به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم، وی در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: مرحله بعدی وظیفه میراث فرهنگی به‌عنوان متولی گردشگری، ارائه خدمات مطلوب به زائران است.

وی با اشاره به سابقه تمدنی قم گفت: این شهر قطب اصلی شیعه است و ارتباط بین قم و تشیع به دوران ائمه شیعه علیهم‌السلام برمی‌گردد.

وی افزود: مسجد امام حسن عسکری (ع) از قدیمی‌ترین مساجد قم است که بنای نخستین آن به دستور امام حسن عسکری(ع) و به دست احمد بن اسحاق قمی وکیل آن حضرت ساخته‌شده است.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: امروز عکاسی هنر است، عکس‌هایی هست که در دنیا جاودانه شده، می‌توان با کمک عکاسان و چاپ کتاب و بروشور جاذبه‌های تاریخی و گردشگری را معرفی و تبلیغ کرد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که فرودگاه برای گردشگری وسیله و ابزار است گفت: فرودگاه قم مشکل لاینحل ندارد، از دولت هم بودجه نمی‌خواهد با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوص می‌توان آن را به اتمام رساند.

این مدرس حوزه علمیه در ادامه گفت: گردشگران مذهبی درجات مختلفی دارند، شیعیان پاکستان و کشمیر ازلحاظ موقعیت اقتصادی در وضعیت پایینی قرار دارند که برخی از آن‌ها آرزو دارند به قم و مشهد سفر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: چشم شیعیان جهان به این مملکت به‌خصوص به مشهد و قم و شیراز است و قم ازلحاظ آثار تاریخی مرتبط با عصر ائمه برجستگی زیادی دارد.

وی بابیان این‌که قم خانه و آشیانه شیعیان است ادامه داد: برادران سپاه بی‌نهایت برای امنیت این مرزوبوم زحمت می‌کشند باید با حفظ امنیت شبستان حرم حضرت معصومه (س) و مسجد اعظم قم، آنجا را برای اقامت مسافران و زائران بی‌بضاعت آماده کرد چراکه ما خادمان شیعیان هستیم.

آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به اقتصاد منهای نفت گفت: از این طریق گردشگری می‌توان درآمد ارزی بیشتر از نفت داشت به‌طوری‌که برخی از کشورها از راه گردشگری اداره می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز در این دیدار گفت: اگر به گردشگری مذهبی از منظر علمی نگاه کنیم نقش مهمی در توسعه پایدار خواهد داشت و باید توجه داشت که گردشگری، صنعتی فرا سازمانی است.

حمید یزدانی ادامه داد: خدمات و فعالیت‌ها در صنعت گردشگری مقوله‌ای فرا سازمانی است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای ارتقاء گردشگری استان همکاری کنند، مایه امیدواری است که با ورود بهرام سرمست به‌عنوان استاندار قم و با توجه به تجارب ایشان در حوزه گردشگری  معضل درون‌سازمانی گردشگری حل خواهد شد.

وی گفت: یکی از راه‌های اسکان ارزان‌قیمت در قم  ایجاد «زائر شهر» است که درصدد هتسیم با عزم ملی مدیران کل میراث فرهنگی کشور را ترغیب کنیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به این امر مجاب کنند، چراکه ساخت این زائرشهر کاری ارزشمند و مهم در خدمت‌رسانی به زائران کریمه اهل‌بیت خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: حدود ۳۸۰ اثر تاریخی قم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک، وجود مدارس حوزوی و مراکز علمیه از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی قم به‌حساب می‌آیند.

یزدانی با اشاره به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی قم در سال ۹۷ و تحقق ۱۰۰ درصدی در تمام شاخص‌های معاونت میراث فرهنگی ادامه داد: مرمت ۳۰ شی‌ء ازجمله تعهدات میراث فرهنگی در سال گذشته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از ۱۰۰ شیء تاریخی در استان مرمت شد.

یزدانی بابیان اینکه یک هزار و ۱۸۰ شی‌ء تاریخی قم در سال ۹۷ دارای شناسنامه فنی و تخصصی شد، گفت: در سال ۹۶ تنها حدود ۴۰۰ شی‌ء تاریخی در استان شناسنامه‌دار شد که این موضوع در سال ۹۷ بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم با تاکید بر اینکه مرمت بناهای تاریخی از ۱۲ مورد در سال ۹۶ به ۱۸ مورد در سال ۹۷ افزایش‌یافته است، گفت: در حوزه ثبت میراث طبیعی، میراث منقول و غیرمنقول تاریخی و همچنین ثبت میراث طبیعی، ۵۴ اثر سال گذشته در قم صورت گرفت.

۱۱۷۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.