به همه علمای فسا و مردم باایمان آن منطقه و بیت محترم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. خداوند روح او را با ارواح طیبه معصومین(ع) محشور گرداند و به همه بازماندگان و فرزندان ایشان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.

مرحوم حاج شیخ میرزا محمدباقر، فرزند مرحوم آیت‌الله میرزا محمود نظام شیرازی (نماینده تام‌الاختیار مراجع عالی‌قدر نجف، قم و نیز حضرت امام خمینی در مسائل شرعی) و نوه مرحوم آیت‌الله نظام العلما از نوادگان مرجع فقید مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسین آل عصفور بحرانی (برادرزاده مرحوم حاج شیخ یوسف بحرانی؛ صاحب کتاب جاودان حدائق الناظره فی عتره الطاهره) در شهر سامرا و خانواده علم و اجتهاد متولد شد.

وی تا ۴ سالگی را در سامرا گذراند و سپس همراه خانواده به شهر مقدس نجف عزیمت کرد و در مکتب‌خانه‌های قدیم این شهر قرآن، خط، حساب مقدماتی و مقداری از دروس فارسی را فراگرفت. سپس به مدرسه علوی ایرانیان نجف رفت و به دلیل هوش سرشار، مستقیم پشت میز کلاس چهارم دبستان نشست.

در سال ۱۳۳۶ برای اولین بار به ایران سفر کرد و ۳ ماه را در فسا و ۶ ماه را در شیراز گذراند و دوباره به نجف اشرف بازگشت و تا کلاس هشتم را در این شهر به تحصیل پرداخت و دوباره نجف را به مقصد فسا ترک کرد و تا کلاس دوازدهم را در دبیرستان‌های فردوسی و ذوالقدر فسا سپری کرد.

وی، تحصیلات مقدماتی را در نجف اشرف و سطح را به مدت ۵ سال در حوزه علمیه شیراز فراگرفت و مقداری از خارج فقه و اصول را نیز از محضر آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی کسب فیض کرد.

در سال ۱۳۵۳ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر حضرات آیات گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، فاضل لنکرانی، میرزا جواد تبریزی، حاج‌آقا مرتضی حائری و سید رضا صدر بهره فراوان برد و به درجه اجتهاد رسید.

وی از مبارزان برجسته انقلاب در فسا و استان فارس به شمار می‌آمد که از سال ۱۳۴۲ در کنار مرحوم والد عظیم‌الشأنش اقدامات گسترده‌ای را علیه رژیم پهلوی به سرانجام رساند.

مرحوم نظام از سال ۱۳۶۴ با رحلت پدر بزرگوارشان، امامت مسجد جامع فسا را عهده‌دار گردید که تا آخرین روزهای حیات پربرکتشان ادامه داشت.

تاسیس مدرسه علمیه حضرت جوادالائمه(ع) فسا و تعلیم و تربیت مشتاقان معارف اسلامی از دیگر فعالیت‌های این عالم مجاهد است.

حاج شیخ میرزا محمدباقر نظام پس از چند روز بستری در بیمارستان فوق تخصصی حضرت ولی‌عصر (عج) فسا و تحمل یک دوره طولانی بیماری، سرانجام یکشنبه یازدهم شهریورماه به لقاءالله پیوست.

۷۴۰۴ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.