به گزارش ایرنا، مسجد در اسلام تنها یک مکان عبادی نیست، بلکه محل اصلی فعالیت های اجتماعی در جامعه اسلامی است که مردم را برای انجام دادن اهداف مادی و معنوی دور هم جمع می کند، در همین رابطه طی روزهای گذشته پس از وقوع سیل در برخی از نقاط کشور، پیشنهادی مبنی بر حضور و مشارکت فعال مساجد در امر مسکن سازی مناطق سیل زده با عنوان «طرح جهاد همبستگی ملی» از سوی سازمان بسیج مستضعفین مطرح شد که در آن اهالی هر مسجد ساخت و بازسازی یک واحد مسکونی در مناطق آسیب دیده را بر عهده می گیرند.
پیرامون همین موضوع، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز هفته گذشته در درس خارج فقه خود گفت: برخی پیشنهاد خوبی مطرح کرده اند که اهالی هر مسجد در کشور، هزینه ساخت یک واحد مسکونی ساده را برعهده بگیرند و این گونه مشکل حل می شود، وگرنه با اعتبارات دولتی در این تنگنا، انجام این کار به آسانی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: مساله دیگر آن است که دیگر نباید خیلی خرج خانه های سابق که باقی مانده اند کرد، آنها در مکان نامناسبی قرار گرفته اند و اگر دوباره سیل بیاید، دچار مشکل می شوند، بلکه باید خانه های جدید را در مناطق امن ساخت.
با توجه به مباحث مطرح شده پیرامون این طرح و تایید آن از سوی بسیاری از علما، مسئولان و مردم، خبرنگار ایرنا در گفت و گو با شماری از صاحب نظران، مسئولان و فعالان فرهنگی استان قم، موضوع را مورد توجه قرار داد.

** ساخت مسکن اساسی ترین اقدام در بازسازی
دبیر ستاد قرارگاه مردمی کمک به سیل زدگان استان قم گفت: اساسی ترین اقدام در روند بازسازی مناطق آسیب دیده در جریان سیل اخیر ساخت مسکن و ایجاد سرپناه مطمئن برای سیلزدگان است.
محمد خامه یار افزود: در ارتباطاتی که با مردم در مناطق حادثه دیده داریم، آنان از ما بیش از هر چیز یک سرپناه و یک مکان مناسب برای زندگی می خواهند.
وی ادامه داد: در این شرایط بهترین و ماندگارترین کار ساخت واحد مسکونی برای آسیب دیدگان است و چه بهتر که اهالی مسجد پیشگام انجام آن شوند.
وی بیان کرد: جمع شدن خیران و مردم در مسجد بهترین شرایط را برای تجمیع مشارکت های جمعی در امر خدمت رسانی به حادثه دیدگان سیل اخیر به وجود آورده است که در اولویت این کمک رسانی ها باید ساخت مسکن مدنظر قرار گیرد.
خامه یار گفت: اگر قرار باشد در ساخت مسکن تنها به کمک های دولتی اکتفا شود، روند کار طولانی و با محدودیت های اعتباری مواجه می شود، بنابراین تجمیع مشارکت های مردمی در این زمینه با محوریت مساجد بسیار راهگشا خواهد بود.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق آسیب دیده و پیش بینی گرمای شدید در ماه های آینده، باید هرچه سریعتر روند ساخت مسکن در این مناطق آغاز شود و در همین رابطه قرارگاه کمک های مردمی استان قم مستقر در پل دختر به زودی عملیات اجرای ساخت خانه برای سیلزدگان را آغاز خواهد کرد.

