حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام انگلیس در واقع بیانگر عصبانیت آمریکا از برخوردهای ماه‌های اخیر ایران با دولت ترامپ به ویژه در رابطه با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و همچنین سقوط پهپاد آنها در خلیج فارس بود.
ذوالنوری تصریح کرد: توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس و با همکاری آمریکا، به نوعی رفوگری آنها در برابر شکست ها و آبروهای بر باد رفته شان در ماه های اخیر بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که آمریکا قدرتی در جبل الطارق ندارد، انگیس را وادار به این اقدام غیر قانونی و دزدی آشکار دریایی کرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انگلیس این نفتکش را به این بهانه متوقف کرده که تحریم های اتحادیه اروپا را نقض و قصد حمل نفت به کشور سوریه را داشته در حالی که این کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا هم نیست.
وی افزود: به اعتراف کارشناسان غربی، امکان اینکه این نفتکش در ارتباط با سوریه باشد ممکن نیست چرا که این نفتکش بسیار بزرگ و با ظرفیت بیش از ۲ میلیون بشکه بوده که قابلیت پهلوگیری در بنادر کشور سوریه را ندارد.
ذوالنوری ادامه داد: ایران برای آزادسازی این سوپر نفتکش خود تلاش های سیاسی و دیپلماسی را آغاز کرده و طبق قوانین بین المللی انگلیس نمی تواند توقف این نفتکش را استمرار دهد و این تانکر بزرگ ایرانی به زودی آزاد می شود.
وی با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نیز بیان کرد: این حرکت ایران به هیچ عنوان تقابل جویانه و انتقام آمیز نبوده و این نفتکش انگلیسی حریم آب های ایرانی را نقض کرده بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این نفتکش انگلیسی با وجود اینکه با یک شناور ایرانی تصادف کرده بود اما نسبت به هشدارهای نیروهای ایرانی بی تفاوت بود و به خواسته نیروهای دریایی بی اعتنا بود.
وی اضافه کرد: نفتکش انگلیسی برای اینکه با تعقیب مواجه نشود، از مسیر ممنوعه عبور کرده و نسبت به پایندی به مرزهای ایرانی بی اعتنایی می کند.
وی تصریح کرد: همچنین از آنجایی که نفت موجود در این نفتکش قاچاق بوده، از قبل سیستم راداری خود را از مدار خارج کرده بود تا قابل رد گیری نباشد، این نفتکش انگلیسی ترکیبی از تخلفات دریایی مختلف را مرتکب شده بود.
آمریکا تصاویر انهدام پهپاد ایرانی را منتشر کند
ذوالنوری همچنین با اشاره به ادعای آمریکا در سرنگونی یک فروند پهپاد ایرانی در آب های خلیج فارس نیز گفت: هیچ پهپادی از ایران در ماه های اخیر در خلیج فارس منهدم و یا ساقط نشده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا اگر مدعی انهدام پهپاد ایرانی بر فراز آب های خلیج فارس است مانند ایران، فیلم و تصاویر انهدام آن را منتشر کند.
وی تصریح کرد: به دلیل شرایط ویژه، در طول سال های اخیر حضور نفتکش ها در خلیج فارس به کمترین میزان و پرواز پهپادها به بیشترین تعداد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است به دلیل تردد و ترافیک پرواز پهپادها در خلیج فارس، دولت آمریکا به دلیل شناسایی اشتباه، پهپاد کشور دیگری را ساقط کرده باشد اما هیچ پهپادی از ایران در خلیج فارس منهدم نشده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا نیز به این اشتباه خود در اعلام منهدم کردم پهپاد ایرانی شک کرده اما به دلیل حفظ آبروی خود در ادعای اشراف به منطقه، خودداری می کند.
وی اضافه کرد: جان بولتن و میلیتاریست های امریکایی می خواهند دولت آمریکا را وارد یک درگیری و تقابل نظامی با ایران کنند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.