معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم از تبیین گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد قشر جوان و دانشگاهی توسط این نهاد انقلابی در قم خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم،علی حسینی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در ساختمان اداری آستانه حضرت معصومه(س) عنوان کرد: صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در 22 بهمن سال گذشته از سوی رهبر انقلاب یک گام مهم در مسیر تمدن سازی بود که باید مورد توجه مسئولان، مردم و نخبگان باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به تبیین گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد قشر جوان و دانشگاهی توسط این نهاد انقلابی در قم افزود: این بیانیه در شرایط تحریم ها و تهدیدات دشمن و سخت ترین شرایط اقتصادی صادر شد و بر اصول مهمی چون مباحث سیاسی و فرهنگی و اقتصادی متمرکز شده است.
وی اظهار کرد: در این بیانیه مهم بیش از 40 بار به وظایف و حقوق و تکالیف مهم جوانان اشاره شده و بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه جوانان در ساخت تمدن نوین اسلامی در عصر جدید است.
حسینی بیان کرد: این بیانیه در 5بخش مهم طرح شده است که در بخش نخست آن مسائلی چون شعارهای جهانی انقلاب اسلامی و ویژگی های انقلاب و مرزبندی ها و مشی انقلابی مد نظر است،همچنین در بخش دوم موضوعاتی چون صف بندی همه دشمنان و نبود الگوی دقیق و تجربه شده در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی و ناکارآمدی الگوهای موجود آن روز را در برمی گیرد.
وی خاطرنشان کرد:در بخش سوم این بیانیه به تبدیل رژیم سلطنت استبدادی به حکومت مردمی و میدان داری جوانان در حوادث و عرصه مدیریت و انتقال روحیه ما می توانیم به همگان اشاره شده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم در مورد بخش چهارم گام دوم بیانیه گفت:در این بخش نیز تثبیت ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و جهش در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی و مشارکت مردمی در مسائل مختلف و ارتقای بینش سیاسی جامعه و کارکرد مفهوم عدالت و افزایش عیار معنویت و اخلاق مطرح شده است.
وی افزود:در بخش پنجم بیانیه نیز 7 محور مهم و اساسی به جوانان توصیه شده است که شامل حوزه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و سبک زندگی است.
حسینی عنوان کرد:طرح جهاد دانشگاهی در تبیین بیانیه گام دوم با رویکرد جوانان و دانشگاهیان است و این طرح با در نظر گرفتن ویژگی های خاص جوانان و دانشجویان و ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی و فضای مجازی سعی دارد در وهله اول ضمن تبیین این بیانیه از راههای مختلف جهت بازشناسی و شکل دهی به ذهنیت جوانان در برخی از مسائل مهم گام بردارد.
وی با اشاره به مهم ترین این مسائل بیان کرد:این مسائل در خصوص حقوق و تکالیف جوانان نسبت به آینده انقلاب و راههای موج دهی به حرکت فعالانه جوانان انقلابی و بدنه نخبگانی و میان جوانی و دانشجویان است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم متذکر شد:حضور مراکز متعدد دانشگاهی و برخورداری شهر قم از ظرفیت هایی چون حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و حوزه های علمیه و سامانه های گسترده تبلیغی و ظرفیت های فضای مجازی موجب می شود این طرح به دنبال شکل دهی یک موج جدید و موثر در این حوزه باشد.
وی گفت:با توجه به نقش جوانان و ترویج امید، جهاد دانشگاهی تلاش می کند از گروه‌های نخبگان و جوانان و دانشجویان و دانشگاهیان در تحقق اهداف بیانیه استفاده کند.
حسینی با اشاره به بایسته های طرح مبنی بر ارائه الگوها و نقشه راه عملی در تبیین گام دوم انقلاب اظهار کرد:این طرح به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم به دنبال استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و استفاده از نظرات کارشناسان دانشگاهی است.
وی افزود: گستره جغرافیای این طرح در این مقطع،دانشگاههای استان قم است در این راستا نشست ها و برنامه های مشترکی در حوزه نخبگان و دانشجویان در سطح دانشگاهها برگزار می شود و سپس به فرهنگ سازی و در نهایت تجمیع نظرات پرداخته و در اخیتار جوانان قرار می گیرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد:مشارکت کنندگان در این طرح نهاد رهبری در دانشگاههای استان و برخی از دستگاههای اجرایی و دانشگاهها و مراکز علمی است و مخاطبین نیز جوانان استان و کلیه دانشگاهیان شامل اساتید و دانشجویان و پژهشگران است.
وی در مورد قالب های طرح اظهار کرد: نشست های تخصصی‌، کارگاه‌، همایش‌،‎ جشنواره و برنامه های ویژه این قالب ها را تشکیل می دهد و جهاد دانشگاهی در مسیر تحقق بیانیه به تولید محتوا و جریان سازی فرهنگی و فعالیت در فضای مجازی و رسانه می پردازد.
حسینی در خصوص فرآیند برگزاری نشست های تخصصی عنوان کرد: تشکیل دبیرخانه و کمیته های اجرایی، آموزشی و پشتیبانی و تشکیل هیات اندیشه ورز بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین موضوعات و سرفصل ها و تولید محتوا و ارتباط گیری با دستگاههای اجرایی از جمله اقدامات جهاد دانشگاهی است.
وی بیان کرد:همچنین برگزاری پیش نشست های تخصصی و ایجاد پنل های تخصصی و برگزاری 7 نشست تخصصی در سطح استان قم از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم یادآور شد:حوزه علم و پژوهش با محوریت دانشگاه قم، معنویت اخلاق با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه اقتصاد با محوریت سازمان اقتصاد و دارایی و حوزه عدالت و مبارزه با فساد با محوریت دادگستری قم مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی بیان کرد: همچنین حوزه استقلال و آزادی با محوریت شهرداری قم، حوزه عزت ملی و روابط خارجی با محوریت فرمانداری قم و حوزه سبک زندگی با محوریت حوزه های علمیه خواهران تبیین می شود.
حسینی گفت: برگزاری اردوی فرهنگی آموزشی طریق جاوید و برگزاری مسابقات و مناظره دانشجویی و تشکیل شبکه های دانش، متشکل از دانشجویان و اساتید و ایجاد پرونده های خبری توسط تیم رسانه ای با استفاده از خبرگزاری ایسنا و ایکنا و حمایت از دانشجویان در جهت تالیف و نشر کتب در این بخش تعریف خواهد شد.
در ادامه جلسه دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: در مرحله اول جهاد دانشگاهی قم مبلغ 120 میلیون تومان را پیش بینی کرده است و عهده دار دو سوم هزینه ها در اجرای این طرح خواهد بود.
وی تاکید کرد:همراهی و هم افزایی دستگاههای اجرایی موجب می شود این طرح مهم و راهبردی بر زمین نماند و بتوانیم در سال جاری با تبیین گام دوم انقلاب بخش زیادی از مشکلات کشور را رفع کرده و زمینه را برای تعالی و رشد بیشتر فراهم آوریم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.