مهدی حاجی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در حال حاضر 530 کیلومتر از رودخانه های اصلی استان همچون رودخانه قمرود، رودخانه زواریون، رودخانه سلمان، رودخانه وشنوه و رودخانه صرم و خورآباد با تهیه نقشه های لازم، تعیین بستر و حریم شده اند و برای 400 کیلومتر باقی مانده نیز مطالعات کارشناسی مورد نیاز در دست انجام است تا حریم همه رودخانه های اصلی استان قم مشخص و قابل شناسایی باشد.
وی افزود: علاوه بر عبور جریان رودخانه قمرود از داخل شهر قم، 85 روستا در سطح کل استان دارای رودخانه است که یا از وسط روستا عبور می کند و یا از کنار آن جریان دارد، بنابراین تعیین بستر و حریم رودخانه ها در استان قم از اهمیت قابل توجه برخوردار است و می تواند نقش موثری در کاهش حجم خسارت سیلاب های احتمالی داشته باشد.
وی ادامه داد: رودخانه های موجود در روستاهای قم در مواقعی همچون گلوگاه های بحران سیلاب عمل می کند، بنابراین ساماندهی هر چه بیشتر آن ها باید در دستور کار قرار گیرد و با تخلف های ایجاد شده در حریم رودخانه ها به جد برخورد شود.
حاجی زاده گفت: هر گونه ساخت و ساز در نزدیکی رودخانه های قم باید با گرفتن استعلام از شرکت آب منطقه ای استان باشد و اگر در این زمینه تخلفی انجام شود، آب منطقه ای مراتب را از طریق مراجع قانونی پیگیری و در نهایت به آزاد سازی محدوده حریم رودخانه اقدام خواهد کرد.
وی بیان کرد: از دیگر اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای قم برای حفاظت از حریم آب های استان، اجرای طرح های نشانه گذاری در رودخانه هایی است که تعیین بستر و حریم شده اند، با اجرای این طرح مردم و مجاوران رودخانه ها به طور دقیق محدوده آن را می شناسند و این مساله نقش مهمی در کاهش خسارت های ناشی از سیلاب دارد.
وی ادامه داد: گروه های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه ای قم، به طور مستمر در محدوده رودخانه ها و آبراه های استان گشت زنی و به تخلف های انجام شده در این زمینه رسیدگی می کنند اما وسعت رودخانه های استان به حدی است که نظارت کامل بر آن نیاز به مشارکت عمومی و فعال مردم دارد تا بتوان از دخل و تصرف های احتمالی در مسیر آبراه ها جلوگیری کرد.
کارشناس ارشد دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه قم گفت: موضوع مهم دیگری که در این زمینه مورد توجه است، لایروبی رودخانه ها و آبراه ها به منظور جلوگیری از افزایش رسوب گذاری های انجام شده در مسیر جریان آب در اثر سیلاب های گذشته و یا ریختن نخاله در بستر رودخانه ها، می باشد.
وی بیان کرد: اگر این کار به صورت مستمر صورت نگیرد، سطح ارتفاع آب به دلیل رسوب زیاد، از بستر رودخانه بیشتر شده و جریان شدید سیلاب ها وارد سطح اراضی کنار رودخانه می شود و خسارت های جانی و مالی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: در سال های گذشته برای لایروبی رودخانه های اصلی استان اقدامات مناسبی انجام شده، اما با توجه به سیلاب های اخیر ضروری است تا اعتبارات تخصیص یافته ملی و استانی برای این موضوع به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.