** اولویت اصلی مناطق سیل زده ایجاد اسکان دایمی است
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) قم نیز گفت: با کمک های مردمی و حضور فعال گروه های جهادی در کنار سایر نهادهای خدمت رسان، شرایط اولیه بحرانی در مناطق سیلزده پشت سر گذاشته شده است و اکنون بحث اسکان دایم در اولویت برنامه ها قرار دارد.
سرهنگ پاسدار علی دستوری، افزود:در همین رابطه ساخت مسکن برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بسیج با کمک های مردمی و حمایت های اهالی مسجد در قالب اجرای طرح «هر مسجد یک واحد مسکونی» به این امر اهتمام لازم را دارد.
وی ادامه داد: هیات امنا و امامان جماعت مساجد در بحث جمع آوری کمک های مردمی، معتمد هستند و می توانند روند مشارکت های جمعی در کمک رسانی به سیلزدگان را سرعت بخشند تا کار ساخت مسکن در مناطق آسیب دیده، قبل از گرم شدن هوا، عملیاتی شود.

** مساجد ظرفیتهای زیادی برای جلب کمکها به مناطق سیلزده دارند
استاد برجسته حوزه علمیه قم دراین رابطه گفت: مساجد ظرفیتهای زیادی برای جلب کمکهای مردمی به مناطق سیل زده دارند که یکی از آنها می تواند کمک به ساخت مسکن برای مردم سیلزده باشد.
آیت الله محسن غرویان افزود: این اقدام باید با هماهنگی مدیران اجرایی دولت و همت انسان های خیرخواه صورت گیرد.
وی با بیان این که آموزه های دینی اقتضا می کند به هر صورتی که می توانیم به سیلزده ها کمک کنیم، اضافه کرد: پیشگامی مساجد در ساخت مسکن سیل زده ها کار مفید، به جا و تاثیرگذاری است و باید دینداری، ایمان و اخلاق دینی را در این حوادث نشان دهیم.
غرویان ادامه داد: یکی از وظایف حکومت اسلامی رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه هنگام وقوع حوادث طبیعی می باشد و در عین حال مسلمانان نیز وظیفه رسیدگی به مشکلات هم نوعان خود را دارند.
وی اضافه کرد: بر اساس روایتی اگر کسی روز خود را آغاز نماید و اهتمامی به مشکلات مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست.
وی ادامه داد:به طور حتم می دانیم خداوند راضی نیست سیل زده ها را به حال خود رها کنیم بنابراین وظیفه است افرادی که توانایی دارند کمک کنند.

** پویش هر مسجد یک منزل برای سیل زده ها در کشور به راه افتد
معاون فرهنگی، تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور نیز دراین رابطه گفت: پویش هر مسجد یک منزل و هر شهر 100 منزل برای مردم سیل زده شهرهای مختلف باید در کشور به راه افتد تا بتوانیم مشکل اصلی مردم این مناطق را حل کنیم.
معصومه ظهیری افزود: درحال حاضر سیل در بسیاری از مناطق فروکش کرده و مشکل اصلی مردم آنجا، سرپناه است که با توجه به نزدیک بودن فصل گرما، باید هر چه سریع تر اقدام شود.
وی اضافه کرد: زنان جوان، خانم های باردار، مردان و زنان کهنسال بسیاری خانه های خود را از دست داده اند و با توجه به لزوم حفظ حریم خصوصی و استقلال خانواده ها، این مهم جز با همدلی و نوع دوستی مردم حل نمی شود.
وی تصریح کرد: این که دائما مطالبه گر باشیم و دستمان را به سوی دولت دراز کنیم، منصفانه نیست؛ سیل فقط برای ملت نبوده بلکه به دلیل تخریب بسیاری از زیرساخت ها برای دولت هم بوده و خسارت های زیادی وارد کرده است.
به گفته ظهیری، رسانه ها فرهنگ سازی پویش هر مسجد یک خانه، هر شهر 100 خانه را دنبال کنند که خیر دنیا و آخرت نصیب آن ها خواهد شد.
وی بیان کرد: بر اساس روایات اگر کسی نسبت به امور مسلمانان همت نداشته باشد، مسلمان نیست و مردم نوع دوست ایران نیز ثابت کرده اند در مشکلات کمک هم هستند.
وی با تاکید بر اینکه کاهش آلام و رنج مردم سیل زده نیازمند عزم ملی و همت عمومی است، ادامه داد: اعتقادات مذهبی جدای از انسان دوستی، نوع دوستی و همدلی نیست، اسلام ما را به انسان خوب و اهل کرامت بودن توصیه می کند و بر اساس حدیثی از پیامبر(ص) بهترین مردم کسی است که نفعش به دیگری برسد.

