حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری  عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران به سفر هیات سیاسی و تجاری امارات به ایران  اشاره کرد و افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که در صورت بروز هرگونه درگیری و جنگی در منطقه بازنده اصلی آنها هستند سرمایه های متراکم شده در این کشورها  خارج خواهد شد.

وی اضافه کرد: کشور عربستان و امارات در ماه های اخیر پیغام های مثبتی مبنی بر  بهبود روابط انجام داده اند که در این زمینه اقدامات کشور امارات متحده عربی پررنگ تر از عربستان سعودی بوده است.

ذوالنوری گفت:  جهت گیری و برخوردهای کشور عربستان سعودی در رابطه با ایران نیز در ماه های اخیر نسبت به گذشته مطلوب تر شده که شکل برخورد با حجاج ایرانی از نمونه های بارز آن است.

وی درادامه  سخنانش با موثر دانستن دیدار اخیر خود با سفیر انگلیس در تهران بیان کرد:سفیر انگلیس در این دیدار قول مساعد مبنی بر انعکاس و پیگیری دغدغه های طرف ایرانی را به مسئولان کشورش را داده است. این قبیل دیدارها در چهارچوب خطوط قرمز نظام و منافع ملی انجام می شود، دیدار با سفیر انگلیس بعد از دو هفته انتظار نماینده انگلیس انجام شد.

وی گفت: در تمام دنیا بعد از رئیس پارلمان، مهمترین و حساس ترین جایگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است که از نظر اهمیت و تاثیرگذاری نقش ویژه ای دارد.

ذوالنوری اضافه کرد:  انگلیسی ها درخواست کرده بودند که این دیدار رسانه ای نشود اما ۲ ساعت بعد از جلسه، دیدار رسانه ای شد که علت آن نیز کوتاهی از جانب وزارت خارجه و همچنین توئیت سفیربوده است.

وی تصریح کرد: انگلیسی ها بعدا مدعی شدند که منظور از عدم رسانه ای شدن این دیدار عدم انتشار محتوای دیدار بود، عکس این دیدار به صورت ناگهانی و توسط گوشی تلفن همراه سفیر انگلیس گرفته شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دیدار موضوعات مختلفی مانند برجام، مساله هسته ای، توان موشکی و به ویژه توقیف کشتی های دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دیدار فوق  از موضع انفعال صورت نگرفته بود و موضع گیری ها و درخواست های ایران نیز در این جلسه تهاجمی و برمبنای منافع ملی بود.

ذوالنوری گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از آنجایی که نمایندگی عموم مردم را عهده دار است، برخی از ملاحظات و محدودیت های دولت را ندارد.

ششم مردادماه سال جاری،‌ «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران با انتشار تصاویری از دیدار خود با حجت‌الاسلام ذوالنوری در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: جلسه خوب و مفصلی درباره مسائل زیادی با رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ذوالنوری داشتم.

اواخر تیرماه سال جاری یک نفت‌کش بریتانیایی موسوم به «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: عدم شفافیت و فساد از دلایل اصلی مشکلات معیشتی و اقتصادی است، احساس و بار روانی فساد در کشور بسیار بیشتر از واقعیت بیرونی آن در جامعه است.

وی اضافه کرد: برای عملیاتی شدن شفافیت و جلوگیری از فساد، باید سامانه ای در کشور راه اندازی شده و تمام دارایی های افراد اعم از منقول و غیرمنقول در آن ثبت شود.

وی افزود: این سامانه به مثابه یک اتاق شیشه ای باید وضعیت تمام دارایی شخص مسئول و اطرافیان آن را به صورت شفاف نشان دهد.

ذوالنوری گفت: این سامانه باید در رابطه با عموم مردم به صورت امینانه برخورد کرده و در صورتی که منشا دارایی غیرمشروع باشد باید توسط قوه قضائیه با آن برخورد کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر قوه قضائیه با طرح«از کجا آورده ای » موافق بوده اما در بدنه دولت و مجلس شورای اسلامی عده ای با آن موافق و عده ای نیز مخالف آن هستند.

ذوالنوری همچنین با اشاره به سفر ۶ روزه وزیر امور خارجه به کشور آمریکا خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تحریم دکتر ظریف به دلیل دیدارهای وزیر خارجه با دمکرات های آمریکا بوده که سبب خشم ترامپ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  به مساله فیلترینگ برخی از شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: : کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی وظیفه ذاتی در این رابطه ندارد اما در هر بعدی که امنیت ملی تهدید شود، بعد نظارتی مجلس را برای آن فعال می کند.

ذوالنوری اضافه کرد: برای ساماندهی فضای مجازی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دغدغه مند بوده و از افسارگسیختگی های موجود در آن احساس نگرانی دارد.

وی گفت: تلاش می شود برای مبارزه با جرایم فضای مجازی قوانین و مقررات متناسبی برای حفظ صیانت و حرمت اصحاب رسانه تصویب شود.

وی در ادامه تاکید کرد: وجود گرایش های مختلف سیاسی به معنی بی توجهی به اصل اسلام، انقلاب و منافع ملی نیست، وجود گرایش های متعدد سیاسی در عرصه اجتماع یک امر طبیعی است.

ذوالنوری گفت: در هر مساله ای که در آن منافع ملی در میان باشد گرایش های سیاسی کنار رفته و از نیروهای اسلام و انقلاب دفاع می شود که در رابطه با تحریم اخیر وزیر امور خارجه این اجماع در بین تمام جناح های سیاسی اتفاق افتاد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انگیزه کارهای رسانه ای باید در درجه نخست الهی و اصلاح انحرافات باشد و هدف از انعکاس برخی اخبار تخریب چهره ها وجریانات مختلف نباشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: خبرنگار باید مانند آینه ای زلال و شفاف مشکلات و کژی های جامعه را با حفظ منافع ملی، حیثیت افراد و اصل پایبندی به اخلاق منعکس کند.

وی تصریح کرد: جامعه رسانه ای و به ویژه خبرنگاران با مشکلات شدید اقتصادی و منزلت اجتماعی دست و پنجه نرم می کند، کار خبرنگاری در ردیف مشاغل سخت است ما هنوز این باور در سطح جامعه و مسئولان به درستی جا نیفتاده است.

وی ابراز کرد: حفظ میراث جنگ تحمیلی و انتشار آن در جامعه رسالت مهمی بوده که خبرنگاران در طول هشت سال دفاع مقدس آن را به خوبی انجام دادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام اسلامی امروز در برابر تمام نظام سلطه ایستاده که در امر اصلاح خواهی و آگاهی بخشی جامعه خبری نقش بسیار بسزایی دارد.

ذوالنوری در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مشکلات موجود در قم اشاره کرد و گفت: برای اتمام و بهره برداری از منوریل، سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده بود که هنوز بین سرمایه گذار و مسئولان استانی تعامل لازم صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: با تصمیم مجموعه مدیریت استان، پروژه منوریل تا میدان مطهری به بهره برداری خواهد رسید و از آنجا به مترو متصل شود، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت برای بهره برداری از منوریل به شهرداری قم اختصاص پیدا می کند.

وی بیان کرد: برای اینکه منوریل مقرون به صرفه بوده و زمینه ایجاد ظرفیت های گردشگری را ایجاد کند، باید از یک طرف به فرودگاه و از طرف دیگر نیز به شهرک پردیسان متصل شود.

اجرای طرح منوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کلیومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.