به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، سید رضا موسوی مشکینی روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه بارندگی های اخیر کشورمان، علاوه بر خسارت ها، تاثیرهای مثبت بسیاری هم به دنبال داشته است، افزود: بارش ها موجب آبگیری دوباره تالاب غدیر پس از گذشت حدود 2 دهه از خشک شدن، شده است.
تالاب غدیر در جنوب شرقی استان قم و در فاصله اندک از دریاچه نمک و دشت مسیله و در مجاورت منطقه نفتی سراجه قرار گرفته و بیش از 2 هزار هکتار وسعت دارد.
تالاب های قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود.
تالاب های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب های قم به شمار می آید.
وی با اشاره به تاثیر بارندگی ها در بهبود پوشش گیاهی مناطق، تصریح کرد: آب گیری این تالاب ها که در حال تبدیل به کانون های مهم القای گرد و غبار در استان بودند، به طور قطع تاثیر چشم گیری در کاهش تهدیدهای ناشی از خشکسالی خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: کشورمان در چند سال گذشته با خشکسالی های شدیدی مواجه بوده است که در کنار برداشت بی رویه منابع آبی، وضعیت تالاب ها و دشت ها را به ویژه در استان با بحران مواجه کرده بود، که بارندگی های اخیر بخشی از این بحران را برطرف کرد.
موسوی مشکینی بر ضرورت تخصیص حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان قم از سدهای بالادستی تاکید و ابراز امیدواری کرد: با مشارکت همه مردم و مسئولان در جهت صرفه جویی در مصرف آب و انرژی در فصول گرم پیش رو، گام های مثبت و موثری برای حفظ و حراست از محیط زیست برداریم.
وی با بیان اینکه پیش از وقوع حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله باید زیرساخت ها و تمهیدهای لازم برای کاهش اثرها و خسارت ها را فراهم آورد، گفت: بخشی از سیلاب ایجاد شده در کشورمان، به دلیل تخریب طبیعت و محیط زیست، عدم رعایت مسایل آبخیزداری، تجاوز به حریم رودخانه ها و از میان بردن پوشش گیاهی در مناطق مختلف است.
سیل در روزهای نخستین سال جاری منجربه خسارت های جانی و مالی در برخی از استان های کشور شد.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.