** هیات امنای هر مسجد برای ساخت مسکن در مناطق سیلزده همت کنند
استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز پیرامون این موضوع گفت: هیات امنای هر مسجد با هماهنگی برای دریافت کمک های مردمی، زمینه ساخت خانه های آسیب دیده در سیل اخیر کشور را فراهم کنند.
آیت الله سید محمد سجادی افزود: پیشنهاد ساخت یک مسکن در مناطق سیلزده توسط اهالی یک مسجد قابلیت اجرایی شدن دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به کثرت مساجد و حسینیه ها در کشور، اگر تمام مساجد این پیشنهاد را به عنوان برنامه اجرایی بپذیرند، سیل کمک های مردمی به سوی مناطق سیلزده به راه خواهد افتاد.
وی با بیان این که همه انسان ها همیشه در امتحان و ابتلا به سر می برند، بیان کرد: انبیا و ائمه معصومین (ع) نیز از این امر مستثنی نبوده اند و این بلایا عاملی است تا انسان در جریان آن، جوهر خود را نشان دهد.
آیت الله سجادی خاطرنشان کرد: درست است ظاهر بلایای طبیعی عذاب است، ولی باطن این بلایا رحمت است و برکات نامحدودی خداوند به واسطه آن بر ما نازل کرده است.
وی با اشاره به این که این حوادث آزمونی برای ملت ایران است، تاکید کرد: انسان باید مساوات را رعایت کند و بخشی از مال خود را در راه خداوند انفاق نماید، به ویژه در حال حاضر که عده ای بر اثر سیل در مناطق مختلف کشور بی خانمان شده اند، این مساله واجب کفایی است.
وی تصریح کرد: حل مشکلات مناطق و مردم سیلزده، کمک مردمی را می طلبد و خدا را شاکر هستیم که از ابتدای وقوع این حوادث نمایش مودت، محبت، اخوت و دوستی در سراسر کشور جاری است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: ملت ایران همانطور که در امتحان های دیگر موفق بوده اند، در این امتحان نیز پیروز شوند و نشان دهند آنچه در ظاهر نسبت به تبعیت از اسلام نشان می دهند، باطنشان نیز همینطور است.
وی افزود: همانطور که پیامبر اسلام(ص) رحمت اللعالمین است، هر چه رحمت در انسان مسلمان بیشتر باشد، به پیامبر(ص) نزدیک تر خواهد بود که این رحمت با کمک به نیازمندان محقق می شود.

** عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دراین زمینه گفت: مساجد و حسینیه ها نقش تبلیغی و ترویجی در جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان مناطق مختلف کشور دارند.
آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی افزود: با توجه به کارکردهای مساجد و هیات های مذهبی، این تشکل ها می توانند برنامه تبلیغی خوبی از لحاظ تشویق و ترغیب مردم برای کمک به سیل زدگان داشته باشند.
وی اضافه کرد: در همین راستا علما، بزرگان و روحانیونی که به منبر می روند و مورد توجه مردم هستند، نیز می توانند با سخنان خود باعث افزایش کمک های مردمی شوند.
وی ادامه داد: افراد خیری که عضو هیات امنا هستند و در مساجد رفت و آمد دارند، برای بهره مندی از ثواب دنیوی و اخروی در این کار خیر شراکت نمایند و اهالی هر مسجدی هزینه ساخت یک مسکن برای سیلزدگان را متقبل شود.
وقوع سیل در روزهای نخستین سال جاری منجر به خسارت های جانی و مالی فراوان در برخی از نقاط کشور شد؛ روند خدمت رسانی به حادثه دیدگان توسط دستگاه های مختلف و مشارکت مردم از همان روزهای نخست وقوع سیل جریان یافت و اکنون ساخت مسکن و ایجاد سرپناه دایمی برای سیلزدگان در اولویت برنامه های کمک رسانی قرار دارد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.